AL-ULUHIYAH - KETUHANAN
Al-Uluhiyah - Ketuhanan, dalam pengertian umum, yang merangkumi
kesempurnaan di mana penciptaan bergantung atau beralih
kepadaNya supaya mereka boleh mencapai kesempurnaan mereka dan untuk mengatasi
kekurangan mereka. Dan ia seperti Al-Rububiyah (Kekuasaan) diibaratkan bapa
sebagai ketua keluarga, dan juga merangkumi Khalifah (Pengganti) Allah
di BumiNya diibaratkan Tuhan yang mentadbirkan bumi
MARTABAT
TAUHID HAKIKI
(Ringkasan)
LAHUT
1 Hakikat dan Al-Kunhu yakni HUWA
2 Zat Ketuhanan atau Kota Kesempurnaan
Ilahiyah yakni Allah.
JABARUT
3 Ketika Hajj
1.
Suradiq
3arsy ul-A3dzam (Muhammad)
2.
3arsy ul-A3dzam (Al-Quran)
3.
Al-Kursiy
(Maqam Aali
Muhammad)
ALAM
MALAKUT
7
Apabila Kamu Kembali
3ARSY
AL-3ADZIM (Tujuh Lelangit dan kebawah)
1.
Langit
Ketujuh (Langit 3aqal)
2.
Langit
Keenam
3.
Langit
Kelima
4.
Langit
Keempat
5.
Langit
Ketiga
6.
Langit
Kedua
7.
Langit
Pertama:(Langit Dunia dan Akhirah)
ALAM
MALAK
Alam Jasmani
MARTABAT
TAUHID HAKIKI
(Huraian)
LAHUT
1 Hakikat dan Al-Kunhu yakni HUWA (Fi
Al-Haqiqah)
2 Zat Ketuhanan atau Kota Kesempurnaan
Ilahiyah yakni Allah (Fi Al-Khalq).
Apabila DIA
SWT menciptakan Penciptaan. Ianya (penciptaan) menghadapi Nama-nama
dan Sifat-sifat, dan ini adalah Kota Kesempurnaan Ilahiyah, atau Zat,
atau Allah. Dan nama-nama ini bebas dari tajalli dan Kemunculan Hakikat
bagi Penciptaan, ia bukan Hakikat, sebaliknya, ia adalah tabir (hijab)
pada Hakikat. Kerana Hakikat adalah: Nama Teragung Lagi Teragung Lagi
Maha Teragung, dan nama ini hampir dengan Nama Yang Maha Agung (Al-Ism
Al-A’dzam) seperti dekatnya mata hitam dan mata putih, seperti yang telah
diriwayatkan dari Imam (as) di dalam Hadits.
Dan nama (Allah) ini, adalah nama yang menghimpunkan
semua Sifat-sifat Kesempurnaan, oleh itu bertawajjuh (menghadap) kepadaNya
adalah tawajjuh kepada semua Sifat-sifat atau Nama-nama Kesempurnaan.
Dan tawajjuh ini tidak bebas dari syirik dalam martabat tertentu;
kerana, Tauhid yang penuh ikhlas adalah MENAFIKAN Nama-nama dan
Sifat-sifat, seperti apa yang dikatakan oleh Amirul Mukminin (as):
(“...permulaan agama adalah mengenal-Nya
(makrifatuh), dan kesempurnaan mengenal-Nya adalah dengan membuat
pengakuan kepada-Nya, dan kesempurnaan pengakuan kepada-Nya adalah
dengan mentauhidkanNya, dan kesempurnaan Tauhid kepada-Nya adalah
dengan ikhlas kepada-Nya, dan kesempurnaan ikhlas kepada-Nya
adalah menafikan semua sifat-sifat daripada-Nya kepada syahadah
(menyaksikan) semua sifat adalah berbeza dari yang disifatkan.")
