Mengapa
Bai’ah
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ
الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ
بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ
الْمُشْرِكُون
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد، الأَئِمَّةً وَالمَهْدِيِّيْنَ وَسَلِّمْ تَسْلِيْماً
كَثِيْراً.
Allagumma shalli 3ala Muhammad wa Aali Muhammad, Al-Aimmah wal-Mahdiyin
wa sallim tasliman katsira
Ya
Allah selawat (sanjungan) atas Muhammad dan Keluarga Muhammad, Imam-imam dan
Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.
اَشْهَدُ أن لا اله إلا الله
Asyhadu An La Ilaha Ilallah
Aku
bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Allah
اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدًا الرّسولُ الله
Asyhadu Anna Muhammada r-Rasulullah
Aku
bersaksi bahawa Muhammad Adalah Pesuruh Allah
اَشْهَدُ اَنّ عَليّا وّ الْاَئِمَةَ مِّنْ
وّلْدِهِ حُجَجُ الله
Asyhadu Anna 3aliyyan Wal Aimmata Min Wuldihi Hujajullah
Aku
bersaksi bahawa Ali dan para Imam dari anak-anaknya adalah Hujjah Allah
اَشْهَدُ اَنّ الْمَهْدی وَ الْمَهْديّينَ مِنْ
وّلْدِهِ حُجَجُ الله
Asyhadu Anna Al-Mahdi Wal Mahdiyyin Min Wuldihi Hujajullah
Aku
bersaksi bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-mahdi dari anak-anaknya adalah Hujjah Allah
Setelah Berbai’ah Masih Terdapat Beberapa Persoalan:
http://kuunuuansarullah.blogspot.com/2015/05/setelah-berbaiah-masih-terdapat.html
Kuliah I (Dari Kitab Al-;Ijl (Al-3ijl))
(العقائد
والأحكام)
(Kepercayaan-kepercayaan dan
Hukum-hakam)
Al-‘Aqaid wa al-Ahkaam - Termasuk: Kepercayaan yang Sahih
Meyakini kewujudan Pencipta, dan berTauhid kepadaNya, dan
membenarkan Nabi-nabi dan Rasul-rasulNya dan Aushiak mereka (as), dan di dalam
Keadilan, qadha dan qadar, nasib dan Badaa' dan Syurga dan Neraka, dan
kemaksuman Khulafa’ Allah (as) di muka Bumi-Nya, dan segala malaikat, dan
perkara yang ghaib, dan semua para nabi dan Rasul-rasul dan Aushiak mereka (as)
yang telah dimaklumkan mengenainya. Dan kita tidak mempunyai apa-apa kecuali
kita pegang erat pada ekor mereka (tali) dan mengikuti jejak langkah mereka.
Dia SWT berfirman:
إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ
اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه
{Jika kamu mengasihi Allah,
maka ikutilah aku, [nscaya] kamu dikasihi Allah } [Aali Imran 3: 31]
﴿قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي
يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
Katakanlah:
"Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku,
niscaya kamu dikasihi Allah dan mengampuni dosa-dosamu". Allah Maha
Pengampun lagi Maha Penyayang.
Allah
mengarahkan Nabi-nabi dan Rasul-rasulNya dan Aushiak mereka (as), berkata, “<<
ayat di atas >>”
Tujuan
hidup:
mencintai Allah – mengenal – mengabdi
Cara hidup: ikutilah aku
Ganjaran:
Martabat pertama - dikasihi
Allah dan mengampuni dosa-dosamu atau sebaliknya
Martabat seterusnya - Apakah
Tujuan Manusia Dicipta? (Aku dalam Penciptaan)
Meyakini kewujudan Pencipta, dan berTauhid kepadaNya
Al-Tauhid
Keesaan Al-Lahut Mutlak (ketuhanan Mutlak)
Kesempurnaan Allah dan Keagungan Nama-nama dan Sifat-sifat Nya –
DIA Allah Yang Maha Esa, Maha Sempurna
· Al-Rububiyah
(Rab) – KesempurnaanNyamengurniakan (melengkapi, memenuhi, mengatasi) hambaNya (lemah serba kurang)
Membenarkan Nabi-Nabi Dan Rasul-Rasulnya Dan Aushiak Mereka (as),
Al-Risalah – Mewujudkan hujjah, Din
(Agama)
Nabi-nabi – penerima berita ghaib – hujjah dan Agama
– lantikan Allah
Rasul-rasul – diutus membawa hujjah dan Agama -
lantikan Allah
Washiy-washiy – Aushiak - lantikan Allah melalui
Rasul-rasul
Al-Wilayah – kuasa pemerintahan –
Allah – Rasul – Washiy (Uuli Al-Amr)
Al-Khalifah - lantikan Allah atau
lantikan Allah melalui Rasul-rasul – menggalang-ganti Allah di BumiNya – maksum
– terpelihara (yang mendapat bimbingan Allah)
Al-Maksum - Hisham berkata, "Aku berkata kepada Aba
Abdillah AS, ‘Apa maksud kata-kata tuan bahawa Imam mesti maksum?’ Dia AS
berkata, ‘Maksum adalah orang yang menahan diri kerana Allah dari segala yang
dilarang Allah. Dia swt berkata,
﴿وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ
مُسْتَقِيمٍ﴾
Sesiapa yang berpegang teguh kepada
Allah, maka sesungguhnya dia telah beroleh petunjuk ke jalan yang lurus.} [Aali
Imran 3:101]
Aba Abdillah Al -Shadiq (as) berkata, "Orang yang maksum
adalah mereka yang berpegang teguh pada tali Allah; dan tali Allah adalah
Quran, dan Quran menunjukkan kepada Imam, seperti firman Yang Maha Tinggi,
﴿إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ﴾
{Sesungguhnya, Quran ini adalah petunjuk kepada jalan yang
paling lurus.} [Al-Israa’ 17:09]
Segala Malaikat
·
Perkara-Perkara Ghaib,
·
Berbagai Perkara (Khabar) ghaub
·
Roh-roh
·
Alam-alam
·
Jin
·
Syaitan – Jin dan manusia
·
Iblis - Janji
Iblis
Keadilan
- Kehidupan (di dunia) dengan Imtihan
(ujian)
1.
