Mengapa
Jihad?
الجهاد
لماذا ؟
Sebelum
menjawab soalan ini, perlu dijelaskan bahawa jihad dan berperang di jalan Allah
ada dua jenis:
Yang
pertama: serangan, dan yang kedua: pertahanan. Jawapannya akan
dilihat dengan menkaji kedua-duanya, dan saya akan membentangkan kedua-duanya
dan menunjukkan sebab-sebab kedua-duanya.
Pertama:
Jihad Serangan
الجهاد
الهجومي
Dan
Jihad ini adalah fardhu lagi wajib bagi umat (semua orang-orang) Mukmin, yang
membawa panji-panji Khalifah Allah di atas Bumi-Nya pada zaman mereka, dan
diwujudkan dengan menyerang dan memerangi semua bangsa dan kaum yang tidak
menerima agama yang haq dan Khalifah Allah di atas Bumi-Nya pada zaman itu,
sehingga mereka tunduk kepada Kalimah لا إله إلاّ الله - Tiada Tuhan Selain Allah, dan kepada agama yang benar yang
diridhai di sisi Allah, dan sehingga mereka menyerahkan kendali segala urusan
kepada Khalifah Allah di atas Bumi-Nya pada zaman mereka.
Dan
ia telah ditegakkan (dilakukan) oleh banyak Nabi-nabi Allah dan Rasul-Nya, dan
telah disebutkan di dalam kitab Samawi dan kitab-kitab sejarah dengan cara yang
sangat jelas di dalamnya, kerana mereka berperang dan terjadi peperangan dan
serangan untuk menyebarkan Tauhid dan meninggikan Kalimah لا إله إلاّ الله - Tiada Tuhan Selain Allah, Yusya3 bin Nun (as), Daud (as),
Sulaiman (as), Muhammad (S) dan Ali (as), dan mereka adalah nabi-nabi Allah dan
Rasul-Nya dan amalan mereka adalah Hujjah yang Berat (kukuh). Mereka berperang
dengan perintah Allah SWT. Oleh itu, Tidak ada cara untuk mengingkari
(menafikan) amalan ini, dan menggambarkannya sebagai sesuatu yang jahil atau
ketinggalan atau fanatik kesukuan atau ajaran songsang atau fanatik mazhab dan
di bawah nama-nama budaya dan peradaban dan kebebasan, dan saya akan
membincangkan tamadun dan budaya dan kebebasan jika dikehendaki Allah.
Dan
untuk Jihad jenis ini, terdapat syarat-syarat dan sekatan yang mungkin secara
terperincinya tidak tetap dalam semua agama dan dalam setiap zaman, dan mungkin
ia berubah dalam sesuatu agama yang sama di antara satu dan yang lain dari masa
ke semasa sesuai dengan perintah-perintah yang datang pada para nabi dan Rasul
dari Allah SWT tetapi atas semuanya adalah tetap.
Dan
mungkin salah satu syarat yang penting yang orang anggap sebagai sangat
penting, dan mungkin sebahagian orang menganggapnya sebagai alasan untuk
mengelakkan diri dari jihad dan berperang di jalan Allah, adalah Peralatan dan Bilangan
ketenteraan, dan mungkin sebahagian daripada mereka mengambil bahagian atau kesedaran
yang sedikit dalam Masyarakat Iman sebagai alasan untuk berpaling dari Jihad,
dan kedua-dua perkara itu termasuk dalam peralatan dan Bilangan. Dan aku akan
menangani dalam tiga perkara:
Peralatan
dan Bilangan
العدّة
والعدد
Tidak
syak lagi bahawa keadaan ini dalam setiap yang berhadapan dengan peperangan,
kerana jika tidak ada peralatan dan bilangan yang cukup untuk berhadapan dengan
ketenteraan maka pertempuran ini akan menjadi sukar dan mungkin mustahil.
Tetapi apa yang tetap adalah syarat-syarat untuk berhadapan dengan serangan
mengikut kesesuaian yang diperlukan tentera moden, menuntut bilangan penyerang
harus dua kali bilangan pertahanan, dan sudah tentu, semakin besar cadangan
peralatan pertempuran pihak penyerang memungkinkannya untuk mengurangkan nisbah
ini akan memihak kepada penyerang. Ini hanya menurut ukuran kebendaan
semata-mata.
Bagi
orang yang beriman, perkara itu di bawah perkiraan yang lain, dan kekuatan
tentera di sisi orang yang beriman termasuk yang ghaib, kerana mereka beriman
kepada yang ghaib.