Jadi, nama (Allah) ini
yang menghimpunkan semua Sifat-sifat Kesempurnaan, dan yang dirujukkan kepada Zat,
adalah hijab yang mesti (wajib) bagi hamba berusaha untuk
mengangkatnya (membukanya), dengan menampilkan Sifat-sifat Kesempurnaan
Ketuhanan (Ilahiyah), dan apabila dibukakan penutup pada hamba itu agar dia
boleh mengenal hakikat (Kebenaran). Dan mengenal Kebenaran sepenuhnya adalah
ketidak mampuan (ketidakupayaan) untuk mencapai makrifah. Pada ganti nama
(kata ganti ketiga) yang tidak hadir (ghaib) yang menerangkan hakikat
(Kebenaran) atau Nama Teragung Lagi Teragung Lagi Maha Teragung (Dia - Huwa-هو), pada Huruf Haa' - هاء mengisbatkan (mengiyakan) Kewujudan, dan huruf Wau – واو adalah untuk menerangkan Zat-Nya, dan juga
adalah hadir Saksi Yang Ghaib SWT. (Qul
Huwa_Allahu_Ahad)
JABARUT (3 Ketika Hajj)
1.
Suradiq
3arsy ul-A3dzam (Muhammad)
2.
3arsy ul-A3dzam (Al-Quran)
3.
Al-Kursiy
(Maqam Aali
Muhammad)
ALAM MALAKUT (7 Apabila Kamu Kembali)
3ARSY AL-3ADZIM (Tujuh Lelangit dan
kebawah)
4.
Langit
Ketujuh (Langit 3aqal)
5.
Langit
Keenam
6.
Langit
Kelima
7.
Langit
Keempat
8.
Langit
Ketiga
9.
Langit
Kedua
Langit
Pertama:(Langit Dunia dan Akhirah)
Adapun pada martabat
(peringkat) selain daripada Zat Ilahiyah atau Allah, bermakna pada martabat
Al-Khalq (Penciptaan) dan Al-Tanzil (Penurunan), bahawa martabat
Tajalli atau maqam-maqam (kedudukan) ada sepuluh, ia adalah: Suradiq
Arasy Al-A3dzam (Lembayung Singgasana Teragung), dan Arasy Al-A3dzam
(Singgasana Teragung), Kursiy (Takhta), Arasy Al-3adzim
(Singgasana Agung), ada tujuh martabat atau maqam, ia adalah: Tujuh
Lelangit (Langit-langit), turun dari yang Ketujuh ke Langit Pertama, atau
Langit Dunia.
Dan penciptaan Allah yang terbaik Muhamamd
(S), halaman kewujudannya meliputi, yang bermula dari Siradiq (Lembayung) Arasy
Al-A’dzam ke Langit Dunia.
Oleh itu, Tajalli Marhalah (tahap) permulaan
adalah: (nukhtah) Titik Pertama (Barzakh) atau Suradiq (Lembayung)
Arasy Al-A’dzam.
Kemudian Tajalli Marhalah kedua, adalah bekas-bentuk
“Nun” (نون
- ن) atau Arasy Al-A’dzam.
Kemudian Tajalli Marhalah ketiga dan itu adalah bekas-bentuk
"Baa" (باء
- ب), atau Kursiy.
Maka Tajalli Marhalah keempat, adalah: (nukhtah)
Titik Kedua dalam Penciptaan.
Dan semua Marhalah (tahap) ini ada empat ia adalah
Muhammad (S), kerana dia adalah "Titik Nun" dan "Nun", dan
baginda adalah "Baa’" dan "Titik Baa'", atau “Qul Huwa” (قل هو), dia ialah limpahan yang turun
dari Al-Haq kepada Al-Khalq (Penciptaan). Dan dia, adalah Muhamamd (S),
dalam tiga Marhalah pertama, (Siradiq, Arasy, Kursiy). Barzakh di antara Al-Haq
dan Al-Khalq (Penciptaan), kerana dia beralun (mengepak), apabila As-Sa’ah
(Kiamat) berlaku tiada yang kekal melainkan Allah Al-Wahid Al-Qahhar (Allah
Yang Esa Lagi Perkasa ), dan apabila As-Sa’ah berlaku (Kebangkitan) dia kembali
semula kepada Al-Ana (Aku) dan Keperibadian. Adapun pada martabat Arasy
Al-’Adzim, ia adalah tempat tinggal dalam Penciptaan, dan dia adalah ‘Abd Allah
(hamba Allah).
Perlu diambil perhatian bahawa Titik pertama
adalah Al-Quran, dan ia adalah hijab di antara Muhammad (S) dan Allah [di
antara keduanya adalah yang bersinar dan beralun (mengepak)], dan apabila
pembukaan berlaku (Ia kelihatan seperti lubarng jarum)
Dia SWT berfirman:
﴿إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً﴾
{Sesungguhnya Kami telah membukakan kepadamu pembukaan
yang nyata,} [Surah Al-Fath 48:1].