Menerima Nikmat Allah - disyukuri atau
dikufuri
2.
Menerima Bala’ - mengharap rahmat Allah -
sabar
3.
Melakukan Ta’at - Ikhlas, jangan riak ujub
4.
Melakukan Maksiat – istighfar, taubat
﴿لَتُسْأَلُنَّ
يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾
{kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan.}
[ Surah Al-Takathur 102:8 ]
Qadha Dan Qadar, Nasib dan Badaa' (asalan).
Qadha - Ketentuan
Qadar - kadaran
Nasib - berlaku
mengikut Ketentuan dan kadaran,
Badaa' (asalan).
bermaksud apabila adanya (berlaku) ketetapan dari
Allah SWT yang berubah, ditangguhkan, diganti, atau dibatalkan oleh Allah SWT.
Untuk maklumat lanjut mengenai Al-Badaa' sila semak soalan 19 dalam AL-Mutasyabihaat
Jilid 1.
Umm Al-kitab (Kitab
Al-Muhkamaat) dan ia adalah Al-Lauh
Tulisan Lauh penghapusan dan
pengesahan (Kitab Mutasyabihaat)
kebijaksanaan disebalik
ayat-ayat mutasyabihat:
i.
seperti mengetahui kehendak
dan keperluan maksum (as),
ii.
menghidupkan semula harapan
dalam diri-diri manusia
iii.
ujian-ujian, dan saringan-saringan,
iv.
dan banyak kebijaksanaan
yang saya tidak akan sebutkan.
﴿وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى * وَأَنَّ سَعْيَهُ
سَوْفَ يُرَى * ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى* وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ
الْمُنْتَهَى﴾
{Dan tidak ada bagi manusia melainkan apa yang
diusahakannya * Dan usahanya akan dilihat * Kemudian dia
akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna * Dan hanya kepada
Tuhanmu kesudahan.} [115],
Mengenal Muhkam dan Mutasyabih:
Doa, Takdir dan Kepuasan
Syurga dan Neraka –
﴿إِنَّ
هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً ﴾
Sesungguhnya ini adalah balasan
untukmu, dan usahamu adalah disyukuri (diberi balasan).[ Sabaa’ 34:13.]
Perbezaan Dunia dan Akhirat:
﴿مَنْ
كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ
ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً * وَمَنْ أَرَادَ
الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ
مَشْكُوراً﴾
Barangsiapa menghendaki kehidupan
sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami
kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahannam;
ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. * Dan barangsiapa yang
menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh
sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya
dibalasi dengan baik. [Isra 17:18-19.].
Pegang erat
pada ekor mereka (tali) dan mengikuti jejak langkah mereka
Imam hidayah
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا
إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ
الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا
لَنَا عَابِدِينَ ﴿٧٣﴾
Kami telah menjadikan mereka itu
sebagai imam-imam yang memberi petunjuk dengan perintah Kami dan telah Kami
wahyukan kepada, mereka mengerjakan kebajikan, mendirikan sembahyang,
menunaikan zakat, dan hanya kepada Kamilah mereka selalu menyembah, [Al-Anbiyak
21:73]
وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ
بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا
يُوقِنُونَ﴿٢٤﴾
Dan Kami
jadikan di antara mereka itu imam-imam yang memberi petunjuk dengan perintah
Kami ketika mereka sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami. [Al-Sajdah
32:24]
وَنُرِيدُ
أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ
أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ﴿٥﴾
Dan Kami hendak memberi kurnia
kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan kami akan menjadikan mereka
imam-imam dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), [Qashash
28:5]
Imam sesat
Nasibi adalah orang yang tumpuannya bermusuh terhadap salah seorang khalifah Allah di atas bumi-Nya atau terhadap pengikut yang beriman kepadanya; kerana mereka percaya dengannya.
Nasibi adalah orang yang tumpuannya bermusuh terhadap salah seorang khalifah Allah di atas bumi-Nya atau terhadap pengikut yang beriman kepadanya; kerana mereka percaya dengannya.
Dan Kami jadikan mereka imam-imam
yang menyeru (manusia) ke neraka dan pada hari kiamat mereka tidak akan
ditolong. [Qashash 28:41]
وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ
وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ
لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ ﴿١٢﴾
Jika mereka
merusak sumpah (janji)nya sesudah mereka berjanji, dan mereka mencerca agamamu,
maka perangilah imam-imam orang-orang kafir itu, karena sesungguhnya mereka itu
adalah orang-orang yang tidak dapat dipercayai, agar supaya mereka berhenti.
[Al-Taubah 9:12]
Anak-anak
Adam
Permulaan
pembiakan keturunan Adam yang diselewengkan sehingga jauh di sudut hati ….
Soalan 125: Mengapa Qabil membunuh Habil?
Rukun Iman di mana seseorang mesti percaya adalah apa yang ada di akhir Surah Al-Baqarah, Surah 2 dari Al-Quran,
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ
Cadangan:
Ansar Imam Mahdi Nusantara dicadangkan membuat
pertanyaan. Insya’ Allah jawapan akan dipadankan dengan Jawapan Imam Ahmad
Al-Hassan (as) yang sedia ada.
No comments:
Post a Comment