﴿إِذْ تَقُولُ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَنْ
يَكْفِيَكُمْ أَنْ يُمِدَّكُمْ رَبُّكُمْ بِثَلاثَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ
مُنْزَلِينَ * بَلَى إِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا وَيَأْتُوكُمْ مِنْ فَوْرِهِمْ
هَذَا يُمْدِدْكُمْ رَبُّكُمْ بِخَمْسَةِ آلافٍ مِنَ الْمَلائِكَةُ مُسَوِّمِينَ﴾
{(Ingatlah), ketika kamu
mengatakan kepada orang mukmin: "Apakah tidak cukup bagi kamu Allah
membantu kamu dengan tiga ribu malaikat yang diturunkan (dari langit)?"
*Ya (cukup), jika kamu bersabar dan bersiap-siaga, dan mereka datang menyerang
kamu dengan seketika itu juga, niscaya Allah menolong kamu dengan lima ribu
Malaikat yang memakai tanda.} [Surah Aali 3imran 3:124-125]
Dan
orang yang beriman memiliki senjata yang besar yang tidak dipunyai pihak lawan,
iaitu Du3a (doa) dan meminta bantuan daripada Allah Yang Maha Kuat, lagi Maha Perkasa
﴿إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ
لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ﴾
{(Ingatlah), ketika kamu
memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu:
"Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kamu dengan seribu
malaikat yang datang berturut-turut".} [Surah Al-Anfal 8: 9].
Dan
Allah tempat meminta pertolongan orang yang beriman padaNya orang-orang mukmin,
Dia yang menciptakan hati-hati, dan hati-hati adalah milik-Nya, dan Dialah jua
yang mengisinya dengan kekuatan dan keteguhan, dan Dia-lah yang menjadikan hati-hati
kosong dari segala-galanya melainkan dari ketakutan dan kehancuran:
﴿إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ
أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ
كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ
بَنَانٍ﴾
{(Ingatlah), ketika
Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku bersama kamu,
maka teguhkan (pendirian) orang-orang yang telah beriman". Kelak akan Aku
jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka penggallah kepala
mereka dan pancunglah tiap-tiap ujung jari mereka.} [Surah Al-Anfal 8:12]
Dan
untuk itu kekuatan tentera untuk berhadapan (dengan musuh) adalah terbalik di
sini, kerana cukup untuk menyerang dengan bilangan penyerang adalah separuh
daripada bilangan orang kafir yang bertahan, bahkan pada permulaan Islam itu
sudah cukup bahawa jumlah penyerang mukmin satu per sepuluh berbanding jumlah
yang bertahan:
﴿ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ
الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ
يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ
الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ * الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ
عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفاً فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ
صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا
أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾
{Hai Nabi, kobarkanlah
semangat para mukmin untuk berperang. Jika ada dua puluh orang yang sabar
diantaramu, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang musuh. Dan
jika ada seratus orang yang sabar diantaramu, niscaya mereka akan dapat
mengalahkan seribu dari pada orang kafir, disebabkan orang-orang kafir itu kaum
yang tidak mengerti. * Sekarang Allah telah meringankan kepadamu dan dia telah
mengetahui bahawa padamu ada kelemahan. Maka jika ada di antaramu seratus orang
yang sabar, niscaya mereka akan dapat mengalahkan dua ratus orang kafir; dan
jika diantaramu ada seribu orang (yang sabar), niscaya mereka akan dapat
mengalahkan dua ribu orang, dengan seizin Allah. Dan Allah beserta orang-orang
yang sabar.} [Surah Al-Anfal 8: 65-66]
Dan
Allah SWT memperkuat orang-orang mukmin dengan para malaikat, dan melemparkan
ketakutan ke dalam hati musuh-musuh mereka, bahkan sebelum mereka menyeru-Nya
(berdoa) atau meminta bantuan-Nya Yang Maha Suci, kerana mereka keluar demi
jalan-Nya dan mencari keridhaanNya, menolong agama-Nya, nabi-Nya dan Rasul-Nya,
dan Dia memberi keutamaan sesiapa yang menolong agama-Nya dan Nabi-nabi-Nya dan
Rasul-rasul-Nya, Tetapi dibelenggu penciptanNya dengan membuat mereka patuh dan
menolong mereka untuk mengetahui sesiapa yang mentaatiNya dan menolongNya
dengan yang ghaib ‘
﴿لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ
وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ
وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ
وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ
قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴾
{Sesungguhnya Kami telah
mengutus rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami
turunkan bersama mereka Al Kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat
melaksanakan keadilan. Dan Kami ciptakan besi yang padanya terdapat kekuatan
yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia, dan supaya Allah mengetahui siapa
yang menolong (agama)Nya dan rasul-rasul-Nya padahal Allah tidak dilihatnya.
Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Maha Perkasa.} [Surah Al-Hadid 57:25]
Oleh
yang demikian, akan ditemani {sesiapa yang menolongNya dan Rasul-Nya
dengan yang ghaib.} pemeliharaan dan malaikat dan juga ketakutan di
hati orang-orang kafir, dan semua senjata ghaib yang diimani oleh orang-orang
mukmin dan mereka didatangkan pengelihatan-pengelihatan:
﴿إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ
أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ
كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ
بَنَانٍ﴾([
{(Ingatlah), ketika
Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku bersama kamu,
maka teguhkan (pendirian) orang-orang yang telah beriman". Kelak akan Aku
jatuhkan rasa ketakutan ke dalam hati orang-orang kafir, maka penggallah kepala
mereka dan pancunglah tiap-tiap ujung jari mereka. } [Surah Al-Anfal 8:12]
﴿سَنُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا
الرُّعْبَ بِمَا أَشْرَكُوا بِاللَّهِ مَا لَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَاناً
وَمَأْوَاهُمُ النَّارُ وَبِئْسَ مَثْوَى الظَّالِمِينَ﴾
{Akan Kami masukkan ke
dalam hati orang-orang kafir rasa takut, disebabkan mereka mempersekutukan
Allah dengan sesuatu yang Allah sendiri tidak menurunkan keterangan tentang
itu. Tempat kembali mereka ialah neraka; dan itulah seburuk-buruk tempat
tinggal orang-orang yang zalim.} [Surah Aali 3imran 3:151]
﴿وَأَنْزَلَ الَّذِينَ ظَاهَرُوهُمْ مِنْ أَهْلِ
الْكِتَابِ مِنْ صَيَاصِيهِمْ وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِيقاً
تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِيقاً﴾
{Dan Dia menurunkan
orang-orang Ahli Kitab yang membantu golongan-golongan yang bersekutu dari
benteng-benteng mereka, dan Dia memesukkan rasa takut ke dalam hati mereka.
Sebahagian mereka kamu bunuh dan sebahagian yang lain kamu tawan.} [Surah Al-Ahzab
33:26]
﴿هُوَ الَّذِي أَخْرَجَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ
أَهْلِ الْكِتَابِ مِنْ دِيَارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ
يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ
فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ
الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ
فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَارِ﴾
{Dialah yang
mengeluarkan orang-orang kafir di antara ahli kitab dari kampung-kampung mereka
pada saat pengusiran yang pertama. Kamu tidak menyangka, bahawa mereka akan
keluar dan merekapun yakin, bahawa benteng-benteng mereka dapat mempertahankan
mereka dari (siksa) Allah; maka Allah mendatangkan kepada mereka (hukuman) dari
arah yang tidak mereka sangka-sangka. Dan Allah melemparkan ketakutan dalam
hati mereka; mereka memusnahkan rumah-rumah mereka dengan tangan mereka sendiri
dan tangan orang-orang mukmin. Maka ambillah (kejadian itu) untuk menjadi
pelajaran, hai orang-orang yang mempunyai wawasan.} [Surah Al-Hasyr 59: 2]
Dan
seperti yang saya bentangkan, bahawa bilangan dan Peralatan orang mukmin yang
berperang bersama Yusya3 bin Nun adalah kurang daripada bilangan orang-orang
kafir yang mereka hadapi. Dan hal yang sama berlaku kepada Thalut dan kumpulan
orang mukmin yang bersamanya, dan bahkan dalam kisah Thalut dan orang-orangnya
adalah tanda dari Allah SWT, karena Daud masih muda, dan yang paling kecil dan
cemerlang di antara kaumnya, dan yang tidak mempunyai senjata di tangannya -
kerana padanya hanya ada lastik dan batu - tentera Jalut mengalami kekalahan
dan Jalut terbunuh dan ia menjadi sebab utama kekalahan tentera Jalut:
﴿فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ ﴾
{Mereka dikalahkan
dengan izin Allah dan Daud telah membunuh Jalut, } [Surah Al-Baqarah 2: 251]
Dan
bukan hanya dalam cerita ini sahaja pihak orang mukmin yang sedikit bilangannya
dan lemah dalam peralatan, mengalahkan pihak yang kafir, yang banyak bilangan
tenteranya dan kuat dalam peralatan. Bahkan, yang sedikit bilangannya dan lemah
peralatan - Daud (as) dengan batu-batu - mencapai kemenangan dalam
pertempurannya, tidak ada manusia walaupun pada orang-orang mukmin berbanding
Daud – yang masih muda - dan menggunakan batu dalam pertempuran ini, tetapi
Allah berkata-kata dengan Daud dan oleh batu-batu dari Daud, kerana Allah ingin
mengatakannya dengan tanda tersebut bahawa tiada kekuatan melainkan dengan
Allah.
