Wednesday, 22 October 2014

Mengapa Jihad?

Mengapa Jihad?

الجهاد لماذا ؟


Sebelum menjawab soalan ini, perlu dijelaskan bahawa jihad dan berperang di jalan Allah ada dua jenis:

Yang pertama: serangan, dan yang kedua: pertahanan. Jawapannya akan dilihat dengan menkaji kedua-duanya, dan saya akan membentangkan kedua-duanya dan menunjukkan sebab-sebab kedua-duanya.

Pertama: Jihad Serangan

الجهاد الهجومي

Dan Jihad ini adalah fardhu lagi wajib bagi umat (semua orang-orang) Mukmin, yang membawa panji-panji Khalifah Allah di atas Bumi-Nya pada zaman mereka, dan diwujudkan dengan menyerang dan memerangi semua bangsa dan kaum yang tidak menerima agama yang haq dan Khalifah Allah di atas Bumi-Nya pada zaman itu, sehingga mereka tunduk kepada Kalimah لا إله إلاّ الله - Tiada Tuhan Selain Allah, dan kepada agama yang benar yang diridhai di sisi Allah, dan sehingga mereka menyerahkan kendali segala urusan kepada Khalifah Allah di atas Bumi-Nya pada zaman mereka.

Dan ia telah ditegakkan (dilakukan) oleh banyak Nabi-nabi Allah dan Rasul-Nya, dan telah disebutkan di dalam kitab Samawi dan kitab-kitab sejarah dengan cara yang sangat jelas di dalamnya, kerana mereka berperang dan terjadi peperangan dan serangan untuk menyebarkan Tauhid dan meninggikan Kalimah لا إله إلاّ الله - Tiada Tuhan Selain Allah, Yusya3 bin Nun (as), Daud (as), Sulaiman (as), Muhammad (S) dan Ali (as), dan mereka adalah nabi-nabi Allah dan Rasul-Nya dan amalan mereka adalah Hujjah yang Berat (kukuh). Mereka berperang dengan perintah Allah SWT. Oleh itu, Tidak ada cara untuk mengingkari (menafikan) amalan ini, dan menggambarkannya sebagai sesuatu yang jahil atau ketinggalan atau fanatik kesukuan atau ajaran songsang atau fanatik mazhab dan di bawah nama-nama budaya dan peradaban dan kebebasan, dan saya akan membincangkan tamadun dan budaya dan kebebasan jika dikehendaki Allah.

Dan untuk Jihad jenis ini, terdapat syarat-syarat dan sekatan yang mungkin secara terperincinya tidak tetap dalam semua agama dan dalam setiap zaman, dan mungkin ia berubah dalam sesuatu agama yang sama di antara satu dan yang lain dari masa ke semasa sesuai dengan perintah-perintah yang datang pada para nabi dan Rasul dari Allah SWT tetapi atas semuanya adalah tetap.

Dan mungkin salah satu syarat yang penting yang orang anggap sebagai sangat penting, dan mungkin sebahagian orang menganggapnya sebagai alasan untuk mengelakkan diri dari jihad dan berperang di jalan Allah, adalah Peralatan dan Bilangan ketenteraan, dan mungkin sebahagian daripada mereka mengambil bahagian atau kesedaran yang sedikit dalam Masyarakat Iman sebagai alasan untuk berpaling dari Jihad, dan kedua-dua perkara itu termasuk dalam peralatan dan Bilangan. Dan aku akan menangani dalam tiga perkara:


Peralatan dan Bilangan 

العدّة والعدد


Tidak syak lagi bahawa keadaan ini dalam setiap yang berhadapan dengan peperangan, kerana jika tidak ada peralatan dan bilangan yang cukup untuk berhadapan dengan ketenteraan maka pertempuran ini akan menjadi sukar dan mungkin mustahil. Tetapi apa yang tetap adalah syarat-syarat untuk berhadapan dengan serangan mengikut kesesuaian yang diperlukan tentera moden, menuntut bilangan penyerang harus dua kali bilangan pertahanan, dan sudah tentu, semakin besar cadangan peralatan pertempuran pihak penyerang memungkinkannya untuk mengurangkan nisbah ini akan memihak kepada penyerang. Ini hanya menurut ukuran kebendaan semata-mata.

Bagi orang yang beriman, perkara itu di bawah perkiraan yang lain, dan kekuatan tentera di sisi orang yang beriman termasuk yang ghaib, kerana mereka beriman kepada yang ghaib.

