Thursday 20 June 2013

SELANGKAH KE AKHIR ZAMAN

Tajuk Asal Menjawab kekeliruan antara Syiah dan Ansar Imam Mahdi. Akibat tuduhan dan niat jahat mereka yang memusuhi Syiah dilibatkan kepada kami yang mereka lihat serupa.

بسم الله الرحمن الرحيم



السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

الحمد لله رب العالمين . اللم صلي على محمد وآله



Pendahuluan


Ekoran dari keluarnya video di youtube yang diupload oleh ansar, video ini didownload pula pada peringkat awal oleh dua pihak yang kami lihat di laman social Facebook (FB). Tajuk video oleh ansar telah ditukar daripada Ansari Hawza Opening in Malaysia kepada Pelancaran Markas Syiah Melayu di Klang, Selangor


TAJUK VIDEO ASAL


TAJUK VIDEO SETELAH DITUKAR OLEH PIHAK YANG TIDAK BERTANGGUNGJAWAB

Maka jadi hebohlah pengguna laman sosial dan keluarlah dalam akhbar. Tidak terlepas keluarga kedua belah pihak pro dan kontra. Oleh kerana dalam video itu tertayang bersalam-salaman iqamah, dan cara bersolat yang asing bagi sunni Malaysia begitu jugalah keluarga kami merasa amat hairan dengan kaifiat solat seperti itu.

Tak perlu saya ucapkan tohmahan, celaan dan kata-kata negatif yang kami terima.
Maka tercetuslah jidal antara kami sekeluarga di dalam Whatsapp anak perempuan saya berlarutan sehingga membangkitkan kekusutan yang amat mendalam. Saya terfikir untuk membuat kenyataan ini untuk melepaskan kekusutan tersebut. Saya juga menyerahkan kepada ahli keluarga terutama ahli keluarga isteri saya untuk memutuskan mengikut pilihan mereka sendiri.


Latarbelakang.

Semua ini berpunca dari saya yang tidak mendapat didikan agama yang formal seperti mana sepatutnya menjadi Hamba Allah dan Ummat Nabi dan Rasulnya. Itulah agaknya sekolah agama ibtida’i dan kuliah tuan guru di kampung semasa kecil, pelajaran agama sekular sehingga SPM dan Maktab Perguruan, Tarbiyyah ABIM dan PAS, bacaan buku, ceramah-ceramah agama dan akhirnya di zaman IT dan lelaman web sekarang.

Salah satu kefahaman yang menjadi pertanyaan dan  kegemaran saya di dalam memuaskan tegukan kehausan ilmu dalam menjadi insan sebelum panggilan Allah ialah Irfan, Tasauf dan ihsan, musuh-musuh Islam, Addajjal dan Al Mahdi.

IMAM AL MAHDI

Umat Islam Sunni tidak ramai yang belajar Ilmu Akhir Zaman saya pun tak belajar. Saya ambil jalan mudah melayari internet dan akhirnya download banyak video Sheikh Imran Hosein yang seorang Sarjana dalam bidang Kewangan Islam yang juga adalah seorang Sunni. Banyak muridnya dan pengikutnya diseluruh dunia dan ada laman sesawangnya sendiri kerap berceramah di sekitar Kuala Lumpur dan sekarang semacam menetap di Malaysia. Video akhir yang saya lihat (Imran Hosein - Imam Al Mahdi & The Return Of The Caliphate}. Selain itu di awal tahun-tahun 2000 saya pernah mengikut muzakarah bebas Sunnah/Syi’ah mengenai Imam Mahdi. Sumber Sunnah tidak banyak diketengahkan. Dalam sumber Syiah Ahli Bait Imam ke 12 Imam Muhammad bin Hasan Askari adalah Imam Mahdi. Pada masa itu (masa baca muzakarah tersebut) Imam dalam Ghaib Kubra. Orang Syiah akan berselawat ketika menyebutnya dan sentiasa menunggu kezahirannya (Al Mahdi Muntazar) juga akan mengutus surat kepadanya jika ada masalah tak selesai selain bertawakkal kepada Allah. Saya pada masa itu tidak Syiah pun tetapi sentiasa positif dengan aliran lain pun mengutus surat seperti diajarkan atas masalah yang saya terima dan melontarkannya di air yang mengalir (Sg Pontian Besar). Persoalan terjawab setelah membai’ah Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani (as).

