Kuliah Umum: 2019 01 18 - JB
Memahami - Mengenal Penciptaan
1.
Memahami - Mengenal Pencipta (Al-Khaliq) dan penciptaan (Al-Khalq) mengikut martabat
dan kedudukan
a.
Huwa Allah
Al-Ahad Al-Shamad - Tauhid
DIA Allah Yang Maha
Esa Yang Lengkap KekayaanNya – Tempat berhimpun segala kehendak
﴿فَتَبَارَكَ
اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾
{Maka Terpujilah
Allah, Sebaik-baik dari Pencipta-pencipta.} [Surah Al-Mu'minuun 23:14]
Perkongsian
istilah – ungkapan - sifat
b.
Kita mesti
bezakan martabat Al-Lahut Al-Mutlaq (Ketuhanan mutlak) dan Al-Lahut dalam
Penciptaan
﴿وَمَا
خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْأِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ﴾
{Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia
melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.} [Al-Zhariyat 51:56]
Kata Imam Ahmad Al
Hasan (as): Iaitu mengenalKu
كنت كنزاً لا أعرف، فأحببت
أن أعرف فخلقت خلقاً فعرفتهم بي فعرفوني
Aku adalah perbendaharaan yang tidak dikenal, kemudian Aku ingin dikenal, maka Kuciptakan makhluk untuk mereka mengenaliku, maka merekapun mengenal-Ku
2.
Penciptaan
Pertama – Tajalli – bayangan – cerminan – kenyataan
Allah adalah Nur
(cahaya) Tanpa kegelapan
mencupta PenciptaanNya
– Tiada suatu pun yang sekufu, sebanding denganNya
﴿وَإِنَّكَ
لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾
Dan sesungguhnya kamu
benar-benar berbudi pekerti yang agung. [Al-Qalam 68:4] [88]
·
Nur Pertama
·
Roh Pertama
·
Aqal Pertama
Rasulullah (S)
bersabda kepada Ali (as)
»ما خلق الله
خلقا أفضل مني ولا أكرم عليه مني
("Allah tidak
menciptakan ciptaan yang lebih baik daripada ku dan yang tidak lebih mulia
padanya daripada ku. "
Pada penciptaan Al-3aqal
dan Al-Jahil, disusun maqam-maqam makhluk di antara keduanya
(Al-3aqal dan Al-Jahil), semua makhluk menurut hal masing-masing. Kemudian
Allah mencipta Adam (as) dan semua keturunannya di Alam Al-Zhar, dan setiap
seorang daripada mereka mempunyai maqam-maqam mengikut halnya, iaitu bergantung
kepada betapa cepat ia membuat jawapannya, menurut gerak isyarat (perhatian)
dirinya dan kelalaiannya terhadap Tuhannya.
Dari Nur dan Roh
Muhammad (S) diciptakan alam-alam dan makhluk-makhluk lain
·
Alam
Al-Lahut,
·
Al-Lahut Al-Mutlaq dan Al-Lahut Fi Al-Khalq
·
Madinah
Kamalaat – Zhat Allah
·
Tajalli Allah
·
Alam Jabarut
I. Siradiq
3arasy A3dzam
II. 3arasy A2dzam
III. Al-Kursiy
·
Alam Aqal
(Al-Kulliyah)
I. Langit ke 7
·
Alam Malakut,
I. 3arasy 3adzim
- Langit 7 ke Langit dunia dan akhirat
·
Langit dunia
dan akhirat
I. Langit
Pertama (bersifat malakut)
i. Alam Zhar - Al-Mitsaq (Persetiaan – Ujian 1)
ii. Syurga Adam – dunia -
iii. Alam Raj3ah
II. Alam Malak
(Alam Jasmani - Ujian 2)
Bumi
III. Alam akhirat
yang patut
difahamkan; adalah setiap Alam mempunyai peraturannya tersendiri,
Alam Malak pula
adalah Alam Jisim-jisim kebendaan padat,
Alam Malakut itu
ialah alam mitsal-mitsal halus,
sementara Alam
Aqal adalah alam cahaya dan hakikat, tanpa jisim-jisim dan mitsal-mitsal, ia
hanyalah hakikat-hakikat dan cahaya-cahaya bertindih antara satu sama lain yang
seimbang (tidak berat sebelah) antara satu sama lain.
Adakah tujuh lapis
bumi-bumi di bawah bumi ini tempat di mana kita hidup?
Jawapannya: Langit-langit di atas Bumi atau
Bumi-bumi Lain di bawah Bumi, bukanlah di atas atau di bawah pada tempat
(ruang), tetapi ia bermakna bahawa Bumi-bumi lain itu adalah pada martabat yang
paling rendah dalam penciptaan daripada Bumi, iaitu kegelapannya lebih dari
kegelapan Bumi.