﴿إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُنْزَلِينَ * بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةُ مُسَوِّمِينَ﴾

{(Ingatlah), ketika kamu mengatakan kepada orang mukmin: "Apakah tidak cukup bagi kamu Allah membantu kamu dengan tiga ribu malaikat yang diturunkan (dari langit)?" *Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap-siaga, dan mereka datang menyerang kamu dengan seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan lima ribu Malaikat yang memakai tanda.} [Surah Aali 3imran 3:124-125]

Dan orang yang beriman memiliki senjata yang besar yang tidak dipunyai pihak lawan, iaitu Du3a (doa) dan meminta bantuan daripada Allah Yang Maha Kuat, lagi Maha Perkasa

﴿إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ﴾

{(Ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu: "Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut".} [Surah Al-Anfal 8: 9].

Dan Allah tempat meminta pertolongan orang yang beriman padaNya orang-orang mukmin, Dia yang menciptakan hati-hati, dan hati-hati adalah milik-Nya, dan Dialah jua yang mengisinya dengan kekuatan dan keteguhan, dan Dia-lah yang menjadikan hati-hati kosong dari segala-galanya melainkan dari ketakutan dan kehancuran:

﴿إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ﴾

{(Ingatlah), ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka teguhkan (pendirian) orang-orang yang telah beriman". Kelak akan Aku jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka penggallah kepala mereka dan pancunglah tiap-tiap ujung jari mereka.} [Surah Al-Anfal 8:12]

Dan untuk itu kekuatan tentera untuk berhadapan (dengan musuh) adalah terbalik di sini, kerana cukup untuk menyerang dengan bilangan penyerang adalah separuh daripada bilangan orang kafir yang bertahan, bahkan pada permulaan Islam itu sudah cukup bahawa jumlah penyerang mukmin satu per sepuluh berbanding jumlah yang bertahan:

﴿ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ * الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾

{Hai Nabi, kobarkanlah semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar diantaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus orang yang sabar diantaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan seribu dari pada orang kafir, disebabkan orang-orang kafir itu kaum yang tidak mengerti. * Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan dia telah mengetahui bahawa padamu ada kelemahan. Maka jika ada di antaramu seratus orang yang sabar, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang kafir; dan jika diantaramu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ribu orang, dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar.} [Surah Al-Anfal 8: 65-66]

Dan Allah SWT memperkuat orang-orang mukmin dengan para malaikat, dan melemparkan ketakutan ke dalam hati musuh-musuh mereka, bahkan sebelum mereka menyeru-Nya (berdoa) atau meminta bantuan-Nya Yang Maha Suci, kerana mereka keluar demi jalan-Nya dan mencari keridhaanNya, menolong agama-Nya, nabi-Nya dan Rasul-Nya, dan Dia memberi keutamaan sesiapa yang menolong agama-Nya dan Nabi-nabi-Nya dan Rasul-rasul-Nya, Tetapi dibelenggu penciptanNya dengan membuat mereka patuh dan menolong mereka untuk mengetahui sesiapa yang mentaatiNya dan menolongNya dengan yang ghaib ‘

﴿لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴾

{Sesungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan. Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, dan supaya Allah mengetahui siapa yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasul-Nya padahal Allah tidak dilihatnya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.} [Surah Al-Hadid 57:25]

Oleh yang demikian, akan ditemani {sesiapa yang menolongNya dan Rasul-Nya dengan yang ghaib.} pemeliharaan dan malaikat dan juga ketakutan di hati orang-orang kafir, dan semua senjata ghaib yang diimani oleh orang-orang mukmin dan mereka didatangkan pengelihatan-pengelihatan:

﴿إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ﴾([

{(Ingatlah), ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku bersama kamu, maka teguhkan (pendirian) orang-orang yang telah beriman". Kelak akan Aku jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka penggallah kepala mereka dan pancunglah tiap-tiap ujung jari mereka. } [Surah Al-Anfal 8:12]

﴿سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ﴾

{Akan Kami masukkan ke dalam hati orang-orang kafir rasa takut, disebabkan mereka mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah sendiri tidak menurunkan keterangan tentang itu. Tempat kembali mereka ialah neraka; dan itulah seburuk-buruk tempat tinggal orang-orang yang zalim.} [Surah Aali 3imran 3:151]

﴿وَأَنْزَلَ الَّذِينَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقاً﴾

{Dan Dia menurunkan orang-orang Ahli Kitab yang membantu golongan-golongan yang bersekutu dari benteng-benteng mereka, dan Dia memesukkan rasa takut ke dalam hati mereka. Sebahagian mereka kamu bunuh dan sebahagian yang lain kamu tawan.} [Surah Al-Ahzab 33:26]