Hijab ini telah diangkat kerana Nabi Muhammad (S)
telah memenuhinya, maka di antara Al-Quran dan Nabi Muhammad (S) menjadi satu
ketika dia beralun (mengepak) di antara fana' dan tidak kekal melainkan Allah
Al-Wahid Al-Qahhar (Yang Esa Lagi Perkasa) dan di antara kembali kepada Al-Ana
(Aku) dan Keperibadian kemanusiaan.
Maka, jika kita mengetahui apa yang telah
dibentangkan, ia akan menjelaskan kita bahawa martabat Muhammad (S) adalah
martabat Barzakh (pengantara) diantara Al-Haq Dan Al-Khalq (Kebenaran dan
Penciptaan) itu, dan menyebabkan meraka teragak-agak iaitu ketika Nabi Ibrahim
(as) dan para Malaikat melihat baginda (S) da mereka menyangka dia adalah
Allah SWT, dan itu adalah kerana shurah (imej) baginda (S) adalah menyerupai
(menerangkan) Zat Al-Ilahiyah dan mendzahirkan Ketuhanan Mutlak bagi Penciptaan
yang mereka kenal (... dan kedatangan Engkau di Sa'ir, dan penampilan
Engkau di Gunung Faran...). Dan baginda (S) bersabda: ((الله خلق آدم على صورته) Allah mencipta Adam atas (imej) shurahNya).
Oleh itu Muhammad (S) adalah Allah dalam
Penciptaan, dan martabat Ahlul Bayt baginda (as), adalah lebih rendah daripada
martabat Ar-Rasul Al-A3dzam (S), kerana mereka juga adalah wajah Allah danوأسماء الله الحسنى (Nama-nama
Terbaik Allah). Maka mereka mewakili Allah dalam Penciptaan, dan setiap
daripada mereka adalah yang beralih kepadaNya supaya mereka boleh mencapai
kesempurnaan mereka dan untuk mengatasi kekurangan mereka, bagi mereka adalah
darjat yang tinggi dari kesempurnaan Ilahiyah, tetapi masih terikat kepada
keperluan dan yang faqir di sisi Allah yang Maha Suci, Yang Maha Tinggi. Adapun
UluhiyahNya SWT, adalah Uluhiyah Mutlak, dan ia adalah Sempurna Mutlak dan Kaya
Mutlak, dan Kurnia dan LimpahNya yang tidak terikat kepada sesuatu melainkan
kehendak-Nya, Maha Suci, Yang Maha Tinggi (SWT).
Dan telah disebut di dalam Al-Quran yang memberi
makna bahawa: Dia, Yang Maha berfirman:
﴿فَتَبَارَكَ
اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ﴾
{Maka Terpujilah Allah, Sebaik-baik Pencipta.} [Surah
Al-Mu'minuun 23:14 ],
ini bermakna terdapat pencipta-pencipta, dan Dia
SWT adalah yang terbaik dan yang paling unggul daripada mereka. Dan mereka
adalah Muhammad dan Keluarga Muhammad (as). Dan seperti dalam Dua ' (يارب الأرباب وإله الآلهة........... Wahai Tuhan (Penguasa) segala penguasa-penguasa, dan
Wahai Tuhan segala tuan-tuan (rabb-rabb......)
Dan ia juga telah disebut: (..... الإله الأكبر.....) (.....
Al-Ilah al-Akbar - Tuhan Yang Maha Besar......) dan ini adalah
dari doa-doa Rahsia, dan ia adalah tiga puluh satu Doa untuk Keperluan Dunia
dan Akhirah, ia adalah Musnad yang Mutashil dan Sanad yang Shahih dan ia
disebut dalam Al-Misbah Mutahajid, dan Misbah Al-Kaf'ami, dan Al-Bihar, dan
Al-Hurr Al-'Amiliy telah disebut dalam Al-Jawahir Al-Sunniyah.
