Wednesday, 17 February 2016

Kuliah 11 (20 02 2046) Isa dan Lanjutan Agama Hanif

Kuliah 11 (20 02 2046) Isa dan Lanjutan Agama Hanif
 
Isa a.s.

Firman Allah SWT:

﴿وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَاناً شَرْقِيّاً * فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً * قَالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنْكَ إِنْ كُنْتَ تَقِيّاً * قَالَ إِنَّمَا أَنَا رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلاماً زَكِيّاً﴾

[16] Dan ceritakanlah (kisah) Maryam di dalam Al Quran, yaitu ketika ia menjauhkan diri dari keluarganya ke suatu tempat di sebelah timur, [17] maka ia mengadakan tabir (yang melindunginya) dari mereka; lalu Kami mengutus roh Kami kepadanya, maka ia menjelma di hadapannya (dalam bentuk) manusia yang sempurna. [18] Maryam berkata: "Sesungguhnya aku berlindung dari padamu kepada Tuhan Yang Maha pemurah, jika kamu seorang yang bertakwa".[19] Ia (Jibrail) berkata: "Sesungguhnya aku ini hanyalah seorang utusan Tuhanmu, untuk memberimu seorang anak laki-laki yang suci".[Maryam (19):16-19]..

dan becakaplah bayi di dalam buaian, supaya mukjizat ini menjadi tanda kebesaran bayi baru ini dan yang tidak bersalahnya ibu suci dari tuduhan orang-orang Yahudi, dan telah diriwayatkan [3]: Itu ibunya membawanyaAn-Nasirah atau ke Mesir, dan kemudian dia datang kembali ke An-Nasirah; berkembang di sana dari pemerintah zalim (taghut) Hirudus yang mahu membunuhnya.


Kerasulan Isa a.s.

Isa a.s. telah diutus kepada Bani Israel dan lain-lain , tetapi Syariatnya telah disalin hanya dari Syariat Musa a.s, dan terdapat banyak sebab untuk menyalinnya.

Termasuk : beberapa Hukum (Ahkam) telah dikenakan ke atas orang-orang Yahudi, yang sesuai dengan keadaan mereka pada masa itu, di mana Musa a.s. telah diutus, sehingga masa diutus Isa a.s, juga beberapa perkara yang diharamkan kepada Bani Israel kerana kezaliman mereka dan keberanian mereka ke atas Nabi-nabi dan mengabaikan Syariat, jadi ia telah dikurangkan kepada mereka dengan terutusnya Isa a.s, Allah SWT berfirman:

﴿وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ذَلِكَ جَزَيْنَاهُمْ بِبَغْيِهِمْ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ﴾
 {Dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan segala binatang yang berkuku dan dari sapi dan domba, Kami haramkan atas mereka lemak dari kedua binatang itu, selain lemak yang melekat di punggung keduanya atau yang di perut besar dan usus atau yang bercampur dengan tulang. Demikianlah Kami hukum mereka disebabkan kedurhakaan mereka; dan sesungguhnya Kami adalah Maha Benar.} [Al-An'am (6): 146].

Dan mungkin sebab yang paling penting untuk menyalin dan memperbaharui Syariat Musa a.s, adalah yang ulama-ulama Yahudi telah mengubah Syariat dan mengharamkan apa yang dihalalkan Allah, dan menghalalkan apa yang diharamkan Allah, menurut keinginan peribadi dan karangan akal mereka, dan mungkin untuk menyenangkan beberapa penzalim (taghut) yang memerintah mereka dalam masa-masa tertentu seperti yang telah disebut dalam beberapa riwayat [3], maka Samiri kembali dan Anak Lembu itu datang kembali, tetapi kali ini dengan nama yang baru dan badan baru, Samiri kembali sebagai ulama Bani Israel, dan Anak Lembu itu datang kembali dengan merosakkan (mengubah bentuk) hukum Syariat.

Dan walaupun ramai Nabi-nabi a.s. telah diutus dengan mengekalkan Syariat Musa a.s, dan melindunginya daripada dirosakkan, tetapi aliran sesat atau yang dipanggil aliran Samiri, mula mengambil kepimpinan dan Nabi-nabi a.s. telah dihapuskan, dan telah dibuang ke hutan belantara dan tanah terbiar, dan ramai daripada mereka telah dibunuh sebelum diutus Isa a.s, seperti Zakaria a.s. yang dibunuh oleh orang Yahudi sendiri, dan Yahya a.s. yang mereka bunuh kerana mereka meninggalkan seruan kepada makruf dan mencegah kemungkaran, dan menyerahkan kepada penzalim dan bergantung kepadanya,

