Mengenai video [Penjelasan TG Dato Dr Haron Din mengenai Amalan Syiah di Malaysia]
Assalamu
‘laikum warahmatu Llahi wa barakatuh.
Alhamdulillah,
allazi arsala rasulahu bil huda wa deeni il haq liyudzhirahu ala addini kullih
wakafa bi Llahi syahida. Alluhumma shalli ‘ala Muhammad wa aalhi at tahirin wa
sallim taslima.
Segala
puji bagi Allah, Yang mengutus dengan al hidayah dan agama yang benar untuk
menzahirkan (memenangkan) atas segala agama dan cukuplah Allah sebagai saksi.
dan Ya Allah muliakanlah (sanjunglah) Muhammad dan keluarganya yang suci dengan
keamanan dan pengiktirafan.
Saya
telah membuat komen dan teguran Bhg 1,2,3 dan 4.
Berikut
adalah komen untuk minit.20.12-23.13).
Isi
ucapan TG Dato Dr Haron Din (menurut pendengaran saya):
Kita tengok
ulamak-ulamak besar dalam sejarah macam muhaddisun, Bukhari, Muslim, Nasa’i,
Abu Dawud, Ibn Majjah, Tirmizi, Al Hakim Mustadraq orang yang amat mahir
dalam pengumpulan hadis dan hafal Qur’an daripada kecil. Mana seorang daripada
muhaddisun yang jadi syiah. Takkan dia boleh jumpa hadis tu. Memang tidak ada
dalam sahih Bukhari.. Muslim hadis yang mereka bawa, apa pun ulamak-ulamak
besar dahulu tabiein atau ulamak-ulamak tabiit tabiein....... zaman Syafie,
zaman Maliki, zaman Hanafi, Al-Lausu, Al-Laisi.................. itu
ulamak-ulamak yang pada sayalah, Allah kurniakan kepada mereka bukan sahaja
ingatan yang kuat hafal tidak pernah confused. Quran tidak pernah hilang
daripada mereka, hadis Nabi dan perawi dalam kepala dan kefahaman kepada Hadis.
Tengok macam Imam Shafie ............. (keutamaan Imam Shafie..................
sehingga akhir video.) (Minit 23.13)
Disiplin Islam yang kerap tidak diambil
kira.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا
اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ ۖ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ
فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ
بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا
59. Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada allah
dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri"
(orang-orang yang berkuasa) dari kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah
(berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya
kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan RasulNya - jika kamu benar beriman kepada
Allah dan hari akhirat. yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih
elok pula kesudahannya.
Saya ingin bawakan
kepada tuan-tuan contoh 2 orang ulamak yang berhujjah tentang Sunnah-Syiah
dengan perantaraan Surat yang membenarkan masing-masing merujuk Allah dan
RasulNya antara Sayyid Abdul-Husayn
Sharafuddin Al-Musawi dengan As-Sheikh Salim al-Busyra, Rektor al-Azhar
SURAT 3
(As-Sheikh Salim al-Busyra, Rektor
al-Azhar)
1]
MENGAPA SHIAH TIDAK BERPEGANG KEPADA MAZHAB MAJORITI [RAMAI]??
2]
PERLUNYA PADA PERPADUAN
3]
PERPADUAN DICAPAI HANYA DENGAN MENGIKUTI MAZHAB MAJORITI
Thul
Qi’da 7, 1329 H..
1]
Saya tanyakan kepada kamu sekarang, apakah sebabnya kamu [shiah] tidak
mengikuti mazhab majoriti kaum Muslim, maksud saya golongan al-Ash’ari,
di dalam menentukan prinsip-prinsip keagamaan dan mazhab yang empat di
dalam cabang-cabangnya. Ummah Muslim semua bersetuju untuk patuh kepadanya di
setiap masa dan ketika, manusia sebulat suara menyatakan betapa adilnya
pengasas-pengasas tersebut dan juga ijtihad mereka, beramanah,
wara’, zuhud, benar, bermoral yang baik, dan berkedudukan tinggi di dalam
pengetahuan dan juga amalan.
2]
Betapa besarnya keperluan kita hari ini kepada perpaduan dan
persamaan! Ini boleh dicapai melalui kamu, dengan mengikuti golongan-golongan
ini sebagaimana yang dipersetujui oleh Muslim secara umum, terutama apabila
musuh agama kita telah membuat keputusan untuk menghancurkan kita dengan
segala daya yang mungkin. Mereka telah memusatkan fikiran dan hati mereka
terhadap matlamat tersebut, sedangkan Muslim masih lagi lena,
seolah-olah Muslim masih terus dibuai mimpi, membantu musuh supaya dapat
menghancurkan diri mereka sendiri, dengan membiarkan diri dipecah belahkan
kedalam kumpulan-kumpulan serta mengoncangkan perpaduan kepada berpuak-puak di
dalam kefanatikan, meninggalkan diri mereka terbahagi, berpecah, yang
membawa setiap orang kepada kesesatan, tidak berkommunikasi sesama sendiri;
makanya, kita semua menjadi mangsa serigala, sedang anjing terus memamah daging
kita.
3]
Adakah kamu melihat yang lain dari apa yang kami telah katakan di sini, semoga
Allah membimbing langkah kamu pada menyatukan barisan kita? Katakanlah
kepada saya, kerana kamu akan di dengari apabila berkata-kata dan dipatuhi
apabila memerintah, dan keamanan kepada kamu.
Yang
ikhlas,
As-Sheikh Salim al-Busyra
SURAT 4
(Sayyid Abdul-Husayn Sharafuddin
Al-Musawi)
1] PERUNDANGAN AGAMA MEMBUKTIKAN WAJIB MENGIKUTI
GOLONGAN AHLUL BAYT.