Dan disebut dalam Hadith Qudsi ini pada keutamaan
(kelebihan)nya:
(يا محمد، قل للذين يريدون التقرب إلي
إعلموا علم اليقين أن هذا الكلام أفضل ما أنتم متقربون به إلي بعد الفرائض)
(Wahai
Muhammad, katakan kepada mereka yang ingin mendapatkan lebih dekat untuk
belajar ilmu Yaqin. Kerana kata-kata ini ini adalah yang terbaik untuk kamu
mendekatkan dengannya selepas ilmu yang wajib)
Dan tidak diragukan lagi bahawa dengan menyebut [الإله الأكبر] "Al-Ilaha al-Akbar"
dalam Du’a Qudsi, kerana ia adalah dari Allah SWT dan kerana ia adalah setaraf
dengan al-Quran Al-Karim - Kesimpulan yang dapat dibuat menunjukkan dengan
pasti bagi mereka yang mahukan nash dengan apa yang disampaikan, untuk
membicarakan Allah SWT dengan "Al-Ilaha al-Akbar" adalah menunjukkan
atas penciptaan-Nya SWT menerangkan Sifat-sifat al-Lahut, dan ia adalah kerana
“al-Akbar” itu adalah sifat yang digunakan untuk menunjukkan keutamaan atas
yang wujud, sekurang-kurangnya semasa menyebutnya. Sebaliknya, tidak ada
maknanya jika ia hanya diterima dalam ucapan, Untuk mengutamakan atau
Sifat-sifat utama yang berfungsi untuk meningkatkan penyertaan seperti mana ia
diterangkan, dan bahawa ia telah disebut oleh ahli-ahli bahasa Arab malah ia
jelas kepada sesiapa yang membaca doa ini dan memikirkan maknanya
ALAM
MALAK
Alam Jasmani
A. – Alam Al-Malak: atau Alam Jasmani yang kita hidup, dan yang
terdiri dari benda - yang mirip dengan ketiadaan, dan yang tidak mempunyai
nasib dalam Kewujudan, kecuali keupayaan untuk wujud - dan dari rupa bentuk ia
zahir. Dan benda yang terbit dengan rupa bentuk, dan segala benda dari jisim daripada
perasaan, dan rasa, dan bau, dan pergerakan, dan pertumbuhan dan kematian, jadi
ia adalah rupa bentuk jasmani dan mithali dan bukan untuk benda. Sebagai
contoh: jari pada tubuh manusia merasakan haba dan kesejukan, dan kelembutan
dan kekerasan, dan apabila manusia ini mati - dalam kebanyakan kes - tubuhnya
berubah menjadi tanah, dengan itu jari ini menjadi segenggam tanah.
Dan kebenaran perkara ini ialah: bahawa rupa bentuk jari manusia 'telah
diangkat dari benda, dan telah didedahkan kepada rupa bentuk baru, iaitu imej
segenggam tanah, dan ia adalah jisim baru tanpa deria. Oleh itu, ia menjelaskan
kepada kita bahawa deria dalam jisim tubuh memiliki (mempunyai) rupa bentuk dan
benda-benda. Dan oleh itu, jika segenggam tanah bertukar menjadi buah oren, ia
akan mempunyai bau yang enak dan rasa lazat, walaupun benda jari, tanah, dan
oren adalah sama. Walau bagaimanapun, pertukaran rupa bentuk adalah sebab
kepada perubahan bau, dan kelazatan, dan rasa, bahkan adalah haram (dilarang)
untuk makan tanah dan jari manusia, sementara adalah halal (dibenarkan) makan
oren.
Maka dari Al Sadiq (as), beliau berkata : “Tahukan kamu Hai Fulan
bahawa taraf hati dalam jasad adalah bertaraf Imam pada manusia yang wajib
ditaati oleh mereka, tidakkah anda lihat bahawa semua pancaindera tubuh adalah
penyediaan hati, dan menjadi penterjemah untuknya, melakukan perkara-perkara
untuknya, telinga, mata, hidung, mulut, tangan, kaki, dan bahagian-bahagian
tertertentu, kerana sesungguhnya jika hati bertujuan untuk melihat, orang itu
membuka matanya, dan jika ia bertujuan untuk mendengar, dia sediakan dengan
memasang telinganya dan pendengarannya tersedia supaya dia mendengar, dan jika
hatinya bertujuan untuk mencium bau, dia menyedut melalui hidung dan membawa
bau ke hati, dan jika ia bertujuan untuk melafazkan, lidahnya bercakap, dan
jika ia bertujuan untuk menyerang, tangannya bergerak, dan jika ia bertujuan
untuk bergerak, kaki akan melangkah, dan jika ia bertujuan untuk menjadi
berahi, auratnya akan bergerak . Oleh itu semua ini [diperintahkan] dengan
digerakan oleh (hati) hatinya, dan begitulah juga pada Imam yang kamu mesti
patuhi arahan darinya.”