Diriwayatkan
dari Abi Abdillah (as)
bahawa dia berkata:
(Yang sedikit yang tidak minum maupun secedok adalah 313 orang,
maka ketika mereka melewati sungai dan melihat tentera Jalut mereka yang minum
itu berkata: {"Tak ada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan
Jalut dan tentaranya".
Orang-orang yang
meyakini bahawa mereka akan menemui Allah, berkata:
"Ya
Tuhan kami, tuangkanlah kesabaran atas diri kami, dan kokohkanlah pendirian
kami dan tolonglah kami terhadap orang-orang kafir"}
Jadi. Daud (as) datang
sampai ia berdiri dekat dengan kasut Jalut, dan Jalut di atas gajah dan di
kepalanya ada mahkota, bertatahkan Yakut (Ruby) yang bersinar cahayanya dan
tenteranya di bawah kuasanya, maka Daud mengambil seketul batu dari batu-batu,
dan melepaskan bidikan di sebelah kanan Jalut, lalu bidikannya ke udara dan
jatuh ke atas mereka sehingga mereka dikalahkan, maka dia telah mengambil batu
yang lain dan melepaskan bidikan ke sisi kiri Jalut, lalu ia jatuh kepada
mereka sehingga mereka dikalahkan, dan Jalut dibidik dengan batu ketiga,
sehingga mengena Yakut (Ruby) di dahinya dan sampai di kepalanya, dan dia jatuh
mati di atas tanah, dan itu adalah firman-Nya:
{ Mereka
mengalahkan (tentara Jalut) dengan izin Allah dan Daud membunuh Jalut, kemudian
Allah memberikan kepadanya pemerintahan dan hikmah.) [33]
Jadi
adalah satu kemestian bahawa kekuatan Peralatan dan bilangan tentera
perkiraannya berlainan jika peperangan itu di jalan Allah, maka pertimbangan
padanya menjadi terbatas, kerana ia tidak selalu merupakan penghalang kepada
jihad dan perang di jalan Allah. Apa yang diperlukan adalah mempersiapkan untuk
menghadapi mereka dengan apa saja kekuatan yang mampu dan yang selebihnya atas
Allah SWT
﴿وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ
قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ
وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا
تُنْفِقُوا مِنْ شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لا
تُظْلَمُونَ﴾
{Dan siapkanlah untuk
menghadapi mereka, dengan apa saja kekuatan yang kamu mampu dan dari kuda-kuda
yang ditambat untuk berperang agar kamu menggentarkan musuh Allah dan musuhmu
dan orang orang selain mereka yang kamu tidak mengetahuinya; sedang Allah
mengetahuinya. Apa saja yang kamu belanjakan pada jalan Allah niscaya akan
dibalasi dengan cukup kepadamu dan kamu tidak akan dianiaya (dirugikan).}
[Surah Al-Baqarah 2: 249]
Dan
mereka beriman serta mereka sedar bahawa tidak ada pertolongan (kemenangan)
melainkan di sisi Allah:
﴿ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ
اللَّهِ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ﴾
"Berapa
banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak
dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar".
Maka
Allah SWT menolaknya, bagaimanapun, menunjukkan kelayakan para rasul dan para
-----------------------------------------
[33] Tafsir Al-Qummi, Jilid 1, halaman 83
pengikut
mereka, dan apabila mereka sedikit dan tertindas maka Allah menolong mereka
atas musuhNya dan musuh mereka yang sebilangan besar mereka meninggi diri dan
takbur
Dan
dengan itu ia berterusan maka Allah membebaskan agama dan dakwah-Nya kepadanya
dari apa-apa godaan duniawi atau kuasa, untuk masuk ke dalam agama-Nya dan
berjihad di jalanNya dan yang masuk dan berjihad, dan dia tidak mahu sesuatu
selain Allah dan menghadap Allah. Seperti selalu, Syurga dikelilingi oleh
Al-Makarih [kesulitan dan tantangannya] dan neraka dikelilingi oleh Keinginan
(syahwat), oleh itu agama Allah yang benar tidak dikelilingi oleh Keinginan
(syahwat), tetapi oleh Al-Makarih [kesulitan dan tantangan], maka berubahlah
wahai orang-orang yang berakal..
