Mengapa,
Jihad Pintu Syurga?
Jihad
(berjuang) dibahagi kepada: Jihad Roh dan Jihad Jasad, atau Jihad (Al-Akbar) Besar dan Jihad (Al-Ashghar) Kecil [2].
Memandangkan
hasil pertama dari Jihad Besar adalah mengikut Khalifah Allah di bumi-Nya dan
mematuhi perintahnya, yang berarti, sujud kepadanya seperti sujud para malaikat
kepada Adam (as), dan termasuk bahawa Khalifah Allah di bumi-Nya adalah hakikat
syurga, kerana sesungguhnya jiwa Kerajaan Langit diciptakan dari cahaya mereka [3],
dengan demikian, Jihad Besar - dalam hal ini – adalah pintu Syurga, kerana ia
adalah pintu yang menghubungkan kepada mengenal Khalifah Allah di bumi-Nya dan
mengikutinya, dan Khalifah Allah adalah pintu untuk mengenal Allah SWT [4].
Adapun
Jihad Kecil; itu membelanjakan harta dan diri di jalan Allah dengan tidak mengharapkan
apa-apa balasan, kecuali hanya keredhaan Allah SWT, dan ada yang lebih baik
daripada kemurahan hati pada diri, oleh itu, bagaimana ia tidak menjadi Jihad Kecil
dan pintu dari pintu-pintu syurga
Bahkan,
pintu-pintu syurga yang paling luas selepas
usaha manusia saksikan adalah( لا إله إلاّ الله ) [bahwa
tidak ada Tuhan
selain Allah] dengan darahnya.
✡✡✡✡✡
---------------------------------------------
[2]
Al-Syeikh Al-Kulaini meriwayatkan dari Ali bin Ibrahim, dari ayahnya, dari Al-Nawafili,
dari Al-Sakuni, dari Abi Abdillah (as) bahawa Nabi (S) menghantar sekumpulan
tentera sehingga apabila mereka kembali baginda bersabda, "Selamat Kembali
ke atas mereka yang telah berjaya melaksanakan Jihad Kecil, dan tinggal Jihad
Besar." Kemudian mereka bertanya," Wahai Rasulullah! Apakah Jihad
Besar?, baginda bersabda, "Jihad Al-Nafs (Jihad pada diri).". Al
Kafi Jilid 5, halaman 12.
[3]
Dari Jabir bin Abdillah berkata: Aku bertanya kepada Rasulullah (S), “Apakah yang
pertama yang diciptakan Allah Ta’ala? , Maka baginda bersabda, "Cahaya
Nabimu, wahai Jabir, kemudian Dia menjadikan daripadanya setiap yang baik, maka
Dia meletakkan di antara tangan-Nya pada maqam yang hampir (Al-Qarib) dengan
kehendak Allah, kemudian Dia menjadikan bahagian-bahagian (Al-Al-Aqsaam). Maka
Dia diciptakan Al-3arasy satu bahagian dan Al-Kursiy satu bahagian, dan pembawa
Al-3arasy dan penjaga Al-Kursiy satu bahagian. Dan Dia menempatkan bahagian
keempat pada maqam kasih (Al-Hubb) dengan kehendak Allah, kemudian Dia jadikan bahagian-bahagian,
maka diciptakan pena (Al-Qalam) satu bahagian, dan Al-Lauh satu bahagian, dan
Syurga satu bahagian. Dan menempatkan bahagian keempat pada maqam Takut (Al-Khauf)
dengan kehendak Allah, kemudian Dia menjadikan bahagian-bahagian (juzuk-juzuk),
sehingga Dia menciptakan para malaikat satu juzuk, dan matahari satu juzuk, dan
bulan dan planet-planet (Al-Kawakib) satu juzuk. Kemudian Dia menempatkan
bahagian keempat pada tempat harapan (Al-Rajaa’) dengan kehendak Allah,
kemudian Dia menjadikan ke dalam juzuk-juzuk, maka Ia menciptakan akal (Al-3aql)
satu juzuk dan ilmu dan budi (Al-7alim) satu juzuk, dan pemeliharaan (AL-3ahimah)
dan Kejayaan (Al-Taufiq) satu juzuk. Kemudian Dia menempatkan bahagian keempat pada
maqam malu, jadi Dia memandang kepadanya dengan dengan kesungguhan tersebar, maka
cahayanya mulai bersinar dan menitiskan daripadanya 124,000 titis digugurkan,
sehingga Allah menciptakan dari setiap titis roh Nabi dan Rasul, maka roh-roh
para nabi bernafas, sehingga Allah menciptakan dari nafas mereka, roh-roh Auliak
dan syuhadak dan orang-orang soleh." [Bihar Al Anwar, jilid 25 halaman 21]
[4]
Dari Abi Abdillah (as)
bahawa dia berkata: "Allah telah menolak untuk menjalankan segala sesuatu
kecuali dengan sebab-sebab, lalu Allah menjadikan bagi segala sesuatu sebab-sebab,
dan Dia menjadikan
bagi setiap sebab penjelasan, serta menjadikan untuk setiap penjelasan kunci,
dan dia menjadikan bagi tiap-tiap kunci, ilmu, serta menjadikan bagi setiap ilmu,
pintu yang bercakap, sesiapa yang mengenalnya akan mengenal Allah, dan sesiapa yang
mendustakannya maka ia mendustakan Allah, yaitu Rasulullah dan kami." [Basha'ir
Al-Darajaat, halaman 24]
Dan
dari Abdul-Rahman bin Katsir, dia berkata, Aku mendengar Aba Abdillah (as) berkata, "Kami adalah
Penguasa Urusan Allah (Walaah Amr Allah), dan Khazanah Ilmu Allah dan atau
kesempurnaan wahyu Allah, dan Ahli agama Allah, dan kepada kami turun Kitab
Allah, dan dengan kami Allah
disembah, dan melalui kami Allah dikenal dan kami adalah pewaris Nabi Allah,
dan keturunannya." [Basha'ir Al-Darajaat, halaman 24]
Pendahuluan <<< >>> JihadAl-Akbar (Besar) - (Jihad Pada Diri)
No comments:
Post a Comment