Seumpama Samiri
Allah SWT berfirman:
﴿وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي
آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ
الْغَاوِينَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى
الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ
عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ
كَذَّبُوا بِآياتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴾
{Dan bacakanlah kepada mereka
berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan
tentang isi Al Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu,
lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk
orang-orang yang sesat. ( 175 ) Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami
tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia
dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing
jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia
mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang
mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu
agar mereka berfikir.. ( 176 ) } [Surat Al-A’raf (7) : 175-176] .
1.
Bal'am bin
Ba'ura',
a.
adalah
seorang ulama dan pertapa yang melihat sebahagian perkara yang ghaib,
b.
menolong
orang raja-raja zalim dan kafir menentang agama-Nya, ,
c.
pada zahirnya
bersyahadah (لا إله إلاّ الله), tetapi menentang auliak Allah
d.
Bal'am bin
Ba'ura' dan orang-orang seperti beliau, menjadikan
i. syubhat
sebagai alasan kerana kesilapan mereka,
ii. menjadikan yang jelas (muhkam) sebagai mutasyabih
(kiasan) dan kebenaran - yang disyaki, untuk melanggar kesucian Allah SWT.
e.
diberikan (al-Ismu
al-A’dzam) kemudian di ambil semula
f.
cerita keldainya
2.
Contoh bagi
orang alim ini
a.
boleh melihat
sebahagian perkara ghaib,
b.
di atas
keyakinan, tidak memberi manfaat kepadanya,
c.
condong
kepada pemerintah zalim (taghut)
d.
mencintai
ketinggian dan keangkuhan,
e.
tidak ikhlas
kepada Allah
f.
jiwanya
tersembunyi keangkuhan,
g.
cintakan
keakuan (Ana) dan
h.
berhasad
dengki kepada Auliak Allah dari orang yang terpilih!
3.
Diujian Tuhan,
a.
dan dia
berpalinglah dari ayat-ayat Allah,
b.
menunjukkan
dalamannya (hati) yang hitam
c.
terlihatlah
realiti dirinya (Anjing penjilat),
i. dia memakai pakaian ulama,
ii. hamba yang beramal kerana Allah.
iii. tergoda (terjangkit) iblis jadi syaitan
iv. membunuh pengikut yang setia selepas kuat
pengaruhnya dan mengikutinya,
v. di mana beliau adalah syaitan yang tahu ilmu
yakin,namun , dia sombong terhadap Adam as, dan ingkar terhadap Allah SWT.
vi. Dan ini juga satu kutukan, walaupun ilmu dan
keyakinannya, kerana berhasad dengki
4.
Telah
diriwayatkan dari Nabi sawas. bahawa baginda bersabda: (Semua ulama adalah
perosak kecuali yang beramal, dan semua orang-orang yang beramal adalah rosak
kecuali yang ikhlas, dan orang-orang yang ikhlas berada dalam bahaya ) [1].
a.
ramai yang
menganggap diri mereka sebagai ulama, walaupun mereka tidak mampu mentafsir
dengan betul dua Surah dari Al-Quran,
b.
tidak membaca
riwayat daripada Keluarga Muhammad as Maksumin as kecuali sedikit,
i. menghadkan kebanyakannya pada hanya beberapa
riwayat ahli Faqih (pengumpul hadits).
ii. pertimbangan apa mereka menganggap diri mereka
ulama, dengan logik yang Aristotle letakkan berribu tahun dahulu, Pembelajaran
Logik Aristotle dan Falsafah Yunani , Usul Fiqh dan Ilmu Al-Rijal
iii. dan mungkin terdapat beberapa orang Atheis yang
lebih berpengetahuan daripada daripada kita,
iv. atau dengan hujah-hujah dan logik (mantiq)
permasalahan (kekeliruan)
v. lain-lain yang kosong dari manfaat ilmu atau amal,
dan ia hanya ilmu kesenangan hidup dan membuang masa
vi. tetapi mereka sudah terbiasa dengan kaedah ini.
5.
Adakah kami
tidak meriwayatkannya dari Rasulullah sawas. [ إنّ
المرء يحاسب عن عمره فيما أفناه] yang bermaksud: (Lelaki itu
akan dihisab dari usianya ke mana ia menghabiskannya) [3].
Allah SWT berfirman:
﴿وَإِذَا
أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا
فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً﴾
{Dan jika Kami hendak
membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup
mewah di negeri itu, tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka
sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami
hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.} [At-Taubah (9): 122].
