Thursday 23 October 2014

Kedua: Jihad pertahanan

Kedua: Jihad pertahanan
ثانياً : الجهاد الدفاعي

Ia adalah peperangan bagi orang mukmin bagi mereka mempertahankan tanah airnya, yang agama penduduknya adalah pada Agama Yang Hak, apabila tanah airnya diserang oleh orang-orang kafir dan orang-orang musyrik. Kesemua agama-agama Ilahiyah membolehkan jihad pertahanan, bahkan, diwajibkan ke atas orang mukmin. Bahkan ia adalah satu perkara fitrah dan naluri (bawaan), sehinggakan pada haiwan pun, mereka mempertahankan tempat berteduh mereka, sarang mereka, dan lubang-lubang mereka.

Dan manusia tidak berselisih pada keharusan berperang untuk mempertahankan tanah airnya, sehinggakan undang-undang sekular di PBB (Piagam PBB) kini menganggap menentang penjajah oleh orang-orang asli di negaranya sebagai sah. Dan yang mengharirankan adalah bahawa para pemimpin sesat zaman ini memaksa kita untuk mempertahankan hak Syariat Allah ini, dan yang sesuai dengan pembawaan sejak lahir dan naluri, dan yang diluluskan semua manusia. Tetapi mereka adalah pengkhianat yang mengkhianati Allah SWT, dan mereka berpuas hati dengan kehidupan dunia ini, dan mereka telah diyakinkan olehnya, dan mereka membeli kehidupan duniawi, dan bersetuju dengan Amerika Syarikat, dan Barat yang mata benda (kebendaan) yang dimurkai Allah. Dia, Yang Maha Tinggi, berfirman:

﴿وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلا نَصِيرٍ﴾

{Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang (ridha) kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)". Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. } { Al-Baqara 2:120}

Dan dalam Kitab Makarim Al-Akhlaq (Akhlak Mulia), dari kata-kat wasiat Rasulullah (S) kepada Ibn Mas'ud

((Wahai Ibnu Mas'ud, Islam dimulai dengan sesuatu yang asing (ghurabaa’), dan ia akan kembali menjadi asing seperti mulanya, jadi berilah khabar gembira kepada orang-orang asing (ghurabaa’). sesiapa di antara kamu yang sampai di zaman  itu dan yang muncul membelakangkan kamu, jangan tunduk kepada mereka di tempat mereka, dan jangan ikut pengebumian mereka, dan jangan kunjungi mereka yang sakit, kerana mereka mengamalkan sunnah kamu dan tampak sama seperti kamu, tetapi bertentangan dengan perbuatan kamu, sehingga mereka mati di atas agama (millah) yang berbeza daripada kamu, mereka bukan dariku dan aku bukan dari mereka, sehingga baginda bersabda: Wahai Ibnu Mas'ud, akan datang pada manusia suatu zaman di mana orang yang sabar (memegang teguh) pada agamanya seperti orang yang menggenggam bara api di tangannya, maka pada zaman itu ia harus seperti serigala, atau jika tidak, serigala akan memakannya.

Wahai Ibnu Mas'ud, ulamak dan fuqahak mereka adalah para pengkhianat, mereka adalah sejahat-jahat makhluk Allah, dan begitu juga pengikut-pengikut mereka, dan sesiapa yang mendatangi mereka, mengambil dari mereka, mengasihi mereka, duduk bersama mereka, dan yang berunding dengan mereka, adalah sejahat-jahat makhluk, mereka akan dihumban ke Neraka Jahannam, mereka pekak, bisu dan buta, dan mereka tidak akan kembali. Dan Kami akan mengumpulkan mereka pada hari kiamat [jatuh] pada muka mereka dalam keadaan buta, bisu dan tuli, maka tempat kediaman mereka ialah Neraka Jahannam dan setiap kali api reda (api) Kami tingkatkan pada mereka nyalaan apinya, setiap kali kulit mereka hangus Kami akan gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasakan azab, Apabila mereka dilemparkan ke dalamnya mereka mendengar suara neraka yang mengerikan, sedang neraka itu menggelegak, hampir-hampir (neraka) itu terpecah-pecah lantaran marah, Setiap kali mereka hendak keluar dari neraka lantaran kesengsaraan mereka, niscaya mereka dikembalikan ke dalamnya. (Kepada mereka dikatakan), "Rasailah azab yang membakar ini". Mereka merintih di dalam api dan mereka di dalamnya tidak dapat mendengar.

Wahai Ibnu Mas'ud, mereka mengaku berada pada agamaku, Sunnahku, minhajku (jalanku) dan Syariatku, sesungguhnya, mereka terlepas dariku, dan aku berlepas diri dari mereka.