2]
TIDAK TERDAPAT BUKTI YANG MEWAJIBKAN MENGIKUTI GOLONGAN MAJORITI
3]
GENERASI DARI TIGA ABAD PERTAMA TIDAK PERNAH MENGETAHUI GOLONGAN INI
4]
KEMUNGKINAN PADA IJTIHAD
5]
PERPADUAN BOLEH DICAPAI DENGAN MENGHORMATI GOLONGAN AHLUL BAYT
Thul
Qi’da 8, 1329 H.
1]
Kami mengikuti, di dalam prinsip keagamaan, pada golongan yang lain dari
al-Ash’ari, dan ikutan kami di dalam cabang-cabang Islam, pada yang lain
dari mazhab yang empat tersebut, bukanlah disebabkan oleh perkauman mahu
pun kefanatikan, dan tidak juga disebabkan dari keraguan terhadap ijtihad
oleh para-para Imam mazhab tersebut, atau terhadap kepintaran mereka,
kejujuran, berkepercayaan atau tingginya pengetahuan dan juga amalan mereka.
Bahkan
dari pembuktian agama telah mewajibkan keatas kita pada mengikuti
golongan para Imam dari Ahli keluarga Nabi; tempat turunnya pengkhabaran,
tempat dimana para Malaikat berkunjung, tempat sampainya wahyu dan ilham. Maka
kami senantiasa merujuk kepada mereka di dalam semua perkara untuk
memahami cabang-cabang agama dan juga doktorinnya, di dalam segala asas dan
dasar fiqh, di dalam pengetahuan etnik, tata susila, dan juga kesopanan. Kami
telah melakukan semua ini dengan menuruti penilaian maklumat dan bukti, yang
menyuruh mengikuti Sunnah ketua para Nabi dan Rasul [saw].
Jika
bukti-bukti itu membolehkan kami berbeza dengan Para Imam keturunan
Muhammad [saw], atau jika kita boleh mencapai kedekatan dengan Allah awj (azza
wa jal) dengan mengikuti golongan yang lain, maka kami telah mengikuti jejak
langkah manusia umum; demi memperkukuhkan persahabatan dan memperkuatkan
ikatan persaudaraan. Tetapi sebaliknya bukti yang nyata melarang mukmin dari
condong pada mengikuti pilihan mereka sendiri
2]
Bahkan pihak majoriti tidak dapat membuktikan bahawa golongan mereka lebih
utama dari yang lainnya, jauh sekali dari menjadikan ianya wajib untuk
diikuti. Kami telah melihat kedalam isi kandungan kitab-kitab Islam secara
teliti dengan mata yang tajam menghalusi, tetapi kami tidak menemui sebarang
pembuktian terhadap hujah kamu melainkan dari apa yang kamu telah
sebutkan terhadap ijtihad, berkepercayaan, adil dan tingginya
kedudukan mereka.
Walau
bagaimanapun kamu tentu sedia maklum bahawa berijtihad, berkepercayaan, adil
dan tingginya kedudukan bukanlah hak monopoli untuk mereka-mereka
sahaja; dari itu, jika kedudukan perkara itu adalah yang sedemikian rupa,
bolehkah mazhab mereka menjadi wajib, hanya dengan kamu yang mengatakannya?
Saya
tidak fikir ada sesiapa yang berani mengatakan bahawa pengetahuan dan amalan
mereka melebihi dari para-para Imam kami, iaitu keturunan yang
disucikan, bahtera penyelamat ummah, pintu pengampunan, keselamatan dari
kesesatan di dalam beragama, lambang bagi petunjuk, itulah dia keturunan
Rasulullah dan peninggalan Baginda [saw] untuk ummahnya. Baginda [saw] berkata:
‘Janganlah mendahului mereka pasti kamu akan binasa dan janganlah kamu
ketinggalan kerana pasti kamu akan binasa. Janganlah mengajari mereka, kerana
mereka lebih mengetahui dari kamu.’ Tetapi inilah hasilnya dari akibat
kekuasaan politik pada permulaan Islam
Saya
sungguh hairan dengan tuntutan kamu yang mengatakan bahawa generasi
terdahulu mengikuti mazhab tersebut, setelah mendapatinya yang paling
adil dan mazhab yang terbaik, dan manusia bersetuju untuk mengikutinya pada
setiap masa dan ketika. Kamu katakan begitu seolah-olah kamu tidak
mengetahui bahawa mereka yang terdahulu, generasi awal yang terbaik adalah pengikut
keturunan Muhammad, dan secara lisan boleh dikatakan separuh dari jumlah
penduduk Islam, dan mereka adalah pengikut para Imam dari keturunan Muhammad [saw].
Mereka tidak mengadakan untuknya sebarang pengganti, dan begitulah
semenjak dari hidupnya Ali dan Fatimah [as], sedangkan al-Ash’ari dan para Imam
dari keempat mazhab dan bahkan bapa-bapa mereka belumpun wujud lagi,
sebagaimana yang kamu telah sedia mengetahui.
3]
Generasi dari tiga abad pertama tidak pernah mengikuti golongan tersebut
sama sekali. Dimanakah mazhab-mazhab tersebut semasa tiga generasi itu,
iaitu generasi yang terbaik pernah wujud?
1. Al-Ash’ari
dilahirkan pada 270 H dan mati dalam tahun 320 H.
2. Ibn
Hanbal dilahirkan pada 164 H dan mati pada 241 H.
3. Al-Shafi’I
dilahirkan pada 150 H dan mati pada 204 H.
4. Malik
dilahirkan pada 95 H [1] dan mati pada 179 H.