Kajian saya meningkat mengenai Imam Mahdi. Akhirnya pada masa sibuk berkempen pilihanraya 2013 (saya tak sibuk pun dan tak ada jawatan, maklumlah mak saya pun gelar saya budak internet) saya terjumpa perkataan





Saya lawati laman tersebut dan download perdebatan anak dan bapa yang berbai’ah dengan Utusan Imam Mahdi (as), Imam Ahmad al Hassan(as).  Selepas membaca hujjah anak kepada bapa yang menghalang dari berbai’ah dengan Imam, saya sudah yakin 60%. Saya terus belayar tak tidur. Dan terus mengkaji. Akhirnya yakin 100% maka saya pun menghantar email dan tanya bagaimana berbai’ah. Berikut:



Saya amat bersyukur akhirnya isteri dan anak-anak saya juga berbai’ah dengan Imam Ahmad al Hassan as).
Walaupun dalam Bahasa Arab, Laman Rasmi Imam saya lawati  dan download buku-buku Imam




Banyak video ansar mengenai akhir zaman (The Arrived - Ketibaan Mahdi) ada yang bersubtitle Malay saya lihat.
Khutbah audio Imam: khutbah Haji dan Muharam Video translate  to Malay saya lihat/dengar.

Saya melihat video di youtube lawatan wakil ansar Malaysia ke Ansar Mesir seperti yang diberitahu oleh Imam Ali as (meramalkan) akan ada mimbarku (ahlibait) di Mesir. Lawat lelaman ansar ke seluruh dunia juga di Jerman.

Pada awal bulan Jun 2013 Pembukaan Hawzah Ansar Imam Mahdi Malaysia dilancarkan seperti juga ansar lain di seluruh dunia. Kami sekeluarga pergi ke majlis perasmian ini tidur di rumah ipar-biras kami di Bangi. Balik dari majlis tidur di rumah ipar-biras kami di Bangi yang seorang lagi. Kedua-dua mereka ini kami perjelaskan bahawa kami pergi ke majlis tersebut.

Keluar video di youtube yang diupload oleh ansar dan saya dishare oleh Abdullah Hashem, kami anak beranak sangat seronok melihat video ini.

Tiba-tiba video ini menjadi kejutan yang apabila didownload pula oleh dua pihak yang tak bertanggungjawab dengan menukar daripada tajuk Pembukaan Hawza Imam Mahdi kepada Pelancaran Markas Syiah Melayu di Klang, Selangor. Meletoplah time bom. Cuma yang sedih pihak keluarga mencemuh dengan berbagai cemuhan tetapi sahabat kenalan bertanya khabar bersandar bahasa.


HUJJAH SAYA BERBAI’AH KEPADA IMAM AHMAD AL HASSAN AL YAMANI (AS)


1.       Imam Mahdi bukan Sunni dan bukan Syi’i, sebab itulah berkali-kali kami katakan yang kami BUKAN SYIAH.  Dia adalah washi Utusan kepada Imam ke-12. Orang mungkin berkata dia Ahlul Bait. Ya, dia memang Ahlul Bait. Keturunan Rasulullah yang dilantik oleh Allah. Sebab itu, mengikut Hadis, orang dan Ulamak Syiah pun menentangnya. Tidak ramai pengikutnya. Imam juga membawa Fiqhnya sendiri dari rujukan Rasululllah dan datuk-datuknya 12 Imam-imam, Fiqh Imam Mahdi (as) dan (sebab itulah kaifiat solat kami kelihatan hampir sama dengan Mazhab Ahlul Bait. Sudah tentu agak jauh caranya dengan kaifiat solat Ahli Sunnah wal Jama’ah. Namun begitu rukun solat tetap sama).





2.       Di waktu kezuhuran (1999) orang ramai mendapat vision dan berbai’ah kepada Sayed Ahmad al Hassan sebagai utusan dan washi Imam Mahdi waluapun beliau tidak menghendakinya (bai’ah Pertama) Para ansar diuji hingga mereka tinggal sedikit meninggalkan Imam. Imam kembali Uzlah. Kemudian berlaku bai’ah kedua dan menjadi seperti itu perkara yang sama berulang Imam kembali Uzlah  Seterusnya berlaku bai’ah ketiga barulah ansar tersebar ke seluruh dunia -(Amerika, Korea, Australia, Eropah, Mesir dan Negara-Negara Arab yang lain).