Dan dari sini kita tahu bahawa Syari’at tidak melihat kepada benda, dan
bukan kepada rupa bentuk, sebaliknya, ia adalah cukup untuk melihat ke arah
rupa bentuk yang sempurna daripada Malakut (Kerajaaan Langit), yang merupakan
asal-usul rupa bentuk Jasmani. Dan untuk itu diriwayatkan dari Maksumin (as)
yang bermaksud:
“Sesungguhnya Allah tidak
memandang ke arah alam dunia ini kerana Dia menciptanya ,“ “dan sesungguhnya
Allah tidak melihat rupa bentuk kamu, tetapi melihat kepada hati kamu.”
Juga dengan apa yang saya telah bentangkan, dari kekeliruan antara
pemakan dengan yang dimakan adalah sia-sia, sedangkan apa yang ada yang sama antara
jari, tanah, dan oren dalam contoh ialah: Benda sahaja, dan Benda: adalah
ketiadaan yang [berpotensi] untuk wujud, dan tidak ada yang lain. Oleh itu, untuk
menjelaskan bahawa ia tidak wujud, bermakna ini adalah sifat biasa sebenar di
antara jari, tanah, dan oren .
B. – Alam Malakut (Kerajaan Langit) dan ia adalah sebuah alam
yang sempurna, yang bebas dari kebendaan, ia adalah sama dengan apa yang
dilihat sewaktu mimpi, dan ia adalah lebih mulia daripada alam dunia Jasmani
ini, tetapi dikawal dan ada tindakan di dalamnya. Dan bagi setiap jisim (badan)
di Kerajaan dunia terdapat imej (bentuk rupa) untuknya di Alam Malakut, dan ia
adalah hakikat imej manusia dalam Alam Malakut, ia adalah dirinya, atau diri
yang diimplan dalam hati (Al-Janan) [4], dan ia adalah perancang untuk badan di
dunia kebendaan ini, dan diri ini, atau diri yang diimplan dalam hati (Al
Janan) adalah: bayangan akal.
C. Al-‘Alam al-‘Aqli (Alam Akal): dan ia adalah alam ketiga,
lebih mulia daripada alam Malakut tersebut. Dan Ia adalah alam menyeluruh, dan
yang wujud di dalamnya adalah saling berkaitan di antara satu sama lain, dan
tidak ada percanggahan di antara alam-alam, seperti dalam alam Malakut dan alam
Malak (alam dunia Jasmani).
Dan matlamat utama manusia adalah untuk mencapai alam ini, dan
tujuan mencapai [alam ini] adalah untuk mengenal (makrifat) Allah SWT,
menurut apa yang telah saya bentangkan, Adalah tidak (boleh) mengenal
KebenaranNya dan HakikatNya, Yang Maha Suci, dan tidak juga mengenal
Zat-Nya, atau Nama-namaNya dan sifat-sifatNya yang merupakan teras (‘ain)
Zat-Nya, tetapi sebaliknya adalah mengenal bayang-bayang Nama-nama
TerbaikNya (Al-Asmaa Ul-Husna), dan ia adalah Hujaj (as).
Dan saya menekankan sesungguh mereka adalah bayang-bayang Nama-nama
TerbaikNya, tiada Nama-nama TerbaikNya yang merupakan teras Zat-Nya.
Adapun apa yang telah diriwayatkan dalam beberapa hadits yang memanggil
mereka "Asmaa Ul-Husna", oleh kerana rupa bentuk memberitahu tentang
asal-usul, maka apabila anda melihat rupa bentuk seseorang anda katakan: ini
adalah demikian dan demikian, padahal apa yang dilihatnya adalah rupa bentuknya
[sahaja], dan bukan hakikat dirinya [bermakna ia hanya gambar dia dan bukan
dirinya sendiri].