﴿هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ﴾
                
{Dialah yang mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli kitab dari kampung-kampung mereka pada saat pengusiran yang pertama. Kamu tidak menyangka, bahawa mereka akan keluar dan merekapun yakin, bahawa benteng-benteng mereka dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah; maka Allah mendatangkan kepada mereka (hukuman) dari arah yang tidak mereka sangka-sangka. Dan Allah melemparkan ketakutan dalam hati mereka; mereka memusnahkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri dan tangan orang-orang mukmin. Maka ambillah (kejadian itu) untuk menjadi pelajaran, hai orang-orang yang mempunyai wawasan.} [Surah Al-Hasyr 59: 2]

Dan seperti yang saya bentangkan, bahawa bilangan dan Peralatan orang mukmin yang berperang bersama Yusya3 bin Nun adalah kurang daripada bilangan orang-orang kafir yang mereka hadapi. Dan hal yang sama berlaku kepada Thalut dan kumpulan orang mukmin yang bersamanya, dan bahkan dalam kisah Thalut dan orang-orangnya adalah tanda dari Allah SWT, karena Daud masih muda, dan yang paling kecil dan cemerlang di antara kaumnya, dan yang tidak mempunyai senjata di tangannya - kerana padanya hanya ada lastik dan batu - tentera Jalut mengalami kekalahan dan Jalut terbunuh dan ia menjadi sebab utama kekalahan tentera Jalut:

﴿فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ ﴾

{Mereka dikalahkan dengan izin Allah dan Daud telah membunuh Jalut, } [Surah Al-Baqarah 2: 251]

Dan bukan hanya dalam cerita ini sahaja pihak orang mukmin yang sedikit bilangannya dan lemah dalam peralatan, mengalahkan pihak yang kafir, yang banyak bilangan tenteranya dan kuat dalam peralatan. Bahkan, yang sedikit bilangannya dan lemah peralatan - Daud (as) dengan batu-batu - mencapai kemenangan dalam pertempurannya, tidak ada manusia walaupun pada orang-orang mukmin berbanding Daud – yang masih muda - dan menggunakan batu dalam pertempuran ini, tetapi Allah berkata-kata dengan Daud dan oleh batu-batu dari Daud, kerana Allah ingin mengatakannya dengan tanda tersebut bahawa tiada kekuatan melainkan dengan Allah.

Diriwayatkan dari Abi Abdillah (as​​) bahawa dia berkata:

(Yang sedikit yang tidak minum maupun secedok adalah 313 orang, maka ketika mereka melewati sungai dan melihat tentera Jalut mereka yang minum itu berkata: {"Tak ada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalut dan tentaranya".
Orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Allah, berkata:
"Ya Tuhan kami, tuangkanlah kesabaran atas diri kami, dan kokohkanlah pendirian kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang kafir"}         
Jadi. Daud (as) datang sampai ia berdiri dekat dengan kasut Jalut, dan Jalut di atas gajah dan di kepalanya ada mahkota, bertatahkan Yakut (Ruby) yang bersinar cahayanya dan tenteranya di bawah kuasanya, maka Daud mengambil seketul batu dari batu-batu, dan melepaskan bidikan di sebelah kanan Jalut, lalu bidikannya ke udara dan jatuh ke atas mereka sehingga mereka dikalahkan, maka dia telah mengambil batu yang lain dan melepaskan bidikan ke sisi kiri Jalut, lalu ia jatuh kepada mereka sehingga mereka dikalahkan, dan Jalut dibidik dengan batu ketiga, sehingga mengena Yakut (Ruby) di dahinya dan sampai di kepalanya, dan dia jatuh mati di atas tanah, dan itu adalah firman-Nya:
{ Mereka mengalahkan (tentara Jalut) dengan izin Allah dan Daud membunuh Jalut, kemudian Allah memberikan kepadanya pemerintahan dan hikmah.) [33]

Jadi adalah satu kemestian bahawa kekuatan Peralatan dan bilangan tentera perkiraannya berlainan jika peperangan itu di jalan Allah, maka pertimbangan padanya menjadi terbatas, kerana ia tidak selalu merupakan penghalang kepada jihad dan perang di jalan Allah. Apa yang diperlukan adalah mempersiapkan untuk menghadapi mereka dengan apa saja kekuatan yang mampu dan yang selebihnya atas Allah SWT

﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ﴾

{Dan siapkanlah untuk menghadapi mereka, dengan apa saja kekuatan yang kamu mampu dan dari kuda-kuda yang ditambat untuk berperang agar kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah mengetahuinya. Apa saja yang kamu belanjakan pada jalan Allah niscaya akan dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).} [Surah Al-Baqarah 2: 249]

Dan mereka beriman serta mereka sedar bahawa tidak ada pertolongan (kemenangan) melainkan di sisi Allah:

﴿ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾

 "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar".