5. Abu
Hanifah dilahirkan pada 80 H dan mati pada 150 H.
Shii
mengikuti golongan para Imam dari Ahlul Bayt Nabi, dan ahli rumah lebih mengetahui
apa yang ada di dalam rumah mereka. Yang bukan shii [diketika itu] mengikuti
para sahabat dan tabi’in yang terpelajar, dari itu apa yang membuatkan
‘WAJIB’ diatas semua Muslim, setelah tiga abad berlalu, untuk
mengikuti mazhab-mazhab ini, selain daripada mengikuti salah satu dari yang
diikuti oleh mereka yang terdahulu?
Apakah
yang membuat manusia mengalihkan tumpuannya dari ahli-ahli yang tiada
taranya pada kitab Allah dan dari para sahabatnya, keturunan
Rasul Allah dan orang kepercayaannya, bahtera keselamatan ummah, pemimpin,
penyelamat dan pintu keampunan?
4]
Apakah yang menyebabkan pintu ijtihad ditutup dimuka kaum Muslim,
setelah ianya terbuka luas semasa dipermulaan tiga abad; selain dari
untuk beralih kepada keengganan, bersenang-senang, bermalas-malas,
begitu juga pada penerimaan terhadap rampasan hak dan merasa puas dengan
kejahilan?
Siapa
yang boleh membuatkan dirinya, secara sedar atau tidak sedar, mengatakan bahawa
Allah awj, tidak pernah mengirimkan Nabi atau RasulNya yang terbaik, dengan
agama dan kod etika yang terbaik, dan tidak juga Dia mewahyukan kepadanya Kitab
dan Peringatan yang terbaik, perundangan dan doktorin, dan tidak juga Dia melengkapkan
agama ini untuknya dan menyempurnakan Rahmat keatasnya, dan tidak juga Dia
mengajarkannya dengan pengetahuan yang dahulu dan sekarang, melainkan untuk
satu tujuan iaitu semua perkara ini akan berkesudahan pada para Imam dari
mazhab-mazhab tersebut supaya dapat dimonopoli untuk diri mereka sendiri? Kemudian
mereka akan melarang orang lain semuanya dari mendapatkan dari punca yang lain,
seolah-olah agama Islam, di dalam kitab dan sunnahnya, dan di dalam semua
tanda-tanda dan pembuktian, adalah harta milik mereka sendiri, dan bahawa
mereka melarang penggunaannya dalam apa bentuk juga pun yang bertentangan
dengan pendirian mereka …. Adakah mereka itu pewaris Nabi atau adakah Allah
telah menamatkan melalui mereka para pengganti dan para-para Imam; atau
telah mengajarkan kepada mereka pengetahuan yang dahulu dan sekarang, dan
bahawa Dia telah menganugerahkan ke atas diri mereka dengan apa yang tidak
pernah dianugerahkan keatas diri makhluk lainnya?
Tidak!!!
Mereka samalah seperti ramai yang lain, tunggak dan penjaga ilmu pengetahuan,
pemelihara dan penyeru. Mereka yang menyeru kepada pengetahuan adalah jauh dari
menutup pintu untuk yang lain atau melarang yang lain dari mencapainya. Mereka
tidak pernah mengekang fikiran, tidak juga menghadkan pandangan umum supaya
tertumpu kepada diri mereka sahaja, tidak juga mereka dapat menutup hati
manusia atau menjadikan yang lain pekak, buta, dunggu, terikat atau dibelenggu.
Ini tidak boleh dikatakan perbuatan mereka melainkan ianya adalah suatu tuduhan
yang palsu, dan kenyataan dari mereka telah menjadi saksi bagi kami.
5]
Marilah kita sekarang menumpukan pada perkara yang mana kamu telah menarik
perhatian kami: Perpaduan Muslim. Apa yang saya lihat adalah, perkara
ini tidak bergantung pada Shiah meninggalkan mazhab mereka, tidak
juga sunni meninggalkan mazhab mereka. Meminta Shiah untuk melakukan itu
tanpa meminta mazhab Sunni yang lain melakukan yang sama adalah sama seperti
membuat pilihan yang berat sebelah, atau bahkan memilih pada yang kurang
utama. Ianya umpama meminta sesuatu yang diluar kemampuan sesaorang [mustahil
bagi shiah] sebagaimana yang telah diketahui dari pembukaan kata-kata kami
terdahulu.
Ya,
perpaduan dan persamaan boleh dicapai, jika kamu boleh membebaskan mazhab Ahlul
Bayt dan melihat padanya sebagaimana kamu melihat kepada mana-mana mazhab yang
lain dari kamu, supaya yang Shafi’I, Hanafi, Maliki dan Hanbali
boleh menganggap pengikut Ahlul Bayt sama seperti golongan mereka sendiri. Maka
barulah perpaduan Muslim akan tercapai, dan mereka dapat bersatu dalam satu
lipatan. Perbezaan diantara mazhab-mazhab sunni tidaklah kurangnya dari
perbezaan yang terdapat diantara Sunni dan Shiah di dalam aliran pemikiran
sebagaimana ribuan buku pada dasar dan cabang agama dari kedua kumpulan telah
dedahkan, dari itu, mengapa sebilangan di antara kamu mengutuk Shiah kerana
berbeza dari Sunni?
Mengapa
mereka tidak, pada pokok perkara yang sama, mengutuk sunni kerana berbeza dari shiah,
atau kerana berbeza sesama sunni.
·
Kalau mazhab boleh ada empat,
mengapa tidak lima?
·
Bagaimana boleh terjadi, tidak
ada masalah pada empat mazhab, tetapi tidak pada lima?