Rasulullah
(S) bersabda: (Syurga itu dikelilingi oleh
Al-Makarih [kesulitan dan tentangan], dan neraka dikelilingi
oleh Keinginan (syahwat)) [36]
Rasulullah
(S) bersabda: (Kebenaran adalah berat dan
pahit, dan kepalsuan ringan dan manis) [37]
Kesatuan
الوحـدة
Perpaduan
adalah perlu bagi mana-mana masyarakat pejuang, atau perpecahan dalam
masyarakat pejuang itu tidak dapat tidak akan menemui kekalahan.
﴿وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُـولَهُ وَلا تَنَازَعُوا
فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ
الصَّـابِرِينَ﴾
{Dan taatlah kepada
Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan
kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah
beserta orang-orang yang sabar.} [Surah Al-Anfal 8:46]
Dan
terutama ketika berhadapan dengan musuh yang lebih maju dalam Peralatan dan
Bilangan (tentera), tetapi kesatuan ini tidak dicapai pada masa lalu, untuk
Bani Israel dengan Nabi Musa, atau Yusya3, atau Daud, atau Sulaiman, bahkan ada
terlalu ramai orang-orang munafik yang tidak tunduk kepada Musa sendiri (as)
dari lidah mereka, apatah lagi yang lain dari dia:
﴿وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ يَا قَوْمِ
لِمَ تُؤْذُونَنِي وَقَدْ تَعْلَمُونَ أَنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ فَلَمَّا
زَاغُوا أَزَاغَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ وَاللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ
الْفَاسِقِينَ ﴾
-----------------------------------------
[36] Mustadrak Safinat Al-Bihar Jilid 6, halaman
94
[37] Mustadrak Safinat Al-Bihar Jilid 6, halaman
94
Dan (ingatlah) ketika
Musa berkata kepada kaumnya: "Hai kaumku, mengapa kamu menyakitiku,
sedangkan kamu mengetahui bahawa sesungguhnya aku adalah utusan Allah
kepadamu?" Maka tatkala mereka berpaling (dari kebenaran), Allah
memalingkan hati mereka; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang
fasik. [Surah Al-Shaff 61: 5]
:
Namun para nabi ini tidak teragak-agak
untuk berjihad dan berperang di jalan Allah, dan terdapat orang-orang Islam
bersama-sama Rasulullah (S) yang tidak bersatu, bahkan tidak suka perkara itu
dan ini dan orang munafiq ini atas perkara itu dan ini pula, dan mereka
berperang bersama Rasulullah (S) Sehingga telah diriwayatkan dari Imam Shadiq
(as) dalam membaca ayat berikut ini:
﴿ يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ بالْمُنَافِقِينَ
وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ ﴾،
{Hai Nabi, perangilah
orang-orang kafir dan orang-orang munafik dan bersikap keraslah terhadap
mereka. Tempat mereka adalah jahannam dan itu adalah seburuk-buruknya tempat
kembali. [Al-Tahrim 66:9]
Dan
Dia SWT berfirman:
﴿ وَمِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرَابِ
مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفَاقِ لا
تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ
إِلَى عَذَابٍ عَظِيمٍ﴾
{Di antara orang-orang
Arab Badwi yang di sekelilingmu itu, ada orang-orang munafik; dan (juga) di
antara penduduk Madinah. Mereka keterlaluan dalam kemunafikannya. Kamu
(Muhammad) tidak mengetahui mereka, (tetapi) Kamilah yang mengetahui mereka.
Nanti mereka akan Kami siksa dua kali kemudian mereka akan dikembalikan kepada
azab yang besar.} [Surah Al-Taubah 9: 101]
Dan
dengan Ali bin Abi Talib (as) soal pemisahan (firqah) dan perpecahan adalah
lebih jelas dari matahari, sehingga tahap di mana mereka membuat beliau (as)
menanggung kesakitan yang memenuhi hatinya dengan nanah, dan banyak kali dia
mengulangi maksud ini (aku hairan dari berkumpulnya orang-orang ini kepada
perkara yang salah, dan perpecahan di antara kamu terhadap hak kamu) [41].