Maka Allah SWT menolaknya, bagaimanapun, menunjukkan kelayakan para rasul dan para

-----------------------------------------
[33] Tafsir Al-Qummi, Jilid 1, halaman 83



pengikut mereka, dan apabila mereka sedikit dan tertindas maka Allah menolong mereka atas musuhNya dan musuh mereka yang sebilangan besar mereka meninggi diri dan takbur

Dan dengan itu ia berterusan maka Allah membebaskan agama dan dakwah-Nya kepadanya dari apa-apa godaan duniawi atau kuasa, untuk masuk ke dalam agama-Nya dan berjihad di jalanNya dan yang masuk dan berjihad, dan dia tidak mahu sesuatu selain Allah dan menghadap Allah. Seperti selalu, Syurga dikelilingi oleh Al-Makarih [kesulitan dan tantangannya] dan neraka dikelilingi oleh Keinginan (syahwat), oleh itu agama Allah yang benar tidak dikelilingi oleh Keinginan (syahwat), tetapi oleh Al-Makarih [kesulitan dan tantangan], maka berubahlah wahai orang-orang yang berakal..

Rasulullah (S) bersabda: (Syurga itu dikelilingi oleh Al-Makarih [kesulitan dan tentangan], dan neraka dikelilingi oleh Keinginan (syahwat)) [36]

Rasulullah (S) bersabda: (Kebenaran adalah berat dan pahit, dan kepalsuan ringan dan manis) [37]


Kesatuan

الوحـدة

Perpaduan adalah perlu bagi mana-mana masyarakat pejuang, atau perpecahan dalam masyarakat pejuang itu tidak dapat tidak akan menemui kekalahan.
     
﴿وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُـولَهُ وَلا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّـابِرِينَ﴾

{Dan taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.} [Surah Al-Anfal 8:46]
Dan terutama ketika berhadapan dengan musuh yang lebih maju dalam Peralatan dan Bilangan (tentera), tetapi kesatuan ini tidak dicapai pada masa lalu, untuk Bani Israel dengan Nabi Musa, atau Yusya3, atau Daud, atau Sulaiman, bahkan ada terlalu ramai orang-orang munafik yang tidak tunduk kepada Musa sendiri (as) dari lidah mereka, apatah lagi yang lain dari dia:

﴿وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ لِمَ تُؤْذُونَنِي وَقَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ﴾


-----------------------------------------
[36] Mustadrak Safinat Al-Bihar Jilid 6, halaman 94
[37] Mustadrak Safinat Al-Bihar Jilid 6, halaman 94







Dan (ingatlah) ketika Musa berkata kepada kaumnya: "Hai kaumku, mengapa kamu menyakitiku, sedangkan kamu mengetahui bahawa sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu?" Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah memalingkan hati mereka; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasik. [Surah Al-Shaff 61: 5]
:
Namun para nabi ini tidak teragak-agak untuk berjihad dan berperang di jalan Allah, dan terdapat orang-orang Islam bersama-sama Rasulullah (S) yang tidak bersatu, bahkan tidak suka perkara itu dan ini dan orang munafiq ini atas perkara itu dan ini pula, dan mereka berperang bersama Rasulullah (S) Sehingga telah diriwayatkan dari Imam Shadiq (as) dalam membaca ayat berikut ini:

﴿ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ بالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴾،

{Hai Nabi, perangilah orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan bersikap keraslah terhadap mereka. Tempat mereka adalah jahannam dan itu adalah seburuk-buruknya tempat kembali. [Al-Tahrim 66:9] 

Dan Dia SWT berfirman:

﴿ وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَى عَذَابٍ عَظِيمٍ﴾
                   
{Di antara orang-orang Arab Badwi yang di sekelilingmu itu, ada orang-orang munafik; dan (juga) di antara penduduk Madinah. Mereka keterlaluan dalam kemunafikannya. Kamu (Muhammad) tidak mengetahui mereka, (tetapi) Kamilah yang mengetahui mereka. Nanti mereka akan Kami siksa dua kali kemudian mereka akan dikembalikan kepada azab yang besar.} [Surah Al-Taubah 9: 101]