·
Bagaimana boleh terjadi apabila
empat mazhab dikatakan sebagai ‘menyatukan’ Muslim, dan apabila ditambah kepada
lima, perpaduan itu hancur dan Muslim berpecah belah sesama sendiri?
Saya
harap apabila kamu mempelawa kami kepada ‘satu penyatuan’, kamu
hendaklah juga mempelawa pengikut empat mazhab yang lain kepada tujuan yang
sama. Yang terkemudian itu [empat mazhab] akan menjadikan lebih mudah untuk
kamu dan juga pada mereka. Tetapi mengapa kamu memilih kami sahaja secara
khusus pada ajakan ini? Adakah kamu dapati pengikut Ahlul Bayt yang memecahkan
perpaduan sedangkan pengikut yang lain menyatu-padukan hati dan keazaman,
walaupun terdapat mazhab dan aliran pemikiran mereka berbeza, cita rasa dan
kecenderungan mereka amat banyak berlainan? Kami fikir bahawa kamu terlebih
baik dari ini, kerana kami tahu akan kecintaan kamu terhadap saudara-saudara
kamu, dan keamanan bersama kamu.
Yang
ikhlas,
Sayyid Abdul-Husayn Sharafuddin
Al-Musawi
SURAT 7
(As-Sheikh Salim al-Busyra, Rektor
al-Azhar)
1]
MEMINTA BUKTI DARI KENYATAAN ALLAH DAN RASULNYA
2]
PEMBUKTIAN DARI AHLUL BAYT TIDAK BOLEH DITERIMA
Thul-Qi`da
13, 1329 H.
1]
Bawakan bukti dari kenyataan Allah dan Rasulnya yang menjadi saksi pada wajibnya
mengikuti para Imam diantara Ahlul Bayt secara mutlak, dan tinggalkan
kata-kata sesiapa sahaja dalam konteks ini melainkan kenyataan dari Allah
dan Rasulnya.
2]
Kenyataan para Imam kamu tidak boleh diberikan sebagai hujah terhadap para
penentang mereka, kerana hujah yang sedemikian akan menghasilkan putaran hujah
logikal sebaliknya, [hujah dari penentang] sebagaimana kamu sedia tahu, dan
keamanan keatas kamu.
Yang
ikhlas,
As-Sheikh Salim al-Busyra, Rektor
al-Azhar
SURAT 6 (Sayyid Abdul-Husayn Sharafuddin Al-Musawi)
1]
TIADA TUMPUAN DIBERIKAN TERHADAP KENYATAAN KAMI TERDAHULU
2]
KESILAPAN PADA PERLUNYA PUTARAN HUJAH LOGIKAL
3]
HADITH DUA PERKARA BERAT
4]
KESINAMBUNGANNYA [TAWATUR] [URUTAN PENYAMPAI HADIS TERSEBUT]
5]
TIDAK BERPEGANG KEPADA ‘ITRA AKAN SESAT
6]
PERSAMAAN MEREKA KEPADA BAHTERA NUH, PINTU KEAMPUNAN, DAN TERSELAMAT DARI
PERSELISIHAN AGAMA
7]
APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN AHLUL BAYT DALAM KONTEKS INI
8]
HUJAH PADA PERSAMAAN BAHTERA NUH DAN PINTU KEAMPUNAN
Thul-Qi`da
15, 1329 H.
1]
Kami tidak mengabaikan pada menyatakan pembuktian kami dari hadith Rasul [saw].
Yang sebenar, kami telah merujuk kepadanya di permulaan surat kami, yang dengan
jelas menyatakan bahawa mengikuti para Imam dari Ahlul Bayt adalah wajib
mutlak. Kami katakan begitu, apabila kami menyatakan bahawa dia [saw] telah
membandingkan mereka [as] dengan Kitab Suci, menjadikan mereka sebagai model
untuk orang yang diberikan fikiran, menyamakan mereka dengan bahtera
keselamatan, penyelamat ummah, pintu keampunan – kesemuanya
adalah rujukan yang disebutkan dari buku-buku sahih yang teksnya jelas dan diketahui
umum. Kami juga telah mengatakan bahawa kamu akan berpuas hati hanya dengan
pembayang, tidak secara khusus, tanpa memerlukan kepada penerangan yang
selanjutnya.
2]
Maka kenyataan dari Imam kami, sebagaimana kami telah terangkan, adalah sesuai
untuk digunakan sebagai hujah terhadap penentang mereka, dan digunakan dengan
cara yang tidak boleh dianggap sebagai membalas hujah dengan cara yang keji,
sebagaimana kamu telah sedia tahu.
3]
Ambillah sebagai contoh, kenyataan Rasul [saw] yang mana kami telah rujuk, yang
dengannya baginda telah menyentuh kedalam hati mereka yang jahil dengan
perasaan takjub, dan menjadi seruan kepada mereka yang lalai, sebagaimana
disebutkan oleh al-Timizi dan al-Nisa’I dari Jabir, dan mereka seterusnya telah
disebutkan oleh al-Muttaqi al-Hindi dipermulaan bab, mengenai orang yang
berpegang kepada Kitab dan Sunnah di dalam bukunya Kanzul-Ummal, jilid 1, ms
44, sebagai berkata:
‘Wahai manusia! Saya meninggalkan
bersama kamu Kitab Allah dan Ahlul Bayt ku [‘itra]. Selagi kamu berpegang teguh
kepadanya, kamu tidak akan sesat.’