Dan Dia yang Maha Suci, telah memilih daripada ciptaan-Nya orang-orang
yang Dia bukakan untuk mereka pintu rahmat-Nya, dan menyingkap untuk mereka
penutup hingga mereka melihat Rasul Mulia (S), mewakili Zat, atau Kota
Kesempurnaan, dan pintunya adalah Ali dan Fatimah (as), atau mengatakan kepada
bayang-bayang: Allah, Ar-Rahman, Al-Rahim, dan wajahNya yang Maha Suci dalam
Penciptaan (Al-Mumkinaat). Dan manusia, pada keseluruhan alam ini, memuji
Allah Tuhan sekalian alam , dan puji-syukur kepadaNya, kerana
sesungguhnya Dialah dengan KemuliaanNya memberi tanpa dibalas. Bagi Dia, yang
Maha Suci, adalah pentadbir dalam alam (dunia) Jasmani ini, kerana dari
segumpal tanah keluar tumbuh-tumbuhan, maka terpancar mani dan induk telur,
kemudian menjadi janin, kemudian anak, kemudian tubuh – kanak-kanak
yang terus membesar dan menjadi lengkap sedikit demi sedikit.
Dan manusia dalam semua peringkat ini miskin dan memerlukan Tuhan yang
Kaya. Siapakah yang memberi kepadanya persekitaran yang sesuai, dan makanan
yang mencukupi untuk pertumbuhannya melengkap, dan menolak darinya percanggahan
yang mermbahayakan.
Dan mungkin seseorang berkata: apakah penggunaan menjadi lengkap dalam
dunia kebendaan, dan hasilnya adalah bahawa badan manusia, yang penuh
kesempurnaan dalam (alam) dunia Jasmani ini, kembali menjadi segumpal tanah,
dan ia jumud (tidak bernyawa), dan ia adalah wujud Jasmani yang paling rendah?
Saya katakan: sesungguhnya jika badan manusia hingga menjadi lengkap,
dengan cara yang benar, dan telah dibina secara Halal, dan disucikan dengan
amalan soleh untuk Allah yang Maha Suci, maka dia tidak akan kembali kepada
segumpal tanah, bahkan akan kekal sebagai badan manusia (Jisim Insan), dan
diriwayatkan bahawa bumi tidak makan (hancur luluhkan) “Jisim (jasad) para
Nabi, Aushiak, Syuhada’, dan siapa yang memelihara dalam melakukan Mandi pada
hari Jumaat selama empat puluh minggu.”, dan banyak [kali] manusia yang
mengalami kebenaran ini, apabila kubur-kubur beberapa syuhada digali semula,
dan mereka mendapati bahawa [jasad mereka] adalah sama [masih utuh] dan tidak
berubah, juga ia telah dilaporkan bahawa badan Har anak Yazid Al Riyahi (semoga
Allah merahmati kepadanya) digali semula, dan didapati ia tidak berubah
[walaupun selepas] berlalu seratus tahun syahidnya dengan Al-Hussein bin Ali
(as) [6].
Oleh yang demikian, pereputan mayat kebanyakan orang dan kembali kepada
segumpal tanah adalah hasil dari mereka membinanya apabila tebing runtuh
dan tidak menyucikannya dengan amal soleh.
Dalam Alam Malakut, manusia memerlukan Pendidik yang melimpahkan
kesempurnaan Akhlak yang dia akan diangkat ke Alam Aqal, dan memerlukan
Tuhan yang olehNya sahaja menolak dia dari keinginan palsu diri, dan
bisikan-bisikan syaitan dari kalangan jin dan manusia yang menyekatnya menuju
ke jalan Allah SWT.
Bagi kumpulan kecil yang sampai ke Alam Aqal, mereka memerlukan Tuhan
Yang melimpahkan kepada mereka dan menyempurnakan mereka, masing-masing dengan
mengambil kira darjatnya dan berkata: {(وَقُلْ
رَبِّ زِدْنِي عِلْماً)
"Tuhanku, tingkatkanlah ilmu."}, sebagaimana Dia menetapkan pendirian
mereka di alam ini. Dan dengan itu, semua yang wujud di seluruh alam
berhajatkan Tuhan yang Maha Suci, dan berharap keutamaanNya, dan menunggu
Pendidiknya untuk menjadi lengkap dan [untuk] kekal.
Sebagai manusia ia memperoleh kedudukan (maqam) dalam Kerajaan Malakut,
maka dia makan dan minum bukan untuk jasmani kebendaan sahaja, kerana orang
yang berpuasa makan dan minum ketika dia tidur di siang hari seperti yang
diriwayatkan dalam Hadits daripada mereka (as), Bahkan ramai orang semasa
mereka tidur di siang hari berpuasa melihat di dalam penglihatan mereka
(dimimpikan) makan dan minum dan apabila bangun (sedar) dan lapar dan dahaga
hilang, seolah-olah mereka telah makan dalam dunia jasmani ini, jadi Imam Al
-Sadiq (as) adalah membimbing manusia memperbanyak mengingati (berzikir) Allah
dari mengutamakan dunia.