Sebagai contoh, Jibril (as) dalam Alam
Malakut tubuhnya sesuai dengan kehalusan Malakut, tetapi jika dia mahu muncul
ke alam dunia kebendaan seperti ia datang menyerupai Dahyah Al-Kalbi salah
seorang sahabat Rasulullah (S) atau menyerupai seekor burung ... dan
sebagainya, apabila kembali ke Malakut kembali kepada jisim Malakut; kerana
benda=benda tidak wujud dalam Alam Malakut, kerana setiap Alam mempunyai
peraturannya yang tersendiri.
Telah diriwayatkan
bahawa Allah menciptakan langit dan bumi dari Nur Mohammad (S), Ali (as)
Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein (as),
Dari Al-Rasul
Muhammad (S), baginda bersabda:
(... Apabila Allah
hendak mencipta ciptaanNya diambil
dari Nur ku
lalu mencipta darinya Arasy Jadi Arasy itu daripada Nur ku, dan Nur ku dari Nur
Allah,
dan Nur ku lebih
utama daripada Arasy,
kemudian diambil
dari Nur saudara ku Ali dicipta daripadanya malaikat Jadi
malaikat itu daripada Nur Ali, dan Nur Ali dari Nur Allah, dan
lebih utama dari para malaikat,
kemudian diambil
dari Nur anak perempuan ku, lalu dicipta langit-langit dan bumi
darinya, Jadi langit-langit dan bumi daripada Nur anak ku Fatimah, dan Nur anak
ku Fatimah daripada Nur Allah, dan anak ku Fatimah lebih utama
dari langit-langit dan bumi,
· 3 Tunggak Hidayah - kata Jibrail as
· atau Nama Teragung Lagi Teragung Lagi Maha
Teragung (Nya) , dan
· tiang (Kota Kesempurnaan Ketuhanan), Allah SWT,
dan pintu itu : Al-Rahman dan Al-Rahim.
· Dan kemunculan nama-nama ini di kalangan
makhluk ciptaan adalah dengan Muhammad, Ali dan Fatimah. Muhammad adalah Tajalli
Allah pada penciptaan, dan Ali adalah Tajalli Al-Rahman, dan Fatimah adalah Tajalli
Al- Rahim pada penciptaan.
kemudian diambil
dari Nur anak ku Al-Hassan, lalu dicipta darinya matahari dan bulan, jadi
matahari dan bulan daripada Nur anak ku Al-Hassan, Nur Hassan daripada Nur
Allah, dan Al-Hassan adalah lebih utama daripada matahari dan bulan,
dan kemudian
diambil dari Nur anak ku Al-Hussein lalu dicipta darinya Syurga
dan Hur Al-‘Ain (bidadari-bidadari bermata jeli), jadi syurga dan Hur Al-‘Ain
daripada Nur anak ku Al-Hussein, dan Nur anak ku Al-Hussein dari Nur
Allah, dan anak ku Al-Hussein adalah lebih utama daripada Syurga dan
Hur Al-‘Ain...) Bihar Al-Anwar:. Jilid 51 halaman 10.
Allah menciptakan
langit dan bumi, dari Nur Fatimah (as), oleh itu dalam mempertimbangkan persoalan
ini tidak mungkin bagi Fatimah (as) untuk masuk ke dalam langit-langit dan
bumi, kerana langit-langit dan bumi adalah sebahagian (juzuk) daripada Nur
Fatimah (as) !!!
Malah, mereka
hidup di atas bumi dan mati dan dikuburkan di dalamnya, maka soalan ibi tidak
betul pada asasnya, untuk mengandaikan (memahami) bahawa peraturan alam
kebendaan adalah sama dengan peraturan alam-alam yang lebih tinggi.
Bahkan dalam
peraturan alam kebendaan mungkin bagi sesuatu juzuk (sebahagian) mengandungi
keseluruhan daripada bahagian tertentu, misalnya cermin, kanta mata atau
kamera adalah bahagian yang sangat kecil yang tidak boleh diabaikan
dari alam ini, tetapi cermin, mata atau kamera boleh terkandung (merakam) alam
keseluruhannya dari segi imej, Maka janganlah bertanyakan sesuatu yang
menghasilkan waham (kekeliruan) yang tidak bertanggungjawab..
Muhammad (S)
adalah Khalifah Allah yang hakiki untuk
mencapai Tujuan Penciptaan ini, dan dengannya Allah dikenali.
﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن
ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ قَالُوا
بَلَىٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا يَوْمَ
الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ﴾
{Dan
(ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari
sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya
berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul
(Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". Agar di hari kiamat kamu tidak
mengatakan: "Sesungguhnya kami adalah orang-orang yang lengah terhadap
perkara ini."} [Al-A3raaf 7:172]
﴿وَإِنَّكَ
لَعَلَى خُلُقٍ عَظِيمٍ﴾
Dan sesungguhnya kamu benar-benar berbudi pekerti yang agung. [Al-Qalam 68:4] [88]
لا إله
الا الله
(tiada Tuhan melainkan Allah) dan bahawa
kita adalah hamba dan bukan tuhan-tuhan untuk disembah bersama-Nya atau
tanpa-Nya.