Dia
[saw] juga telah berkata:
‘Saya
telah meninggalkan bersama kamu, yang selagi kamu berpegang kepadanya, kamu
tidak akan sesat selepas saya: Kitab Allah, tali yang merentang dari langit
sampai ke bumi, dan ‘itra saya, Ahlul Bayt saya. Keduanya tidak akan berpisah
sehinggalah mereka sampai kepada saya di Tasik, dari itu, lihatlah bagaimana
kamu menggantikan saya di dalam memperlakukan terhadap mereka.’ [1]
[1] Al-Timizi menyebutnya dari Zayd ibn Arqam. Ini adalah hadith 874 dari
ahadith yang disebutkan di dalam ms 44, Vol. 1, dari Kanz al-`Ummal.
Dia
[saw] juga telah berkata:
‘Saya
meninggalkan diantara kamu dua pengganti: Kitab Allah, tali yang merentang dari
langit sampai kebumi – atau diantara langit dan bumi - dan Ahlul Bayt saya
[‘itra], mereka tidak akan berpisah diantaranya sehingga mereka sampai kepada
saya di Tasik.’ [2]
[2] Imam Ahmad memasukkannya diantara
ahadith yang disampaikan oleh Zayd ibn Thabit dari 2 punca, satu darinya
disebutkan pada permulaan ms 182, dan yang satu lagi pada penutup ms 189, Vol.
5, dan juga oleh Ibn Abu Shaybah, Abu
Ya`li, dan Ibn Sa`d, dari Abu Sa`id. Ianya hadith 945 pada ms 47, Vol. 1, dari Kanz
al-`Ummal.
‘Saya
meninggalkan diantara kamu ‘Dua Perkara Berat’: Kitab Allah dan Ahlul Bayt
saya, mereka tidak akan berpisah diantaranya sehingga mereka sampai kepada saya
di Tasik.’ [3]
[3] Ianya dimuatkan oleh al-Hakim pada
ms 148, Vol. 3, dari Al-Mustadrak. Komen pengarangnya adalah: "Ini adalah
satu hadith yang mana penyampainya adalah dipercayai menurut kedua Shaykh,
walaupun yang kemudian [para shaykh tersebut] tidak menyampaikannya."
Al-Thahbi memuatkannya di dalam jilid yang ringkas dari Al-Mustadrak,
mengesahkan kesahihannya, kerana telah disahkan oleh kedua Shaykhs.
Dia
[saw] telah berkata: ‘Saya fikir, saya akan dipanggil dan akan menyahut
panggilan itu, dan saya akan meninggalkan diantara kamu Dua Perkara Berat,
Kitab Allah dan keturunan saya, Ahlul Bayt saya. Yang Maha Suci dan Maha Agung
telah mengatakan kepada saya bahawa mereka tidak akan berpisah diantaranya
sehingga mereka sampai kepada saya di Tasik; maka lihatlah bagaimana kamu
menggantikan saya di dalam memperlakukan terhadap mereka.’ [4]
[4] Telah dimuatkan oleh Imam Ahmad
di dalam hadith yang disampaikan oleh Abu Sa`id al-Khudri dari 2 punca, satu
darinya disebutkan pada ms 17, dan yang lain pada penghujung ms 26, Vol. 3,
dari Al-Musnad. Ianya juga disebutkan oleh Ibn Abu Shaybah, Abu Ya`li, dan Ibn
Sa`d dari Abu Sa`id. Ianya adalah hadith 945 sebagaimana dinyatakan di dalam ms
47, Vol. 1, dari Kanz al-`Ummal.
Setelah
pulang dari Haji Selamt Tinggal [Wida’], dia [saw], berkhemah di Ghadir Khumm
dan meminta supaya kawasan dibawah beberapa pohon yang rendang dibersihkan,
kemudian baginda berkata di dalam syarahannya:
‘Ianya
kelihatan seolah-olah saya akan dipanggil dan akan menyahut panggilan itu, dan
saya akan meninggalkan bersama kamu Dua Perkara Berat, satu darinya lebih berat
dari yang lain: Kitab Allah, dan Ahlul Bayt saya; maka lihatlah bagaimana kamu
menggantkan saya pada memperlakukan terhadap mereka, kerana mereka tidak akan
berpisah diantaranya sehingga mereka sampai kepada saya di Tasik.’
Kemudian
dia [saw] menambah:
‘Allah
awj adalah Pemimpin saya, dan saya adalah pemimpin terhadap setiap mukmin.’
Setelah mengatakan itu, dia mengambil tangan Ali dan berkata: ‘Kepada sesiapa
yang saya adalah pemimpinnya, ini Ali adalah pemimpinnya. Wahai Allah!
berbaiklah kepada sesiapa yang berbaik dengan Ali, dan jadilah musuh kepada
sesiapa yang menentang dia, dst.’ [5]
[5]
Ianya disebutkan secara berturutan oleh al-Hakim dari Zayd ibn Arqam pada ms
109, Vol. 3, dari buku Al-Mustadrak. Pengarangnya menambah: "Hadith ini
sahih menurut dari kedua Shaykhs yang tidak menyampaikannya sama sekali."
Dia menyebutkannya dari punca yang lain dari Zayd ibn Arqam pada ms 533, Vol.
3, dari bukunya Al-Mustadrak, dengan menambah: "Hadith ini disampaikan
oleh penyampai yang berkepercayaan, malahan mereka berdua (kedua Shaykhs) tidak
menerbitkannya sendiri." Al-Thahbi telah memuatkannya di dalam bukunya Talkhis,
mengesahkan ianya sahih.