Pada Bulan Disember 1999 Imam Mahdi as telah mengarahkan untuk mula mengkritik hauzah di Najaf dan menyeru supaya diperbaiki, dua kerosakan dari segi Sains Al-Quran dan sistem kewangan


3.       Beliau sendiri membawakan hadis Sunnah dan Syiah dan membawakan rujukan Gospel (Injil) dan Torah (Taurat) atas kemunculan Al Mahdi
4.       Setelah peristiwa bencana (Tragedi) Khamis tiga hari sebelum nabi wafat:

قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ يَوْمُ الْخَمِيسِ وَمَا يَوْمُ الْخَمِيسِ اشْتَدَّ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَجَعُهُ فَقَالَ ائْتُونِي أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ أَبَدًا فَتَنَازَعُوا وَلَا يَنْبَغِي عِنْدَ نَبِيٍّ تَنَازُعٌ فَقَالُوا مَا شَأْنُهُ أَهَجَرَ اسْتَفْهِمُوهُ فَذَهَبُوا يَرُدُّونَ عَلَيْهِ فَقَالَ دَعُونِي فَالَّذِي أَنَا فِيهِ خَيْرٌ مِمَّا تَدْعُونِي إِلَيْهِ وَأَوْصَاهُمْ بِثَلَاثٍ قَالَ أَخْرِجُوا الْمُشْرِكِينَ مِنْ جَزِيرَةِ الْعَرَبِ وَأَجِيزُوا الْوَفْدَ بِنَحْوِ مَا كُنْتُ أُجِيزُهُمْ وَسَكَتَ عَنْ الثَّالِثَةِ أَوْ قَالَ فَنَسِيتُهَا

Shahih Bukhari, jilid 4, ms 31. Ini adalah nas hadis di sisi Al Bukhari: Telah diceritakan kepada kami oleh Ibnu 'Uyaynah, daripada Sulayman Al Ahwal, daripada Said bin Jubayr, daripada Ibnu Abbas Radiyallahu anhuma, bahawa dia berkata: Hari Khamis! Aduhai hari Khamis! Sakit Rasulullah menjadi berat, lalu baginda bersabda: “Kemarilah supaya dapat aku tuliskan kalian sesuatu yang kalian tidak akan menjadi sesat sesudah aku.” Mereka berselisih pendapat. Pada hal tidak patut mereka berselisih di hadapan Rasulullah s.a.w. Mereka bertanya bagaimana keadaan baginda, adakah baginda telah meracau? Baginda bersabda: “Tinggalkan saya sendirian. Keadaan saya lebih baik dari apa yang kamu kata kepada saya.” Dan baginda mewasiatkan mereka tiga perkara: keluarkan orang musyrikin dari Jazirah Arab, berikanlah hadiah kepada delegasi sebagaimana aku berikan dan beliau tidak menyebutkan yang ketiga atau dia berkata, saya terlupa akannya.) 

Tiga hari selepas tragedi Khamis ini, bencana wasiat yang tak dapat ditulis oleh Rasulullah, Baginda pun wafat iaitu pada hari Isnin. Pada malam Isnin sebelum kewafatannya, Rasulullah sempat berwasiat kepada Saidina Ali:


   وصية رسول الله (ص) في ليلة وفاته: عن الباقر (ع) عن أبيه ذي الثفنات سيد العابدين عن أبيه الحسين الزكي الشهيد عن أبيه أمير المؤمنين (عليهم سلام الله) قال: (قال رسول الله (ص) في الليلة التي كانت فيها وفاته لعلي (ع): يا أبا الحسن أحضر صحيفة ودواة، فأملا رسول الله (ص) وصيته حتى انتهى الى هذا الموضع فقال: يا علي إنه سيكون بعدي إثنا عشر إماماً، ومن بعدهم إثنا عشر مهدياً، فأنت ياعلي أول الإثني عشر إماماً سماك الله تعالى في سمائه علياً المرتضى وأمير المؤمنين والصدّيق الأكبر والفاروق الأعظم والمأمون والمهدي، فلا تصح هذه الأسماء لأحد غيرك. يا علي أنت وصيّ على أهل بيتي حيهم وميتهم، وعلى نسائي فمن ثبّتها لقيتني غداً، ومن طلقتها فأنا برئ منها لم ترني ولم أرها في عرصة القيامة، وأنت خليفتي على أمتي من بعدي، فإذا حضرتك الوفاة فسلّمها الى ابني الحسن البر الوصول، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى إبني الحسين الشهيد الزكي المقتول، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه سيد العابدين ذي الثفنات علي، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه محمد الباقر، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه جعفر الصادق، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه موسى الكاظم، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه علي الرضا، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه محمد الثقة التقي، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه علي الناصح، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه الحسن الفاضل، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه م ح م د المستحفظ من آل محمد (ع)، فذلك إثنا عشر إماماً. ثم يكون من بعده اثنا عشر مهدياً، فإذا حضرته الوفاة فليسلمها الى ابنه أول المقربين، له ثلاثة أسامي, اسم كاسمي واسم أبي وهو عبدالله وأحمد، والإسم الثالث المهدي، وهو أول المؤمنين) (غيبة الطوسي ص150- بحار الأنوار ج53 ص147).