Dan beliau (as) berkata ketika dia dipukul oleh Ibn Muljim
(laknahu Allah), (saya telah menang, demi Tuhan Ka3bah), dan dia
bukan sahaja memenangi keredhaan Allah SWT dan Syurga, tetapi dia juga
memenangi keikhlasan dari orang-orang yang mengaku sebagai Syiah, dan menelan
lemas akibat daripada perselisihan dan perpecahan di antara mereka yang
mempunyai pendapat mereka sendiri dan tidak menyatukan mereka pada kalimah Imam
mereka.
Kesimpulannya,
Perpaduan, dalam bentuk yang lengkap, tidak diperolehi pada masa lalu, apa yang
dituntut sekarang adalah perpaduan dari sebuah kumpulan (masyarakat) yang
menyerang dan menutup kebenaran untuk menjadikan masyarakat ini mempunyai
peralatan dan bilangan tentera untuk berjihad dan berperang di jalan Allah,
walaupun sekelompok orang munafik menyertai [mereka] kemudian, yang bermaksud,
mereka yang masuk Islam tetapi imannya tidak masuk ke hati mereka
﴿قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ
تُؤْمِنُوا وَلَكِنْ قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْأِيمَانُ فِي
قُلُوبِكُمْ وَإِنْ تُطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لا يَلِتْكُمْ مِنْ
أَعْمَالِكُمْ شَيْئاً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ﴾
{Orang-orang Arab Badui
itu berkata: "Kami telah beriman". Katakanlah: "Kamu belum
beriman, tapi katakanlah 'kami telah Islam, karena iman itu belum masuk ke
dalam hatimu; dan jika kamu taat kepada Allah dan Rasul-Nya, Dia tidak akan
mengurangi sedikitpun pahala amalanmu; sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang".} [Surah Al-Hujraat 49:14]
✡✡✡✡✡
-----------------------------------------
[41] Dari Amir Al-Mukminin (as) (Sungguh hairan!
Allah mematikan hati dan memberi keriangan dari sekumpulan orang-orang atas
kebatilan mereka dan memisahkan hak kamu, jadi malu dan kesusahan [telah dibawa
kepada kamu] apabila kamu menjadi sasaran yang dilemparkan, kehormatan dibawa
[atas usaha kamu] tetapi kamu tidak membawa kehormatan, dan kamu diserang
tetapi kamu tidak menyerang. dan Allah tidak ditaati dan kamu menerimanya,
kerana jika aku perintahkan kepadamu pergi kepada mereka pada hari-hari panas,
kamu akan berkata (ini panas terik. berilah kami masa sehingga panas
berkurangan kepada kami), dan jika kuperintahkan kepadamu pada musim sejuk,
kamu akan berkata (ini terlalu sejuk, berikan kami masa sehingga sejuk
berkurangan kepada kami). Semua itu berjalan dari panas dan sejuk, dan jika
panas dan dingin kamu melarikan diri, maka, demi Allah, kamu lari lebih cepat dari
Pedang. Wahai orang-orang yang seperti manusia, tetapi bukan manusia, bermimpi
seperti kanak-kanak, dan otak seperti suri rumah- yang memelihara burung,. Aku
berharap aku tidak pernah melihat kamu dan tidak mengenalmu. [Mengenal kamu]
adalah suatu pengetahuan yang, demi Allah, menyeret penyesalan, dan
mengakibatkan kegelapan, semoga Allah memerangi kamu kerana kamu telah mengisi
hatiku dengan nanah, dan kamu telah membuat dadaku marah, dan kamu buat aku
minum kesedihan [pada setiap nafasku], dan kamu rosakkan pendapat ku dengan
keingkaran dan membiarkan ia jatuh, sehingga kaum Quraisy berkata (sesungguhnya
Ali bin Abi Thalib adalah seorang pemberani tetapi dia tidak mempunyai
pengetahuan dalam Perang), kepada Allah aku mengadu tentang mereka, dan adakah
di antara mereka yang lebih berpengalaman di dalamnya [Perang] dan lebih
[tinggi] kedudukannya dari ku? Sesungguhnya Aku bangkit di dalamnya dan aku
belum pun berumur dua puluh tahun lagi. Dan sekarang aku berusia hampir enam
puluh tahun. Tetapi tidak ada pendapat kepada orang yang tidak taat)
Nahjul-Balaghah dengan Syarah Muhammad Abduh, jilid 1, halaman 69
No comments:
Post a Comment