Pada hakikatnya manusia mesti mengentahui: (Dengan makanan anak-anak
Adam akan mati), oleh itu dengan makanan dan keinginan (nafsu), jiwa (ruh)
menjadi sibuk (jauh) dari kemajuan (peningkatan), dan ia dihalang oleh
persiapan badan jasmani ini, dan persiapan ruh (jiwa) beransur-ansur mati,
berbanding orang yang berjihad di jalan Allah SWT sentiasa berusaha
beransur-ansur naik kedudukan (maqam)nya
1. Ruh Kehidupan
2. Ruh Kekuatan
3. Ruh Syahwat
4. Ruh Iman
5. Ruh Kudus
Dia SWT berfirman:
﴿وَكَذَلِكَ
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنَا مَا كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتَابُ
وَلا الْأِيمَانُ وَلَكِنْ جَعَلْنَاهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشَاءُ مِنْ
عِبَادِنَا وَإِنَّكَ لَتَهْدِي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ﴾
Dan demikianlah
Kami wahyukan kepadamu Ruh dengan perintah Kami. Sebelumnya kamu
tidaklah mengetahui apakah Al Kitab dan tidak pula iman
itu, tetapi Kami menjadikan cahayanya itu yang dengannya Kami tunjuki
(beri hidayah) siapa yang kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami. Dan
sesungguhnya kamu benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus.
[Al-Syuraa’ 42:52]
Jadi Rasulullah
Muhammad (S) ketika beliau diturunkan ke dunia jisim (al-‘alam
al-jasmani) ini untuk memulai ujian kedua setelah ujian pertama
di Alam Zarah (Alam Zarr), beliau ditutupi dengan Tubuh Jasmani ini,
tetapi apabila beliau mengabdikan diri kepada Allah, Yang Maha Agung,
Maha Mulia, dengan pengabdian yang tidak pernah diketahui Bumi sepertinya,
Allah, Yang Maha Agung, Maha Kuasa, mencintainya dan menugaskan untuknya Ruhul
Qudus Teragung, dan beliau merupakan pemenang dalam perlumbaan di dunia ini
sepertimana beliau juga adalah pemenang perlumbaan ini dalam ujian pertama di
Alam Zarah (Alam Zarr).
Alam Al-Zarr dan Alam Al-Raj3ah adalah dua alam
yang haqiqi dan wujud di Langit Pertama, di mana bagi masa-masa dan
ruang-ruang, dan Langit Pertama adalah penghujung langit Langit Dunia.
Langit Pertama:
meliputi (termasuk) Langit Dunia dan apa yang ada di dalamnya, dan Alam Jasmani
yang padat (kasar) ini boleh dilihat dan (seluruh alam semesta) adalah
sebahagian daripada Langit Dunia.
Maka alam yang
dapat dilihat ini adalah sebahagian dari Langit Dunia yang juga merupakan
sebahagian daripada Langit Pertama.
Syurga Adam
(as) ada di Langit Pertama dipanggil Syurga dunia – Syurga Langit Dunia
(Al-Jannah Al-Ardhiah)
Dan syurga yang
dijanjikan ada di Langit Kedua
Adapun Neraka
(Jahannam) ia berada di lapisan bumi ketujuh (Al-Ardhiyin Al-Sabi3ah) di Langit
Jasmani (Al-Samaa’ Al-Jasmaniyah).
﴿وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظاً﴾
"Kami hiasi langit dunia dengan lampu-lampu
(bintang-bintang) dan Kami memeliharanya ":
Bahawa lampu
adalah Nabi-nabi dan Rasul-rasul dan Washiy-washiy (as) yang melindungi
orang-orang yang mengikuti mereka (pengikut) dari bisikan syaitan melalui
ajaran dan akhlak Ilahiyah (Ketuhanan) yang diajarkan kepada manusia.