Abdullah
ibn Hantab telah berkata: ‘Rasul Allah [saw] menyampaikan syarahannya kepada
kami di al-Juhfa dimana dia bertanya kepada kami: ‘Tidakkah saya mempunyai
kuasa [hak] yang lebih diatas diri kamu dari diri kamu sendiri?’ Yang hadir
disana menjawab: ‘Ya sebenarnya, Wahai Rasul Allah!’ Kemudian dia berkata:
‘Maka saya akan mempersoalkan kamu mengenai yang dua ini: al-Quran dan ‘itra
saya.’ [6]
[6] Al-Tabrani telah memasukkannya, seperti yang dirujuk di dalam buku Nabhani', Al-Arba`in, dan di dalam buku Sayyti, Ihya'ul Mayyit. Kamu tahu yang sebanarnya khutba dia [saw], tidak terhad kepada sebanyak ini, kerana tiada siapa yang menyampaikan sebanyak ini boleh mengatakan bahawa dia mendengarnya sendiri. Tetapi politik telah mengikat kebanyakkan lidah ahli hadith [hadith] dan merantai pena kebanyakkan penulis. Walaupun dengan semua ini, setitik yang sedemikian dari lautan telah mencukupi; segala puji bagi Allah.
[6] Al-Tabrani telah memasukkannya, seperti yang dirujuk di dalam buku Nabhani', Al-Arba`in, dan di dalam buku Sayyti, Ihya'ul Mayyit. Kamu tahu yang sebanarnya khutba dia [saw], tidak terhad kepada sebanyak ini, kerana tiada siapa yang menyampaikan sebanyak ini boleh mengatakan bahawa dia mendengarnya sendiri. Tetapi politik telah mengikat kebanyakkan lidah ahli hadith [hadith] dan merantai pena kebanyakkan penulis. Walaupun dengan semua ini, setitik yang sedemikian dari lautan telah mencukupi; segala puji bagi Allah.
4]
Buku-buku sahih yang mengatakan wajib pada mengikuti Dua Perkara Berat adalah
berturutan melalui lebih dari 20 sahabah, yang mana kesemuanya sepakat dalam
perkara ini. Rasul Allah [saw] telah menekankan perkara ini di beberapa
kejadian: pada hari Ghadir Khumm, pada hari Arafat diwaktu Haji Wida’, selepas meninggalkan
Taif, dari atas mimbarnya di Madina, dan di dalam biliknya yang suci ketika dia
sakit, apabila biliknya dipenuhi oleh para sahabah. Dia berkata di dalam
insiden yang terakhir: ‘Wahai ummah! Saya rasa saya akan mati tidak lama lagi,
dan terhadap tugas saya, saya telah memberitahu kepada kamu dahulu, dan untuk
tidak meninggalkan sebarang alasan bagi kamu, maka: Saya akan meninggalkan
bersama kamu Kitab Allah awj dan ‘itra saya, Ahlul Bayt saya.’ Setelah selesai,
dia mengambil tangan Ali dan mengangkatnya sambil berkata: ‘Ini Ali adalah
bersama al-Quran, dan al-Quran bersama dengan Ali: mereka tidak akan berpisah
diantaranya sehingga mereka sampai kepada saya di Tasik.’ [7]
[7] Merujuk kepadanya pada penutup
seksen 2, Bab 9, dari Al-Sawa`iq al-Muhriqa oleh Ibn Hajar, selepas 40 ahadith
yang dirujuk pada seksen itu di muka surat 57.
Kumpulan
majoriti yang terpelajar telah mengesahkan yang diatas. Bahkan Ibn Hajar,
pada menyebutkan hadith Dua Perkara Berat, telah berkata, ‘Maka ketahuilah,
bahawa hadith yang menyuruh berpegang kepada keduanya datang melalui banyak
cara dan telah disebutkan oleh lebih dari 20 sahabah.’ Dia berkata lagi,
‘Disini keraguan timbul mengenai bilakah dia mengatakannya. Sebahagian ahli hadith
mengatakan dia berkata di Arafat semasa Haji perpisahan dan yang lain
mengatakan dia berkata di Madina ketika dia sedang sakit, dan biliknya dipenuhi
oleh para sahabah. Sekumpulan yang lain mengatakan bahawa dia membuat kenyataan
itu di kawasan Ghadir Khumm, dan terdapat yang lain lagi yang mengatakan bahawa
dia berkata secara berdakwah setelah meninggalkan Taif seperti mana yang
disebutkan diatas.’ Ibn Hajar berkata selanjutnya, ‘Tidak terdapat sebarang
pertentangan disini, kerana tidak ada sebarang bantahan terhadap dia
mengulanginya pada tempat-tempat tersebut dan yang lainnya, itu hanya sekadar
untuk menunjukkan betapa besarnya perhatian yang baginda berikan terhadap
al-Quran dan ‘itranya yang suci,’ sehinggalah kepenghujung kenyataannya. [8]
[8] Merujuk kepadanya di dalam
penghuraian bab keempat: "Dan tahan mereka, kerana mereka akan ditanya
[37:24)," yang disebutkan di dalam seksen satu, Bab 11, dari Al-Sawa`iq
al-Muhriqa, pada penghujung ms 89.
Mencukupi
bagi para Imam dari ‘itra yang disucikan, kepada fakta yang menunjukkan bahawa
kedudukan mereka adalah sama seperti Kitab Allah yang mana kepalsuan tidak
dapat sampai kepada mereka dari hadapan mahupun dari belakang. Ini semestinya
testimoni [keterangan] yang lengkap, yang boleh menarik manusia dengan
tengkoknya dan mewjibkan mereka untuk mematuhi golongan ini. Muslim sebenar
tidak akan menerima sebarang gantian [subtitiut] terhadap Kitab Allah; dari itu
bagaimana manusia boleh menyimpang dari jalan mereka [as] yang hanya setara
dengan al-kitab?