6. Jadi Berhati-hatilah mereka yang duduk berjam-jam
di masjid dengan berbahas, mempertikaikan dan memenuhi masjid dengan kata-kata
yang jauh dari kebenaran dan petunjuk (hidayah) dari kehendak Allah. Jika kita
keluar jauh dari jalan yang benar, ini adalah mengapa Jalut dan orang-orang
sepertinya menguasai kita, Rasulullah sawas bersabda:
قال رسول الله (ص): (سيأتي زمان على أمتي لا يبقى
من القرآن إلاّ رسمه، ولا من الإسلام إلاّ اسمه، يُسمَون به وهم أبعد الناس منه،
مساجدهم عامرة وهي خراب من الهدى، فقهاء ذلك الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء، منهم
خرجت الفتنة وإليهم تعود
(Akan datang satu masa
(zaman) apabila umatku tiada apa yang tinggal dari Al-Quran selain tulisannya
dan tiada apa yang akan tinggal dari Islam kecuali namanya. mereka dinamakan
dengannya dan mereka adalah orang-orang yang paling jauh daripadanya. masjid
mereka akan dihias indah tetapi jauh dari petunjuk (hidayah). Ulama zaman
mereka adalah ulama yang paling buruk di bawah langit; Fitnah akan datang
daripada mereka dan kepada mereka dikembalikan) [1].
Hadis menunjukkan
bahawa walaupun masjid-masjid penuh dengan manusia, tetapi mereka tidak
mempunyai bimbingan Keluarga Muhammad (as).
7. Adakah kita menganggap diri kita beramal pada hal
kita tidak menyeru makruf dan mencegah yang mungkar? Sehingga manusia mula
melihat yang mungkar sebagai makruf dan makruf sebagai mungkar! Tugas seorang
ulama adalah melaksanakan pembaharuan pada umat ini, Allah SWT berfirman: ﴿وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾{dan
untuk memberi peringatan kepada kaumnya.} [2], bukan kepada satu atau dua
orang. Tapi malangnya, ramai orang yang berkata: orang tidak mahu agama, tetapi
mereka tidak memberi perhatian kerana manusia di antara tukul dan andas, kerana
penzalim (taghut) menghalang agama Islam yang asal dari sampai kepada mereka,
dan kamu tidak mewajibkan diri kamu untuk menyampaikan agama kepada mereka
dengan alasan Taqiyah.
8. Taqiyah
As-Sadiq as berkata,
Sheikh At-Tusi telah
meriwayatkan dalam At-Tahzib: dari Imam As-Sadiq as, beliau berkata: (Bumi
tidak akan kekal kecuali terdapat padanya seorang ‘Alim dari kami yang ‘arif
(mengenal) yang Haq dari yang Batil, beliau berkata: Namun diadakan Taqiyah
untuk menyuntik dengannya darah, maka jika Darah Taqiyah didapati
tidak ada Taqiyah, dan Demi Allah, jika kamu diseru untuk menyokong kami,
Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada bapa dan ibu kamu sendiri, dan jika
Qa'im (as) bangkit dia tidak perlu bertanya kepada kamu tentangnya) Tahdib
Al-Ahkam: V6, Page 173; Wasa'il Ashia: V16, Page 235; Jawahir Al-Kalam: v21,
Page 392.
Oleh itu bodoh dapat
dimaafkan karena banyak sumber (ilmu), tetapi kamu, Wahai ulama Islam, apa
alasan kamu?
9 Amir Al-Mu'minin a.s. berkata, yang bermaksud::
(Utusan Allah adalah seorang Tabib yang menjelajah dengan ubat-ubatnya) [1].
Jadi, apakah kamu mengikuti Sunnah Nabi kamu
(sawas)?! Orang-orang tertidur jika mati berhati-hatilah [2].
--------
[1]. Amir Al-Mu'minin mengatakan dalam
beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (sawas):. (Tabib menjelajah
perubatannya dan menentukan jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia
mengubat di mana muncul keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga
tuli, dan lidah bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat
kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page
207.
[2]. Hal ini diriwayatkan dari
Rasulullah sawas. Ulasan: Fayd Al-Ghadheer dari Al-Manawi: V5, Halaman 72, dan
juga diriwayatkan dari Amir Al-Mu'minin sebagai seperti yang disebutkan dalam
Bihar Al-Anwar: V4, Page 43.