Dan penampilan
mereka di Langit Jasmaniyah dengan planet-planet dan matahari-matahari sebagai
lampu isyarat, kerana terlalu gelap keadaan di langit dan terlalu sedikit
bintang-bintang berbanding dengan bahagian yang gelap, sepertimana di bumi,
amatlah sedikit Nabi-nabi dan berapa banyak orang-orang yang menentang mereka,
memerangi mereka dan berpaling dari mereka serta tidak memberi pertolongan
kepada mereka. Maka, sentiasa sedikit para nabi, para washiy dan Ansar
(penyokong) mereka, seperti (sedikitnya bintang-bintang di Langit Jasmaniyah).
Pada akhir
pergerakan orbit (falak) yang besar (Maksud saya lengkok ke bawah), dan
permulaan kenaikannya ke arah akhirat, mereka yang memberi keutamaan kepada
Alam Jasmani ini akan beralih ke Jahim dan terbakar. Jadi, mereka yang memilih
perhiasan bumi, hukuman mereka akan adalah kembali kepada apa yang mereka telah
pilih dan mereka menderhaka terhadap Allah untuk hal itu atau mengatakan mereka
akan kekal di dalamnya, kerana Jahannam (neraka) akan membakar amalan,
perbuatan dan kezaliman mereka.
Dan kini ia
telah menjelaskan kepada saudara mengenai ayat ini sebelum ini:
﴿يَسْتَعْجِلُونَكَ
بِالْعَذَابِ وَإِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكَافِرِينَ﴾
Mereka meminta kepadamu supaya segera diturunkan azab.
Dan sesungguhnya Jahannam benar-benar meliputi orang-orang yang kafir.
AL-LAHUT
Allah
menciptakan Penciptaan
Penciptaan menghadap
·
Kota ta Kesempurnaan
Ilahiyah,
·
atau Zat,
·
atau Allah.
Hakikat adalah:
·
Nama Teragung Lagi Teragung
Lagi Maha Teragung,
·
nama ini hampir dengan Nama
Yang Maha Agung (Al-Ism Al-A’dzam)
·
seperti dekatnya mata hitam
dan mata putih,
|
1
Hakikat dan Al-Kunhu - HUWA
2 Zat
Ketuhanan atau Kota Kesempurnaan Ilahiyah yakni Allah.
yang merangkumi kesempurnaan di
mana penciptaan bergantung atau beralih kepadaNya untuk
mencapai kesempurnaan dan untuk mengatasi kekurangan.
Al-Rububiyah (Kekuasaan) ibaratkan
·
bapa sebagai ketua keluarga,
·
juga
merangkumi Khalifah (Pengganti) Allah di BumiNya
·
Tuhan yang mentadbirkan bumi
|
Tauhid
Nama
Sifat-sifat
Makna
|
Nama
nama (Allah) ini,
·
menghimpunkan semua
Sifat-sifat Kesempurnaan,
·
oleh itu bertawajjuh
(menghadap) kepadaNya adalah tawajjuh kepada semua Sifat-sifat atau
Nama-nama Kesempurnaan.
|
Manusia
adalah tajalli Al-Lahut
(Penzahiran
Ketuhanan) Yang Maha Suci dalam alam penciptaan.
·
Shurah Allah (imej Allah)
atau
·
wajah Allah atau
·
tangan Allah
|
|
Dari
Abi Shalt Harawiy, dari Imam Al-Redha (as), dia berkata:
((Rasulullah
(S) menziarahi ku dalam masa hidupku atau selepas kematianku, maka
telah menziarahi-lah Allah Taala. Darjat Nabi (S) di dalam syurga adalah
darjat-darjat tertinggi, sesiapa yang telah menziarahi baginda di Syurga dari
kedudukannya. Maka ia telah menziarahi Allah TWT. Dia berkata: Aku berkata
kepadanya: Wahai anak Rasulullah (S), apa yang dimaksudkan dengan Khabar yang
diriwayatkannya: Ganjaran لا
اله إلا الله -
adalah melihat wajah Allah Taala? Dan dia (as) berkata:
Wahai Aba Shalt, sesiapa yang menyifatkan Allah Taala dengan wajah-wajah ia
telah kafir, tetapi wajah Allah Taala adalah AnbiakNya dan Rasul-rasulNya dan
Hujaj-hujajNya (Shalawat Allah 3alaihim), mereka adalah orang-orang yang
bertawajjuh (menghadap) kepada Allah AWJ dan kepada agamaNya dan makrifahNya
(mengenaliNya),
|
|
Nafs (diri-jiwa)
|
·
.
No comments:
Post a Comment