Thursday 6 August 2015

Kuliah 1 (08 08 2015)

Mengapa Bai’ah

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّد، الأَئِمَّةً وَالمَهْدِيِّيْنَ وَسَلِّمْ تَسْلِيْماً كَثِيْراً.

Allagumma shalli 3ala Muhammad wa Aali Muhammad, Al-Aimmah wal-Mahdiyin wa sallim tasliman katsira

Ya Allah selawat (sanjungan) atas Muhammad dan Keluarga Muhammad, Imam-imam dan Mahdi-mahdi dan limpahan salam pengiktarafan.

اَشْهَدُ أن لا اله إلا الله
Asyhadu An La Ilaha Ilallah
Aku bersaksi bahawa Tiada Tuhan Melainkan Allah

اَشْهَدُ اَنّ مُحَمّدًا الرّسولُ الله
Asyhadu Anna Muhammada r-Rasulullah
Aku bersaksi bahawa Muhammad Adalah Pesuruh Allah

اَشْهَدُ اَنّ عَليّا وّ الْاَئِمَةَ مِّنْ وّلْدِهِ حُجَجُ الله
Asyhadu Anna 3aliyyan Wal Aimmata Min Wuldihi Hujajullah
Aku bersaksi bahawa Ali dan para Imam dari anak-anaknya adalah Hujjah Allah

اَشْهَدُ اَنّ الْمَهْدی وَ الْمَهْديّينَ مِنْ وّلْدِهِ حُجَجُ الله
Asyhadu Anna Al-Mahdi Wal Mahdiyyin Min Wuldihi Hujajullah
Aku bersaksi bahawa Al-Mahdi dan Mahdi-mahdi dari anak-anaknya adalah Hujjah Allah

Setelah Berbai’ah Masih Terdapat  Beberapa Persoalan:
(العقائد والأحكام)
(Kepercayaan-kepercayaan dan Hukum-hakam)
                                                               

Al-‘Aqaid wa al-Ahkaam - Termasuk: Kepercayaan yang Sahih

Meyakini kewujudan Pencipta, dan berTauhid kepadaNya, dan membenarkan Nabi-nabi dan Rasul-rasulNya dan Aushiak mereka (as), dan di dalam Keadilan, qadha dan qadar, nasib dan Badaa' dan Syurga dan Neraka, dan kemaksuman Khulafa’ Allah (as) di muka Bumi-Nya, dan segala malaikat, dan perkara yang ghaib, dan semua para nabi dan Rasul-rasul dan Aushiak mereka (as) yang telah dimaklumkan mengenainya. Dan kita tidak mempunyai apa-apa kecuali kita pegang erat pada ekor mereka (tali) dan mengikuti jejak langkah mereka. Dia SWT berfirman:

إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّه
 {Jika kamu mengasihi Allah, maka ikutilah aku, [nscaya] kamu dikasihi Allah } [Aali Imran 3: 31]

﴿قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾

Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya kamu dikasihi Allah dan mengampuni dosa-dosamu". Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. 

Allah mengarahkan Nabi-nabi dan Rasul-rasulNya dan Aushiak mereka (as), berkata, “<< ayat di atas >>”

Tujuan hidup: mencintai Allah – mengenal – mengabdi
Cara hidup: ikutilah aku
Ganjaran:
Martabat pertama - dikasihi Allah dan mengampuni dosa-dosamu atau sebaliknya
Martabat seterusnya - Apakah Tujuan Manusia Dicipta? (Aku dalam Penciptaan)


Meyakini kewujudan Pencipta, dan berTauhid kepadaNya

Al-Tauhid

Keesaan Al-Lahut Mutlak (ketuhanan Mutlak) Kesempurnaan Allah dan Keagungan Nama-nama dan Sifat-sifat Nya –
DIA Allah Yang Maha Esa, Maha Sempurna


Membenarkan Nabi-Nabi Dan Rasul-Rasulnya Dan Aushiak Mereka (as),

Al-Risalah – Mewujudkan hujjah, Din (Agama)

Nabi-nabi – penerima berita ghaib – hujjah dan Agama – lantikan Allah
Rasul-rasul – diutus membawa hujjah dan Agama - lantikan Allah
Washiy-washiy – Aushiak - lantikan Allah melalui Rasul-rasul

Al-Wilayah – kuasa pemerintahan – Allah – Rasul – Washiy (Uuli Al-Amr)

Al-Khalifah - lantikan Allah atau lantikan Allah melalui Rasul-rasul – menggalang-ganti Allah di BumiNya – maksum – terpelihara (yang mendapat bimbingan Allah)

Al-Maksum - Hisham berkata, "Aku berkata kepada Aba Abdillah AS, ‘Apa maksud kata-kata tuan bahawa Imam mesti maksum?’ Dia AS berkata, ‘Maksum adalah orang yang menahan diri kerana Allah dari segala yang dilarang Allah. Dia swt berkata, 

﴿وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾

Sesiapa yang berpegang teguh kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah beroleh petunjuk ke jalan yang lurus.} [Aali Imran 3:101]

Aba Abdillah Al -Shadiq (as) berkata, "Orang yang maksum adalah mereka yang berpegang teguh pada tali Allah; dan tali Allah adalah Quran, dan Quran menunjukkan kepada Imam, seperti firman Yang Maha Tinggi,