Allah SWT berfirman:
﴿وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي
آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ
الْغَاوِينَ وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى
الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ
عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذَلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ
كَذَّبُوا بِآياتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴾
{Dan bacakanlah kepada mereka
berita orang yang telah Kami berikan kepadanya ayat-ayat Kami (pengetahuan
tentang isi Al Kitab), kemudian dia melepaskan diri dari pada ayat-ayat itu,
lalu dia diikuti oleh syaitan (sampai dia tergoda), maka jadilah dia termasuk
orang-orang yang sesat. ( 175 ) Dan kalau Kami menghendaki, sesungguhnya Kami
tinggikan (derajat)nya dengan ayat-ayat itu, tetapi dia cenderung kepada dunia
dan menurutkan hawa nafsunya yang rendah, maka perumpamaannya seperti anjing
jika kamu menghalaunya diulurkannya lidahnya dan jika kamu membiarkannya dia
mengulurkan lidahnya (juga). Demikian itulah perumpamaan orang-orang yang
mendustakan ayat-ayat Kami. Maka ceritakanlah (kepada mereka) kisah-kisah itu
agar mereka berfikir.. ( 176 ) } [Surat Al-A’raf (7) : 175-176] .
1.
Bal'am bin
Ba'ura',
a.
adalah
seorang ulama dan pertapa yang melihat sebahagian perkara yang ghaib,
b.
menolong
orang raja-raja zalim dan kafir menentang agama-Nya, ,
c.
pada zahirnya
bersyahadah (لا إله إلاّ الله), tetapi menentang auliak Allah
d.
Bal'am bin
Ba'ura' dan orang-orang seperti beliau, menjadikan
i. syubhat
sebagai alasan kerana kesilapan mereka,
ii. menjadikan yang jelas (muhkam) sebagai mutasyabih
(kiasan) dan kebenaran - yang disyaki, untuk melanggar kesucian Allah SWT.
e.
diberikan (al-Ismu
al-A’dzam) kemudian di ambil semula
f.
cerita keldainya
2.
Contoh bagi
orang alim ini
a.
boleh melihat
sebahagian perkara ghaib,
b.
di atas
keyakinan, tidak memberi manfaat kepadanya,
c.
condong
kepada pemerintah zalim (taghut)
d.
mencintai
ketinggian dan keangkuhan,
e.
tidak ikhlas
kepada Allah
f.
jiwanya
tersembunyi keangkuhan,
g.
cintakan
keakuan (Ana) dan
h.
berhasad
dengki kepada Auliak Allah dari orang yang terpilih!
3.
Diujian Tuhan,
a.
dan dia
berpalinglah dari ayat-ayat Allah,
b.
menunjukkan
dalamannya (hati) yang hitam
c.
terlihatlah
realiti dirinya (Anjing penjilat),
i. dia memakai pakaian ulama,
ii. hamba yang beramal kerana Allah.
iii. tergoda (terjangkit) iblis jadi syaitan
iv. membunuh pengikut yang setia selepas kuat
pengaruhnya dan mengikutinya,
v. di mana beliau adalah syaitan yang tahu ilmu
yakin,namun , dia sombong terhadap Adam as, dan ingkar terhadap Allah SWT.
vi. Dan ini juga satu kutukan, walaupun ilmu dan
keyakinannya, kerana berhasad dengki
4.
Telah
diriwayatkan dari Nabi sawas. bahawa baginda bersabda: (Semua ulama adalah
perosak kecuali yang beramal, dan semua orang-orang yang beramal adalah rosak
kecuali yang ikhlas, dan orang-orang yang ikhlas berada dalam bahaya ) [1].
a.
ramai yang
menganggap diri mereka sebagai ulama, walaupun mereka tidak mampu mentafsir
dengan betul dua Surah dari Al-Quran,
b.
tidak membaca
riwayat daripada Keluarga Muhammad as Maksumin as kecuali sedikit,
i. menghadkan kebanyakannya pada hanya beberapa
riwayat ahli Faqih (pengumpul hadits).
ii. pertimbangan apa mereka menganggap diri mereka
ulama, dengan logik yang Aristotle letakkan berribu tahun dahulu, Pembelajaran
Logik Aristotle dan Falsafah Yunani , Usul Fiqh dan Ilmu Al-Rijal
iii. dan mungkin terdapat beberapa orang Atheis yang
lebih berpengetahuan daripada daripada kita,
iv. atau dengan hujah-hujah dan logik (mantiq)
permasalahan (kekeliruan)
v. lain-lain yang kosong dari manfaat ilmu atau amal,
dan ia hanya ilmu kesenangan hidup dan membuang masa
vi. tetapi mereka sudah terbiasa dengan kaedah ini.
5.
Adakah kami
tidak meriwayatkannya dari Rasulullah sawas. [ إنّ
المرء يحاسب عن عمره فيما أفناه] yang bermaksud: (Lelaki itu
akan dihisab dari usianya ke mana ia menghabiskannya) [3].