(Versi penuh wasiat Rasulullah SAW beserta dengan sanadnya dan juga sumber-sumber yang meriwayatkannya)

Daripada Abi Abdillah Al Hussain bin Sufyan, daripada Ali bin Sinan Al Musili, daripada Ali bin Al Hussain, daripada Muhammad bin Al Khalil, daripada Jaafar bin Ahmad Al Masri, daripada bapa saudaranya Al Hassan bin Ali, daripada bapanya, daripada Abi Abdillah Jaafar bin Muhammad, daripada bapanya Al Baqir, daripada bapanya Ali Zainal Abidin, daripada bapanya Al Hussain Al Syahid, daripada bapanya Amirul Mukminin Alaihis salam telah berkata: bersabda Rasulullah SAWA kepada Ali AS dimalam sebelum kewafatan baginda: Wahai Abal Hassan (Ali a.s) bawakan lembaran tulis dan dakwat. Maka Rasulullah SAWA telah menyebutkan wasiatnya untuk dicatatkan sehinggalah ia sampai kepada noktah berikut, baginda SAWA bersabda: Wahai Ali sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi, engkau wahai Ali adalah yang pertama di kalangan duabelas orang Imam tersebut, Allah menamakan engkau di langitnya; Ali Al Murtadha, Amirul Mukminin, Siddiq Al Akbar, Faruq Al A’zham, Al Makmun, dan Al Mahdi, tiada sesiapapun dibenarkan memakai nama-nama ini. Wahai Ali, engkau adalah pemegang wasiatku ke atas Ahlulbaytku ketika mereka masih hidup mahupun setelah mereka mati, dan ke atas isteri-isteriku: barangsiapa yang engkau kekalkannya akan bertemu denganku besok, barangsiapa yang engkau ceraikan maka aku berlepas diri darinya, dan dia takkan dapat melihat aku dan aku tidak melihatnya pada hari kiamat. Engkau adalah khalifah ku ke atas umatku selepas aku, apabila maut menghampirimu, maka hendaklah diserahkannya (khilafah) kepada anakku Al Hassan Al Birr Al Wusul. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anakku Al Hussain yang syahid lagi cerdik dan dibunuh. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya penghulu segala abid Ali. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad Al Baqir. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya Ja’afar Al Sadiq. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Musa Al-Kadhim. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali Al Ridha. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad Al Thiqah Al Taqiy. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Ali Al Nasih. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Al Hassan Al Fadhil. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkannya kepada anaknya Muhammad yang terpelihara daripada keluarga Muhammad alaihissalam. Maka itulah dua belas imam, dan akan datang selepasnya dua belas Mahdi. Dan apabila maut menghampirinya, maka hendaklah diserahkan kepada anaknya iaitu Muqarrab yang pertama (sesetengah sumber menyebutkan Mahdi yang pertama). Baginya tiga nama : nama seperti namaku dan nama bapaku, iaitu Abdullah (hamba Allah) dan Ahmad. Dan namanya yang ketiga adalah Al Mahdi, dia adalah yang pertama beriman (dengan zuhur Imam Mahdi a.s).

Wasiat di atas tidak pernah dibawa oleh sesiapa dan tidak pernah didakwa sebagai pemiliknya kecuali Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani (as). Sesiapa yang membawa hadis ini mengaku dan sebagai Imam Mahdi tetapi bukan haknya, umurnya akan pendek di dalam riwayat hadis yang lain.

5.       Ilmu Al Yamani: Imam mampu menjawab apa jua soalan
Antara cara untuk mengenali Si Pemilik Urusan (Al-Mahdi) ini adalah dengan bertanyakan kepada si pendakwa itu tentang Adhaim (perkara agung/besar), yakni Al Quran dan keilmuan berkaitan dengannya. Ini seiring dengan hadis Aimmah (Para Imam Ahli Bait Rasullah) di bawah:

http://yamani.org/archives/200 
Kitab Al-Jawab Ak-Munir (Jawaban Menggembirakan) Dari Alam Maya (Internet)

6.   SIAPAKAH AL YAMANI?



7.       BIOGRAFI AL YAMANI


8.       PERLANTIKAN KHALIFAH: HAK ALLAH ATAU MANUSIA?




"Mengumumkan Seruan suci kepada awam" Imam Muhammad Al Mahdi as mengarahkan Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani untuk menyeru semua manusia, beriman kepada Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani as.












