Tuesday 28 October 2014

Tujuan Jihad

Tujuan Jihad
الهدف من الجهاد

Tujuan dan maksud jihad dalam Agama Ilahi yang haq, yang telah dibawa oleh para nabi dan Aushiak (as) adalah membimbing manusia kepada kebenaran dan untuk mengikuti kebenaran. Oleh itu, bukanlah tujuan nabi-nabi adalah untuk membunuh manusia, tidak kira siapa asalkan mereka manusia. Karena sesungguhnya, para Nabi melaksanakan apa yang dikehendaki Allah SWT, dan jika Allah hendak membinasakan mereka dan membunuh mereka maka Dialah yang  menciptakan mereka, bahkan KesucianNya dan KetinggianNya (SWT)-lah yang menciptakan mereka supaya mereka menyembah-Nya dan akan dimasukkan ke syurga.

Maka Jihad itu sendiri bukanlah tujuan dan bukanlah merupakan matlamat Agama Ilahi yang Haq, tetapi ia adalah satu wasilah (perantara) untuk menyampaikan kebenaran kepada manusia. Kita dapati bahawa syarat-syarat yang paling penting dalam Jihad, yang tidak sah Jihad tanpanya, adalah menyeru (berdakwah) manusia kepada kebenaran, dan menjadi penyampaikan dalam dakwah kepada mereka, dan menyampaikan kebenaran (Al-Haq) kepada mereka dengan penyampaian yang terang dan semmpurna.

Oleh itu, adalah tepat apabila anda mencari orang-orang yang mengatakan kepada anda, ini adalah negara saya dan ia terbuka kepada anda untuk keluar dan memberikan dakwah anda dan bergerak ke Utara, Selatan, Timur dan Barat dan menyeru manusia. Saya katakan, ia adalah tepat apabila anda tidak mengangkat pedang di hadapan mereka, tetapi, sebaliknya pergi berdakwah kepada kebenaran dan mengangkat pena sebagai ganti pedang. Yang Maha Tinggi berfirman:

﴿وَإِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴾

{Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kepadanya dan bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. } {Surah Al-Anfāl 8:61}


Dan Al-Rasul Muhammad (S), berdakwah kepada Kisra dan Kaisar (Chosroes dan Caesar) kepada kebenaran dan kepada agama Allah SWT dan tidak membawa pedang di hadapan mereka pada awalnya, tetapi ia orang-orang Rom yang mula membawa pedang dalam menghadapi Al-Rasul Muhammad (S).

Mewajibkan kita berperang untuk agama dan akidah tidak mungkin dapat menyebarkannya dengan pedang sepertimana akidah tidak boleh dibunuh dengan pedang. Oleh itu, pendekatan semua agama-agama Ilahiyah, dan darinya termeteranya Islam dalam dakwah kepada Allah adalah dialog dan peringatan. Bahkan sesungguhnya, kewujudan Kitab Samawiyah, Taurat, Injil, dan Al-Quran, adalah dalil terbaik mengenainya. Karena sesungguhnya, tertulis dengan limpahan kebijaksanaan dan dialog dan dakwah kepada Allah, dan bukannya pedang dan tumpah darah.

Dengan itu, akibat dari mewajibkan bagi kita untuk mengetahuinya sebagai mukmin bahawa tujuan Jihad adalah membuka pintu-pintu tertutup untuk menyampaikan kepada manusia mengenai kebenaran dan hidayah kepada mereka, bukanlah tujuan Jihad itu memerangi manusia. Jadi adalah mungkin akan disampaikan kepada manusia mencapai kebenaran dan hidayah kepada mereka kepada jalan yang lurus Allah bukannya berperang dan menumpahkan darah, maka wajib kita mengambil jalan ini, kerana sekurang-kurangnya dengan jalan ini dapat menyelamatkan nyawa orang yang beriman.

Kita harus mempersiapkan diri bagi setiap mukmin dan mukminah untuk berdakwah kepada agama yang haq dan agama Allah. Ia mesti beramal (bekerja) dengan segala usahanya untuk belajar dan mengajar dan menyeru (berdakwah) kepada agama yang haq dan agama Allah dan harus mempersiapkan diri untuk jihad. Oleh itu, bagi orang beriman itu adalah dengan membawa pena tersebut dengan sebelang tangan dan pedang di sebelah yang lain.

Dan kebenaran itu saya katakan kepada saudara bahawa sesungguhnya ramai yang mencari kebenaran dan ramai pula orang akan mengikuti kebenaran, Insya Allah, walaupun di Barat dan di Amerika sendiri. Oleh itu, wajiblah kita menghulurkan tangan kepada mereka untuk mengeluarkan mereka daripada kubang syaitan yang berkeliaran di dalamnya. Oleh itu, Pemegang Agama Ilahi yang haq sentiasa berusaha untuk membimbing manusia dan menyelamatkan mereka dari jendela syaitan dan diselamatkan dari neraka dan mendorong mereka ke syurga, Dan selamanya tidak kamu dapati mereka mahu membunuh manusia atau mereka memilih untuk berperang, tetapi ia adalah sesuatu yang terpaksa. Jika boleh, mendorongnya untuk mencapai kepentingan agama dan menyebarkan ajaran-ajaran Allah Yang Maha Suci mestilah berusaha mendorongnya sebagaimana Rasulullah lakukan terhadap orang-orang musyrik di Hudaibiyah, dan sebagaimana Musa (as) lakukan sebelumnya dengan Firaun dan orang-orangnya di Mesir. Dan untuk ini, apa yang ditimbulkan di seluruh dunia (secara global) di bawah nama Dialog antara Tamadun, adalah sesuatu yang kita boleh terima, jika kita benar-benar menimbulkan dan mengamalkan kebenarannya, Tetapi kita perlu pilih nama lain.
dan ia adalah pencarian atas peradaban yang mana hasilnya mencapai Tamadun Ilahiyah sebenar yang menyatukan manusia dan menyatukan perkataan mereka pada takut kepada Allah SWT.



✡✡✡✡✡



No comments:

Post a Comment