Wahai Ibnu Mas'ud, jangan duduk bersama mereka di depan umum, dan jangan berdagang dengan mereka di pasar, dan jangan bimbing ke jalan yang benar, dan jangan beri mereka air. Dia SWT berfirman:
﴿مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ﴾
{Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan dirugikan.} [Surah Hud 11:15]
Allah SWT berfirman
﴿مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ﴾
Barang siapa yang menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambah keuntungan itu baginya dan barang siapa yang menghendaki keuntungan di dunia Kami berikan kepadanya sebagian dari keuntungan dunia dan tidak ada baginya suatu bahagianpun di akhirat. [Al-Syuraa 42:20] 

Wahai Ibnu Mas'ud, berapa kali umatku menerima dari mereka permusuhan dan kebencian, dan perbahasan, mereka adalah orang yang hina bagi umat ini dalam dunia mereka. Demi Dia yang telah mengutusku dengan kebenaran, Allah akan menyebabkan bumi menelan mereka, dan Dia akan menukar mereka menjadi kera dan babi.

Beliau berkata, kemudian Rasulullah (S) menangis, dan kami menangis kerana tangisan baginda. Dan kemudian kami berkata: Ya Rasulullah apa yang membuat engkau menangis? Baginda bersabda, (rahmat bagi yang sengsara). Allah Yang Maha Tinggi, berfirman:
﴿وَلَوْ تَرَى إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ﴾
{ Dan (alangkah hebatnya) jikalau kamu melihat ketika mereka terperanjat ketakutan; maka mereka tidak dapat melepaskan diri dan mereka ditangkap dari tempat yang dekat (untuk dibawa ke neraka),} [Surah Saba '34:51]).
Mereka adalah ulamak dan fuqahak)) [54]

Begitulah keadaan para ulamak di akhir zaman dengan lisan Rasulullah. Oleh itu tidak ada alasan bagi orang-orang yang mengikuti mereka ketika mereka sedang menghalang tugas wajib Jihad Pertahanan.

Dan persoalan yang tinggal ialah: jika mempertahankan negara dan tanah air tempat bermastautin (tempat tinggal) manusia, sesuai dengan Fitrah, Dan Fitrah itu adalah Fitrah Allah Yang mencipta manusia

﴿فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ﴾

{Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah; (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada peubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus; tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui, } [Surah Ar-Rum 30:30],

dan ia (Fitrah) itu adalah kebenaran, oleh itu adakah jika mempertahankan orang-orang yang syirik, yang kafir dan yang memerangi Waliy dan Khalifah Allah di bumi-Nya apabila orang mukmin menyerang tanah mereka adalah sesuatu yang Haq?!

Jawapannya: Cinta kepada tanah air dan tanah tumpah darah adalah dari Fitrah Jasmani (alam), bermakna, naluri dan pada manusia yang didorong ke arah yang betul, jika tidak ia akan menjadi bencana baginya. Oleh itu adalah perlu (wajib) seseorang mencintai negaranya untuk kebaikan, kesejahteraan dan keadilan, bukan dengan mencintai kejahatan, kerosakan atau penindasan. Dan yang pasti, Khalifah Allah di bumi-Nya hendak menyebarkan Kalimah - لا إله إلاّ الله - Tiada Tuhan Selain Allah, di seluruh muka bumi, dan penduduk Bumi berkehendak kebaikan, kesejahteraan dan keadilan, maka dia (Khalifah Allah) ingin memenuhi bumi dengan kesaksamaan dan keadilan. Oleh itu, [seseorang] yang mencintai negara dan tanah air serta mempertahankannya adalah berdiri di sampimg Waliy dan Khalifah Allah di Bumi-Nya, Dan untuk memudahkan kemasukannya ke seluruh bumi dan tanah air dan menyebarkan kebaikan, kesejahteraan dan keadilan, dan agama yang benar. Oleh itu, sesiapa yang berperang di sampimg Waliy dan Khalifah Allah di bumi-Nya tidak mahukan kebaikan dan kesejahteraan sebaliknya dia mahu kekal dengan penindasan (kezaliman), kerosakan dan ketidakadilan di Bumi dengan dikuasai oleh puak-puak batil ke atas Bumi ini dan mengekalkan negara penzalim thaghut.



✡✡✡✡✡


------------------------------------------
[54] Mustadrak Al-Wasa'il, jilid 12, halaman 327. Ilzam Al-Nashib Fi Itsbat Al-Hujjah Al Ghaaib, jilid 2, halaman 131. 

No comments:

Post a Comment