Imam Muhammad Al Mahdi as mengarahkan Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani untuk memulakan revolusi kepada penindas.





Kenyataan 13 Rajab

Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani as membuat kenyataan bagi pihak Imam Muhammad Al Mahdi as bahawa sesiapa sahaja selepas tarikh13 Rajab, 1425 H yang tidak mengikut Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani as adalah

  1. 1.       Terkeluar dari Wilayah Imam Ali bin Abi Talib as dan akan menjadi penghuni neraka dan semua perbuatan dan ibadahnya akan tertolak.
  2. 2.       Rasulullah s.a.w.a Muhammad ibn Abdullah berlepas tangan dari sesiapa yang menjadi milik baginda namun tidak menyertai seruan suci baginda.







Tunjuk perasaan ansar Imam Ahmad AlHassan di Basrah.



2005 Pilihanraya pertama Iraq – Assyuraa alsughra

Salah satu tanda zuhur Imam Baghdad mengadakan  (As-syuraa al-sughra)





Imam memberi amaran kepada Saddam yang Menulis Al-Quran dengan darahnya (najis) kemudian pameran besar... dan berkata "Saddam tidak sempat menyambut hari jadi tahun berikutNya (antara Mujizat Imam)." Ulamak yang diajak menegur takut dan bertaqqiya.


Surat Khabar rasi Ansar Al Mahdi dilancarkan


Kerajaan Iraq dan ULAMAK Najaf Mula memerangi Imam Ahmad Al Hasan as dan Ansar Imam Al Mahdi


Pertempuran antara Ansar Al Imam Al Mahdi dan tentera kerajaan di Basrah dan Naseriah




2011 Seruan Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani tersebar keseluruh dunia


Gambar-gambar adalah diambil dari Video Iraq Historic Events - Imam Ahmad Al-Hassan as - Youtube


DENGAN INI JIKA SESIAPA DAPAT MEMBUKTIKAN KEPADA SAYA JIKA TOKOH DI ATAS IMAM AHMAD AL HASSAN AL YAMANI YANG SAYA BAI’AH ADALAH PALSU, SAYA SENGGUP MENGIKUT NASIHAT ORANG YANG MAMPU MEMBUKTIKAN KEPALSUAN SI PENDAKWA WAL ‘AIYA ZABILLAH.


Sejak berzaman Umat Manusia terutama dari Agama Samawi menunggu kedatangan ‘Penyelamat dunia’:
Kepada umat Islam Imam Al-Mahdi, utusan Isa (a.s) kepada penganut Kristian dan utusan Ilyas (a.s) kepada kaum Yahudi.

Kami adalah Pendokong Imam Al Mahdi (a.s), pengikut Imam Ahmad Al Hassan Al Yamani (a.s). Kami daripada pelbagai bangsa dan negara keseluruhannya memperakukan bahawa Imam Ahmad Al Hassan (a.s) adalah pendiri (Qoim) keluarga Muhammad (a.s) iaitu Al Yamani, pewaris dan utusan Imam mahdi (a.s) kepada umat Islam, utusan Isa (a.s) kepada penganut Kristian dan utusan Ilyas (a.s) kepada kaum Yahudi.

Untuk lebih mendalam sila rujuk:

http://www.hashemstudios-board.com/ English – video ‘The Arrived”
http://almahdyoon.org/ - Laman rasmi Arab
http://www.saviorofmankind.com/ Laman rasmi English
http://www.eramahdi.net/- Ansar Nusantara

 اللهم صل على سيدنا محمد وآل سيدنا محمد الأئمةوالمهديين وسلم تسليما كثيرا


Sekian penjelasan saya.

Hanizi Bin Mohamad mewakili sekeluarga.

Khamis

10 Sya’ban 1434H
20 Jun 2013






3 comments:

  1. Assalamulaiakum Warahmatullah

    Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah

    Terima kasih atas perkongsian pengalaman tuan. Pohon izin tuan untuk saya pautkan laman tuan ke dalam blog saya.. mohon izin juga untuk saya copy artikel tuan.

    ReplyDelete
  2. man hua muhammad nasir alyamani? imam mahdi sekarang di yaman. sila jelaskan.

    ReplyDelete
  3. Pendakwa palsu tiada kaitan dengan nama nasir. Semua keluarga Rasulullah adalah Yamani (menurut hadis)

    ReplyDelete