5]
Inti pati dari kata-katanya [saw]: ‘Saya meninggalkan keatas kamu yang mana,
selagi kamu berpegang teguh kepadanya, ianya tidak akan membiarkan kamu sesat:
Kitab Allah dan ‘itra saya; sesungguhnya sesiapa yang tidak berpegang teguh
kepada keduanya serentak maka akhirnya akan tersesat juga. Ini telah disokong
oleh kata-katanya [saw] di dalam hadith ‘Dua Perkara Berat’, sebagaimana Tabrani
menyebutkannya,
‘Janganlah mendahului mereka, kelak
kamu akan binasa dan jangan ajari mereka, kerana mereka lebih mengetahui
[berilmu] dari kamu.’
Ibn
Hajar
telah berkata: ‘Di dalam kenyataannya [saw],
Janganlah mendahului mereka, kelak
kamu akan binasa, dan jangan ajari mereka kerana mereka lebih mengetahui dari
kamu,’
terdapat bukti bahawa sesiapa diantara
mereka yang telah ditinggikan kedudukannya dengan keistimewaan pengetahuan
agamanya, maka dia mestilah diutamakan dari semua yang lain,’ sehingga kepenghujung
kenyataannya. [9]
[9] Merujuk kepadanya di dalam bab
yang memperkatakan wasiat Nabi pada ms 135 dari Al-Sawa`iq al-Muhriqa, kemudian
tanyakan kepada dia mengapa dia mengutamakan mengikuti al-Ash`ari di dalam asas
agama, dan kepada empat mazhab di dalam cabang-cabangnya, dan bagaimana dia
boleh menganggap manusia lain lebih utama dari Ahlul Bayt di dalam penyampaian
hadith, manusia seperti `Umran ibn Hattan dan yang sama dengannya diantara yang
Kharijites, mengutamakan yang lain dari mereka Ahlul Bayt di dalam penghuraian
Kitab, seperti Muqatil ibn Sulayman, seorang Murji'ite yang mempercayai bahawa
Allah mempunyai bentuk fizikal, dan mengutamakan orang-orang ini di dalam sains
etika, akhlak, kesopanan dan fisikologi Ma’ruf dan yang sama dengannya, dan
bagaimana dia mengenepikan adik Rasul Allah dan juga walinya, yang telah
melaksanakan segala wasiatnya, untuk kedudukan khalifa secara umum dan juga
perwakilan bagi Rasul [saw]. Kemudian tanyakan kepadanya bagaimana dia memilih
keturunan Rasul Allah [saw], keturunan penakut. Apakah yang akan dilakukan oleh
manusia yang berpaling dari keturunan suci Muhammad [saw]; yang berkedudukan
mulia dan patuh kepada agama; dan mengikuti jejak langkah orang yang menentang mereka terhadap hadith sahih:
Dua Perkara Berat dan yang sama sepertinya? Dan bagaimana dia boleh mengatakan
dia berpegang teguh kepada ‘itra dan menaikki Bahtera dan juga memasukki Pintu
Keampunan?
6]
Apa yang membuatnya wajib mengikuti dan merujuk kepada Ahlul Bayt adalah hadith
Rasul Allah [saw]: ‘Persamaan Ahlul Bayt saya yang berada diantara kamu adalah
seumpama Bahtera Nuh: Sesiapa yang menaikkinya akan terselamat, dan sesiapa
yang tertinggal akan karam,’ [10]
dan
kenyataannya [saw]: ‘Dan persamaan Ahlul Bayt saya yang berada di antara kamu
adalah umpama ‘Pintu Keampunan Bani Israel: Sesiapa yang memasukkinya akan
diampunkan.’ [11]
[11] Al-Tabrani menyebutnya di dalam
buku Al-Awsat dari Abu Sa`id. Ianya adalah 18 dari yang 25 Al-Arba`in (40)
ahadith dari Nabhani, Al-Arba`in Al-Arba`in (1600 ahadith), ms. 216.
Juga
pertimbangkanlah kenyataannya [saw], ‘Bintang-bintang dilangit menyelamatkan
penghuni bumi dari karam, dan Ahlul Bayt saya menyelamatkan ummah ini dari
persengketaan [di dalam perkara agama]. Jika satu kaum dari suku Arab berbeza
[mengenai perundangan Allah awj] dari mereka [Ahlul Bayt], maka kesemuanya
kemudian akan berbeza dan menjadi parti syaitan.’ [12]
[12] Ini disebutkan oleh al-Hakim pada
ms 149, Vol. 3, dari Al-Mustadrak dari
Ibn `Abbas. Al-Hakim menambah: "Ini adalah hadith yang sahih,
walaupun (kedua Shaykhs, i.e. Bukhari and Muslim) tidak menulis di dalam buku
mereka.
Kenyataan
ini benar-benar telah mencukupi untuk mewajibkan ummah pada mengikuti mereka
dan untuk memeliharanya dari berbeza dengan mereka. Saya tidak fikir bahawa
terdapat mana-mana bahasa manusia yang lebih jelas dari hadith ini pada
menyokong hujah saya.
7]
Apa yang dimaksudkan oleh perkataannya [saw], ‘Ahl al-Bayt’ [i.e. ahli rumah]
di sini adalah kesempurnaan, kesaksamaan mereka, sebagai para Imam, ini bukan
sekadar kesempurnaan pada diri sahaja, kerana status ini tidak mempunyai erti
jika hanya setakat testimoni [keterangan] untuk pembuktian Allah – terutama
terhadap mereka yang berdiri menegakkan perundanganNya – sebagaimana hujah dan
pengetahuan akan memerintahkan.
