1
- Pisau (Dunia):
السكين (الدنيا)
Dan
alam dunia (alam Jasmani) yang mengelilingi tubuh manusia dibahagi kepada:
benda-benda mati, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia lain. Dan hubungan
manusia dengannya (dunia) sama ada sesuai atau tidak sesuai. Maka didapati padanya
- sebagai contoh - suka memiliki tanah, emas, perak, ladang-ladang, haiwan-haiwan,
dan memenuhi keinginan syahwatnya dengan jantina berlawanan.
﴿زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ
الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ
الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ
ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ﴾
{Dijadikan indah pada
(pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu:
wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda
pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di
dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga).} [6
Aali Imran 3:14]
Dan
dia membenci didedahkan kepada kerosakan, seperti tewas di medan perang, akibat
yang mungkin dilalui dari Jihad.
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمُ
الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ
لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ
وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ﴾
{Diwajibkan atas kamu
berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi
kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu
menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu
tidak mengetahui.} {7 Al-Baqarah 2:216}
Perlu
dijelaskan bahawa dunia ini dibandingkan dengan akhirat adalah dharrah (berlawanan),
tidak akan pernah bersatu (berhimpun) kedua-duanya di dalam hati seorang
manusia selamanya. [8]. Kerana kedua-duanya berada dalam dua
arah yang berlawanan, jika seseorang berpaling kepada salah dari keduanya, ia
telah membelakangkan pada yang satu lagi, dan tidak mungkin bagi seseorang
untuk menyatukan (menghimpun) dunia dan akhirat pada matanya (pandangan) atau
hatinya. Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿مَنْ كَانَ يُرِيدُ
الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا
لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً * وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ
وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ
مَشْكُوراً﴾
{Barang siapa yang
menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan
barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebahagian
dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat.} [9
Al-Shuraa 42:20]
Dan
Yang Maha Kuasa berfirman:
﴿مَنْ كَانَ يُرِيدُ
الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَنْ نُرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا
لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَدْحُوراً * وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ
وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُمْ
مَشْكُوراً﴾
{ Barangsiapa
menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka Kami segerakan baginya di dunia
itu apa yang kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan Kami tentukan
baginya neraka jahannam; ia akan memasukinya dalam keadaan tercela dan terusir.
* Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu
dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah
orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.} [10
Al-Israa’ 17:18 & 19]
Dan
dari gabungan jisim-jisim (alam dunia) ini yang mengelilingi manusia dan Nafs
(diri) manusia - Dan khususnya di celah-celah dan kelemahan yang terdapat dalam
dirinya - menjadi senjata syaitan (laknahu Allah).
✡✡✡✡✡
----------------------------------
[8]
Telah berkata Amirul-Mukminin Ali bin Abi Talib (as), "Sesungguhnya dunia,
dan akhirat (akhirat) adalah dua musuh yang tidak seiring dan dua laluan yang
berbeza, oleh itu sesiapa yang mencintai Dunia dan memerintahnya (mempunyai
kuasa di dalamnya), maka dia telah membenci Akhirat dan dan merupakan musuhnya,
dan ia seperti kedudukan Timur dan Barat apbila berjalan di antara keduanya,
semakin dia mendekati kepada salah satu darinya, dia akan lebih jauh daripada
yang satu lagi. "Nahjul Balaghah dengan penjelasan Muhammad Abduh, jilid 4
halaman 23.
No comments:
Post a Comment