﴿إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ﴾

{Sesungguhnya, Quran ini adalah petunjuk kepada jalan yang paling lurus.} [Al-Israa’ 17:09]

Segala Malaikat   



·       Yang bersayap

·        

Perkara-Perkara Ghaib,

·      Berbagai Perkara (Khabar) ghaub
·      Roh-roh
·      Alam-alam
·      Jin      
·      Syaitan – Jin dan manusia

·      Iblis - Janji Iblis

Keadilan Kehidupan (di dunia) dengan Imtihan (ujian)

1.   Menerima Nikmat Allah - disyukuri atau dikufuri
2.   Menerima Bala’ - mengharap rahmat Allah - sabar
3.   Melakukan Ta’at - Ikhlas, jangan riak ujub
4.   Melakukan Maksiat – istighfar, taubat



﴿لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ﴾


{kamu pasti akan ditanya pada hari itu tentang kenikmatan.} [ Surah Al-Takathur 102:8 ]

Qadha Dan Qadar, Nasib dan Badaa' (asalan). 

Qadha - Ketentuan
Qadar - kadaran
Nasib  - berlaku mengikut Ketentuan dan kadaran,
Badaa' (asalan). 
bermaksud apabila adanya (berlaku) ketetapan dari Allah SWT yang berubah, ditangguhkan, diganti, atau dibatalkan oleh Allah SWT. Untuk maklumat lanjut mengenai Al-Badaa' sila semak soalan 19 dalam AL-Mutasyabihaat Jilid 1.

Umm Al-kitab (Kitab Al-Muhkamaat) dan ia adalah Al-Lauh
Tulisan Lauh penghapusan dan pengesahan (Kitab Mutasyabihaat)

kebijaksanaan disebalik ayat-ayat mutasyabihat:
                                     i.          seperti mengetahui kehendak dan keperluan maksum (as),
                                   ii.          menghidupkan semula harapan dalam diri-diri manusia
                                 iii.          ujian-ujian, dan saringan-saringan,
                                 iv.          dan banyak kebijaksanaan yang saya tidak akan sebutkan.


﴿وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى * وَأَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرَى * ثُمَّ يُجْزَاهُ الْجَزَاءَ الْأَوْفَى* وَأَنَّ إِلَى رَبِّكَ الْمُنْتَهَى﴾

{Dan tidak ada bagi manusia melainkan apa yang diusahakannya  * Dan usahanya akan dilihat * Kemudian dia akan dibalas dengan balasan yang amat sempurna * Dan hanya kepada Tuhanmu kesudahan.} [115],

Mengenal Muhkam dan Mutasyabih:


Doa, Takdir dan Kepuasan



Syurga dan Neraka –

﴿إِنَّ هَذَا كَانَ لَكُمْ جَزَاءً وَكَانَ سَعْيُكُمْ مَشْكُوراً ﴾

Sesungguhnya ini adalah balasan untukmu, dan usahamu adalah disyukuri (diberi balasan).[ Sabaa’ 34:13.]


Perbezaan Dunia dan Akhirat:


﴿مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً * وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ مَشْكُوراً﴾

Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir. * Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik. [Isra 17:18-19.].



Pegang erat pada ekor mereka (tali) dan mengikuti jejak langkah mereka


Imam hidayah

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ ۖ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ ﴿٧٣ 
Kami telah menjadikan mereka itu sebagai imam-imam yang memberi petunjuk dengan perintah Kami dan telah Kami wahyukan kepada, mereka mengerjakan kebajikan, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan hanya kepada Kamilah mereka selalu menyembah, [Al-Anbiyak 21:73] 

وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يُوقِنُونَ﴿٢٤

Dan Kami jadikan di antara mereka itu imam-imam yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami. [Al-Sajdah 32:24] 

وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ﴿٥

Dan Kami hendak memberi kurnia kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan kami akan menjadikan mereka imam-imam dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), [Qashash 28:5] 


Imam sesat 

Nasibi adalah orang yang tumpuannya bermusuh terhadap salah seorang khalifah Allah di atas bumi-Nya atau terhadap pengikut yang beriman kepadanya; kerana mereka percaya dengannya.

وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ ۖ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ ﴿٤١

Dan Kami jadikan mereka imam-imam yang menyeru (manusia) ke neraka dan pada hari kiamat mereka tidak akan ditolong. [Qashash 28:41] 

وَإِن نَّكَثُوا أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ ﴿١٢

Jika mereka merusak sumpah (janji)nya sesudah mereka berjanji, dan mereka mencerca agamamu, maka perangilah imam-imam orang-orang kafir itu, karena sesungguhnya mereka itu adalah orang-orang yang tidak dapat dipercayai, agar supaya mereka berhenti. [Al-Taubah 9:12] 

Anak-anak Adam

Permulaan pembiakan keturunan Adam yang diselewengkan sehingga jauh di sudut hati ….

Soalan 125: Mengapa Qabil membunuh Habil?




Rukun Iman di mana seseorang mesti percaya adalah apa yang ada di akhir Surah Al-Baqarah, Surah 2 dari Al-Quran,

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ


Cadangan:

Ansar Imam Mahdi Nusantara dicadangkan membuat pertanyaan. Insya’ Allah jawapan akan dipadankan dengan Jawapan Imam Ahmad Al-Hassan (as) yang sedia ada.


No comments:

Post a Comment