Sekumpulan
majoriti yang terpelajar telah sama mengakuinya, seperti Ibn Hajar di
dalam bukunya Al-Sawa`iq al-Muhriqa. Sebahagian dari mereka telah
berkata bahawa apa yang mungkin dimaksudkan dengan `Ahl al-Bayt' adalah
penyelamat, dari kumpulan mereka yang terpelajar, kerana mereka adalah seumpama
bintang petunjuk; apabila tersesat, penghuni bumi akan dapat keselamatan dari
apa yang mereka telah diperingatkan dari bencana. Ibn Hajar berkata: ‘Itu akan
terjadi semasa al-Mehdi [as] akan muncul, dan hadith menunjukkan bahawa Isa
akan sholat di belakangnya, dan anti-Isa akan dibunuh pada masa itu; selepas
itu, kejadian yang luar biasa akan berlaku satu demi satu,’ sehinggalah
kepenghujung kenyataannya yang disebutkan di dalam penghuraian pada ayat 7, di
dalam bab 11, ms 91, dari Al-Sawa`iq al-Muhriqa. Ditempat yang lain dia
menunjukkan bahawa Rasul Allah [saw] telah ditanya: ‘Bagaimana manusia hidup
selepas mereka?’ dan dia menjawab: ‘Mereka akan hidup seperti keldai yang
tulang belakangnya patah.’ [13]
13] Rujuk kepada penutup bab ramalan
Rasul [saw] akan waktu-waktu yang sukar sebelum wafatnya, pada penghujung ms
143 dari Al-Sawa`iq al-Muhriqa. Kami tanyakan Ibn Hajar: "Jika inilah
status yang dinikmati oleh ulama Ahlul Bayt [as], maka mengapa kamu berpaling
dari mereka?’
8]
Kamu tahu bahawa menyamakan mereka dengan Bahtera Nuh menunjukkan bahawa
sesiapa mengikuti mereka di dalam perkara berkaitan dengan agama, mendapatkan
cabang-cabang dan asas agama dari para Imam [as] yang mulia, sudah pastinya
akan terselamat dari api neraka, dan sesiapa yang tertinggal dibelakang adalah
umpama mereka yang mencari perlindungan semasa banjir besar dengan
gunung-gunung supaya ianya dapat menyelamatkan mereka dari ketentuan Allah,
tetapi dia akhirnya akan tenggelam di dalam air bah selepas itu dia menjadi orang
yang pertama dicampakkan kedalam api, semoga Allah menyelamatkan kita darinya.
Sebab
mengapa mereka [as] telah dibandingkan kepada Pintu Keampunan adalah bahawa
Allah telah menjadikan Pintu itu simbol [lambang] kehinaan dihadapan
kebesaranNya dan penyerahan diri kepada PengadilanNya, dari itu ianya menjadi
sebab kepada pengampunan. Inilah hujah pada persamaannya. Ibn Hajar, di dalam
penghuraian pada bab 7 al-Quran, di dalam bab 11, ms 91, dari Al-Sawa`iq
al-Muhriqa, telah menerimanya dengan berkata, selepas menyebutkan yang ini dan hadith
sama yang lain, ‘Sebab bagi persamaan mereka kepada Bahtera adalah bahawa
sesiapa yang mencintai dan menghormati mereka seumpama bermaksud mengucapkan
terima kasih kepada Dia yang memberikan mereka penghormatan, mengikuti petunjuk
dari golongan mereka [as] yang terpelajar, akan terselamat dari kegelapan
persengketaan, dan sesiapa yang tertinggal dibelakang akan lemas di dalam
lautan yang tidak berterima kasih dan akan lenyap dilaluan manusia yang zalim.’
Kemudian dia menambah yang berikut: ‘Sebagai Pintu Keselamatan [bermaksud
persamaan mereka kepadanya], Allah telah menjadikan memasukki kepada pintu,
yang mungkin adalah pintu Shittim atau Jerusalem, dengan rasa hina diri,
meminta keampunan, suatu sebab untuk keselamatan, dan Dia [juga] telah
menjadikan kecintaan kepada Ahlul Bayt suatu sebab untuk keselamatan bagi ummah
ini.’ [14]
[14] Pertimbangkan kenyataan ini
darinya, kemudian katakan kepada saya mengapa dia tidak mengikuti petunjuk para
Imamnya di dalam cabang dan asas bagi keagamaan, atau pada prinsip dan asas
perundangan atau di dalam sains hadith dan juga al-Kitab, atau apa sahaja yang
berkaitan dengan etika, akhlak dan
kesopanan, dan mengapa dia tertinggal dibelakang; dari itu dia telah lemas di
dalam lautan bersama mereka yang menolak pertolongan Allah, melarikan diri di
dalam tempat-tempat orang yang zalim. Semoga Allah mengampunkan dia terhadap
penipuannya terhadap kami dan secara zalim menyerang kepercayaan kami.
Buku-buku
sahih berturut-turut menyatakan bahawa mengikuti Ahlul Bayt adalah wajib
terutama pada menyebutkan kesucian ‘itra. Jika saya tidak menahan pena saya
dari membosankan kamu, saya pasti akan menerangkan dengan lebih mendalam lagi,
tetapi apa yang saya katakan disini pastinya telah mencukupi untuk tujuan ini.
Wassalam.
Yang
ikhlas,
Sayyid Abdul-Husayn Sharafuddin
Al-Musawi
Sebelum
semuanya terlambat marilah kita mengenal musuh Umat Islam:
1. Iblis
yang diberi tangguh oleh Allah siksaannya.
2. Tentera
Iblis
a. Jin
b. Manusia
c. Dajjal
i.
Amerika (Nasara)
1. Negara
Bersekongkol contoh Arab Saudi
ii.
Israel (Yahudi)
Cubalah
mengenali mereka: (contoh))
Perlakuan
Wahabi terhadap Kuburan
Sila
Klik Link
No comments:
Post a Comment