Oleh itu, apabila mereka melihat bahawa hal
kita menjadi lebih besar, kita berkata
الله
أكبر
-
Allahu Akbar (Allah Maha Besar), supaya malaikat mengetahui bahawa Allah
terlalu Agung yang tidak lain daripada Dia boleh mempunyai hal kebesaran ini.
Oleh itu, apabila mereka melihat apa yang
diberikan Allah kepada kita daripada Kebesaran dan Kekuatan, kita berkata:
لا حول ولا قوة إلا
بالله –
La hawla wala quwwata illa Billah (tiada
daya dan kekuatan melainkan dengan Allah) supaya malaikat mengetahui bahawa
kita tidak mempunyai apa-apa daya atau kekuatan melainkan dengan Allah.
Oleh itu, apabila mereka melihat nikmat
yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kita dan mewajibkan kepada kita dengan
mengenakan ketaatan kepada kita, kita berkata:
- Alhamdu lillah (Segala puji bagi Allah),
supaya malaikat mengetahui apa hak Allah kepada kita dari mengingatiNya dengan
memuji-Nya atas nikmat-Nya, maka malaikat berkata: Alhamdu lillah (Segala puji
bagi Allah), oleh itu dengan kita mereka telah dibimbing kepada makrifah Tauhid
Allah dan bertasbih (mensucikan)-Nya, bertahlil (berpaling memperTuhankan)-Nya,
bertahmid (memuji)-Nya dan bertamajid (memuliakan)-Nya.
﴿
إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ﴾
{Sesungguhnya kamu hanyalah seorang pemberi
peringatan; dan bagi tiap-tiap kaum ada orang yang memberi petunjuk.} [69]
1.
Tidak aku
jadikan .........?
2.
Bagaimana
kamu mengenal Allah dengan Allah?
3.
Sesiapa
Mengenal diri Akan Mengenal Allah.
4. Sesiapa Mengenal Kamu (Muhammad) Akan Mengenal Allah
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
Ruh Al-Qudus pada Martabat
4. Sesiapa Mengenal Kamu (Muhammad) Akan Mengenal Allah
Di muka bumi ini, lebih besar syukur seorang
hamba itu, lebih besarlah sokongan daripada Allah swt kepada hamba ini mengikut
kesyukuran ini. Jadi rahmat atas hamba-hamba hampir dengan Allah akan menjadi
lebih besar, dan amalan dan kesyukuran mereka akan menjadi rahmat yang baru,
yang dengan sendirinya memerlukan kesyukuran. Dan puji syukur ini adalah dengan
bantuan dari Allah swt, dan dengan kuasa-Nya dan kekuatan-Nya, kerana ia adalah
satu rahmat yang baru yang lebih besar daripada sebelumnya yang memerlukan
ucapan puji syukur yang lebih besar, dan sebagainya sehingga Yang Maha Pemurah
mengasihani mereka dengan kemurahan-Nya,
Jika kita menganggap bahawa jiwa (diri) insan
adalah cermin yang menyimpan keupayaan untuk memantulkan Shurah Al-Lahut (imej
ketuhanan). Maka imej ketuhanan dalam cerminan ini akan menjadi lebih sempurna
dan lebih jelas sejauh mana mengarah ke cermin ini kepada Al-Lahut. Maka yang
mengarahkan dengan sepenuhnya cerminan akan memantulkan Shurah (imej)
sepenuhnya Al-Lahut, dan yang kurang mengarah ke cermin keseluruhan cermin,
akan terbataslah Shurah Al-Lahut yang dipantulkan dalam cermin kewujudannya
mengikut kekurangannya.
[Doa Ma'rifah Zaman Ghaibah]
اَللّٰهُمَّ
عَرِّفْنِىْ نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ رَسُوْلَكَ ، اَللّٰهُمَّ
عَرِّفْنِى رَسُوْلَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِىْ رَسُوْلَكَ
لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ، اَللّٰهُمَّ عَرِّفْنِىْ حُجَّتَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ
لَّمْ تُعَرِّ فْنِىْ حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِيْنِىْ
Ya Allah kurniakanlah aku makrifah padaMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah padaMu aku tidak kenal UtusanMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah (perkenalkan) kepada UtusanMu, kerana jika aku tidak dapat makrifah pada UtusanMu aku tidak kenal HujjahMu, Ya Allah kurniakanlah aku makrifah kepada HujjahMu kerana jika aku tidak dapat makrifah pada HujjahMu, aku akan sesat dari (mengenal) agamaku
Ruh Al-Qudus pada Martabat
No comments:
Post a Comment