Dan dengan Ali bin Abi Talib (as) soal pemisahan (firqah) dan perpecahan adalah lebih jelas dari matahari, sehingga tahap di mana mereka membuat beliau (as) menanggung kesakitan yang memenuhi hatinya dengan nanah, dan banyak kali dia mengulangi maksud ini (aku hairan dari berkumpulnya orang-orang ini kepada perkara yang salah, dan perpecahan di antara kamu terhadap hak kamu) [41]. Dan beliau (as​​) berkata ketika dia dipukul oleh Ibn Muljim (laknahu Allah), (saya telah menang, demi Tuhan Ka3bah), dan dia bukan sahaja memenangi keredhaan Allah SWT dan Syurga, tetapi dia juga memenangi keikhlasan dari orang-orang yang mengaku sebagai Syiah, dan menelan lemas akibat daripada perselisihan dan perpecahan di antara mereka yang mempunyai pendapat mereka sendiri dan tidak menyatukan mereka pada kalimah Imam mereka.

Kesimpulannya, Perpaduan, dalam bentuk yang lengkap, tidak diperolehi pada masa lalu, apa yang dituntut sekarang adalah perpaduan dari sebuah kumpulan (masyarakat) yang menyerang dan menutup kebenaran untuk menjadikan masyarakat ini mempunyai peralatan dan bilangan tentera untuk berjihad dan berperang di jalan Allah, walaupun sekelompok orang munafik menyertai [mereka] kemudian, yang bermaksud, mereka yang masuk Islam tetapi imannya tidak masuk ke hati mereka

﴿قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْأِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ أَعْمَالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾

{Orang-orang Arab Badui itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah: "Kamu belum beriman, tapi katakanlah 'kami telah Islam, karena iman itu belum masuk ke dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang".} [Surah Al-Hujraat 49:14]




✡✡✡✡✡

-----------------------------------------

[41] Dari Amir Al-Mukminin (as) (Sungguh hairan! Allah mematikan hati dan memberi keriangan dari sekumpulan orang-orang atas kebatilan mereka dan memisahkan hak kamu, jadi malu dan kesusahan [telah dibawa kepada kamu] apabila kamu menjadi sasaran yang dilemparkan, kehormatan dibawa [atas usaha kamu] tetapi kamu tidak membawa kehormatan, dan kamu diserang tetapi kamu tidak menyerang. dan Allah tidak ditaati dan kamu menerimanya, kerana jika aku perintahkan kepadamu pergi kepada mereka pada hari-hari panas, kamu akan berkata (ini panas terik. berilah kami masa sehingga panas berkurangan kepada kami), dan jika kuperintahkan kepadamu pada musim sejuk, kamu akan berkata (ini terlalu sejuk, berikan kami masa sehingga sejuk berkurangan kepada kami). Semua itu berjalan dari panas dan sejuk, dan jika panas dan dingin kamu melarikan diri, maka, demi Allah, kamu lari lebih cepat dari Pedang. Wahai orang-orang yang seperti manusia, tetapi bukan manusia, bermimpi seperti kanak-kanak, dan otak seperti suri rumah- yang memelihara burung,. Aku berharap aku tidak pernah melihat kamu dan tidak mengenalmu. [Mengenal kamu] adalah suatu pengetahuan yang, demi Allah, menyeret penyesalan, dan mengakibatkan kegelapan, semoga Allah memerangi kamu kerana kamu telah mengisi hatiku dengan nanah, dan kamu telah membuat dadaku marah, dan kamu buat aku minum kesedihan [pada setiap nafasku], dan kamu rosakkan pendapat ku dengan keingkaran dan membiarkan ia jatuh, sehingga kaum Quraisy berkata (sesungguhnya Ali bin Abi Thalib adalah seorang pemberani tetapi dia tidak mempunyai pengetahuan dalam Perang), kepada Allah aku mengadu tentang mereka, dan adakah di antara mereka yang lebih berpengalaman di dalamnya [Perang] dan lebih [tinggi] kedudukannya dari ku? Sesungguhnya Aku bangkit di dalamnya dan aku belum pun berumur dua puluh tahun lagi. Dan sekarang aku berusia hampir enam puluh tahun. Tetapi tidak ada pendapat kepada orang yang tidak taat) Nahjul-Balaghah dengan Syarah Muhammad Abduh, jilid 1, halaman 69


No comments:

Post a Comment