Allah SWT berfirman:
﴿وَإِذَا
أَرَدْنَا أَنْ نُهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا
فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً﴾
{Dan jika Kami hendak
membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup
mewah di negeri itu, tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka
sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami
hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.} [At-Taubah (9): 122].
6. Jadi Berhati-hatilah mereka yang duduk berjam-jam
di masjid dengan berbahas, mempertikaikan dan memenuhi masjid dengan kata-kata
yang jauh dari kebenaran dan petunjuk (hidayah) dari kehendak Allah. Jika kita
keluar jauh dari jalan yang benar, ini adalah mengapa Jalut dan orang-orang
sepertinya menguasai kita, Rasulullah sawas bersabda:
قال رسول الله (ص): (سيأتي زمان على أمتي لا يبقى
من القرآن إلاّ رسمه، ولا من الإسلام إلاّ اسمه، يُسمَون به وهم أبعد الناس منه،
مساجدهم عامرة وهي خراب من الهدى، فقهاء ذلك الزمان شر فقهاء تحت ظل السماء، منهم
خرجت الفتنة وإليهم تعود
(Akan datang satu masa
(zaman) apabila umatku tiada apa yang tinggal dari Al-Quran selain tulisannya
dan tiada apa yang akan tinggal dari Islam kecuali namanya. mereka dinamakan
dengannya dan mereka adalah orang-orang yang paling jauh daripadanya. masjid
mereka akan dihias indah tetapi jauh dari petunjuk (hidayah). Ulama zaman
mereka adalah ulama yang paling buruk di bawah langit; Fitnah akan datang
daripada mereka dan kepada mereka dikembalikan) [1].
Hadis menunjukkan
bahawa walaupun masjid-masjid penuh dengan manusia, tetapi mereka tidak
mempunyai bimbingan Keluarga Muhammad (as).
7. Adakah kita menganggap diri kita beramal pada hal
kita tidak menyeru makruf dan mencegah yang mungkar? Sehingga manusia mula
melihat yang mungkar sebagai makruf dan makruf sebagai mungkar! Tugas seorang
ulama adalah melaksanakan pembaharuan pada umat ini, Allah SWT berfirman: ﴿وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾{dan
untuk memberi peringatan kepada kaumnya.} [2], bukan kepada satu atau dua
orang. Tapi malangnya, ramai orang yang berkata: orang tidak mahu agama, tetapi
mereka tidak memberi perhatian kerana manusia di antara tukul dan andas, kerana
penzalim (taghut) menghalang agama Islam yang asal dari sampai kepada mereka,
dan kamu tidak mewajibkan diri kamu untuk menyampaikan agama kepada mereka
dengan alasan Taqiyah.
8. Taqiyah
As-Sadiq as berkata,
Sheikh At-Tusi telah
meriwayatkan dalam At-Tahzib: dari Imam As-Sadiq as, beliau berkata: (Bumi
tidak akan kekal kecuali terdapat padanya seorang ‘Alim dari kami yang ‘arif
(mengenal) yang Haq dari yang Batil, beliau berkata: Namun diadakan Taqiyah
untuk menyuntik dengannya darah, maka jika Darah Taqiyah didapati
tidak ada Taqiyah, dan Demi Allah, jika kamu diseru untuk menyokong kami,
Taqiyah akan lebih kamu cintai daripada bapa dan ibu kamu sendiri, dan jika
Qa'im (as) bangkit dia tidak perlu bertanya kepada kamu tentangnya) Tahdib
Al-Ahkam: V6, Page 173; Wasa'il Ashia: V16, Page 235; Jawahir Al-Kalam: v21,
Page 392.
Oleh itu bodoh dapat
dimaafkan karena banyak sumber (ilmu), tetapi kamu, Wahai ulama Islam, apa
alasan kamu?
9 Amir Al-Mu'minin a.s. berkata, yang bermaksud::
(Utusan Allah adalah seorang Tabib yang menjelajah dengan ubat-ubatnya) [1].
Jadi, apakah kamu mengikuti Sunnah Nabi kamu
(sawas)?! Orang-orang tertidur jika mati berhati-hatilah [2].
--------
[1]. Amir Al-Mu'minin mengatakan dalam
beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (sawas):. (Tabib menjelajah
perubatannya dan menentukan jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia
mengubat di mana muncul keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga
tuli, dan lidah bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat
kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page
207.
[2]. Hal ini diriwayatkan dari
Rasulullah sawas. Ulasan: Fayd Al-Ghadheer dari Al-Manawi: V5, Halaman 72, dan
juga diriwayatkan dari Amir Al-Mu'minin sebagai seperti yang disebutkan dalam
Bihar Al-Anwar: V4, Page 43.
No comments:
Post a Comment