----------------
[1]. Injil Matius bab 28.
[2]. Surah.
[3]. عن محمد بن منصور، قال: (سألته عن قول الله عز وجل: "وَإِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءنَا وَاللّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللّهَ لاَ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء أَتَقُولُونَ عَلَى اللّهِ مَا لاَ تَعْلَمُونَ"، قال، فقال: هل رأيت أحداً زعم أن الله أمر بالزنا وشرب الخمر أو شئ من هذه المحارم؟ فقلت: لا، فقال: ما هذه الفاحشة التي يدعون أن الله أمرهم بها؟ قلت: الله أعلم ووليه، قال: فإن هذا في أئمة الجور، ادعوا أن الله أمرهم بالائتمام بقوم لم يأمرهم آل له بالائتمام بهم، فرد الله ذلك عليهم فأخبر أنهم قد قالوا عليه الكذب وسمى ذلك منهم فاحشة) الكافي: ج1 ص373 باب من ادعى الإمامة وليس لها بأهل ح9.
Dari Muhammad Ibn Mansur, beliau berkata: (Aku bertanya kepadanya tentang firman Allah SWT: "Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji, mereka berkata: "Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya". Katakanlah: "Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (mengerjakan) perbuatan yang keji". Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui? (Surah Al-A'raf (7): 28), beliau berkata, sehingga sampai kata-kata:" Adakah kamu melihat bahawa seseorang mendakwa bahawa Allah menyuruh? berzina dan minum arak atau sebahagian daripada perkara-perkara yang Haram ini " maka aku berkata: Tidak, lalu dia berkata: "Jadi mengapa yang keterlaluan yang mereka dakwa Allah yang perintahkan kepada mereka " kata aku: hanya Allah dan WaliNya mengetahui, beliau berkata: " ini adalah mengenai Pemimpin penindas, mereka mendakwa Allah memerintahkan mereka untuk mengikut kaum mereka tidak memerintahkan mereka mengikut keluarga mereka. Maka Allah menjawab kepada mereka, dan memberitakan bahawa mereka telah berkata . dusta terhadapNya dan menamakan ini amat memalukan dari mereka "Al- Kafi , jilid 1 , halaman 373,




2

jadi pemerintah zalim (Hirudus) menangkap Yahya a.s. dan memenjarakannya selama satu masa yang tidak singkat, sebelum dia membunuhnya, dan ulama-ulama Yahudi tidak melakukan apa-apa, sebaliknya, ramai daripada mereka menerima peristiwa ini dengan sangat gembira, dan sepatutnya  mereka melihat pemerintah yang zalim sebagai seorang yang kejam dan keji, mereka dianggap keji apabila mereka memasuki istana, mereka tidak teragak-agak untuk membantu beliau (Hirudus) membunuh seorang nabi a.s, atau (sepatutnya) ulama yang beramal dan berjuang; bersama Nabi-nabi a.s, atas perkara-perkara yang dijelaskan kepada mereka, yang tidak akan disukai tanpa memberantas kuasa tagut (penzalim) dan mendirikan kerajaan al-Ilahiyah di bumi, dengan itu hilanglah penguasa zalim dan kerajaannya, dan hilanglah kuasa dan kedudukan para ulama yang tidak beramal yang merosak Syariah yang menggelar diri mereka pewaris para nabi dan Aushiak a.s, sebaga satu cara untuk mencari tempat di hati manusia, ini adalah mengapa , ia adalah semulajadi bahawa yang pertama yang menentang Isa a.s. adalah penguasa zalim dan ulama agama Bani Israel, yang mendakwa mereka sedang menunggu beliau diutus kepada mereka untuk menyokongnya, tetapi apabila dia telah diutus kepada mereka, mereka dapati beliau berkata: (Khadamku adalah tanganku dan gunungku adalah kakiku; katilku adalah bumi dan bantalku batu; selimutku di musim sejuk adalah di Timur bumi dan lampuku pada waktu malam adalah bulan; rebusanku adalah lapar dan syiarku ialah takut; pakaianku adalah bulu (binatang) dan buah-buahanku dan selasihku adalah apa yang tumbuh di bumi untuk binatang-binatang liar dan lembu. aku tidur semasa aku tiada apa-apa perkara dan aku bangun semasa aku ada perkara, namun tidak ada satu pun di bumi lebih kaya daripadaku ) [1].

Mereka dapati beliau menyeru mereka untuk bertapa (zuhud) di dunia ini, dan memikul dakwah Allah. Dan ini menyebabkan mereka untuk bekerjasama dengan taghut penzalim dan penyokongmereka yang menentang seruan Allah.

Mereka dapati beliau menyeru pengikut-pengikutnya untuk bersedia untuk mati, terbunuh di jalan Allah, dan menanggung kesukaran jalan dakwah Allah.

Mereka mendapati beliau duduk dengan orang-orang berdosa dan pemungut cukai untuk membetulkan (mengislah) mereka, jadi Isa a.s. tidak datang untuk mengukuhkan kedudukan ulama yang tidak beramal untuk kuasa mereka, untuk memuliakan meninggikan mereka, dan untuk melanjutkan kezaliman mereka, tetapi dia datang untuk mendedahkan kepada mereka dengan ilmu dan zuhud pada dunia ini.


Jadi ulama Bani Israel mula bercakap mengenai beliau, dan menuduh beliau pelbagai tuduhan palsu, [Lalu pengikut-pengikut Isa a.s. datang dan berkata kepadanya, "Tahukah Tuan bahawa orang-orang Farisi (ulama yahudi) itu tersinggung waktu mendengar Tuan berkata begitu?"], Isa a.s. menjawab:... [Tidak usah hiraukan orang-orang Farisi (ulama yahudi) itu. Mereka itu pemimpin-pemimpin buta; dan kalau orang buta memimpin orang buta, kedua-duanya akan jatuh ke dalam parit."] [2] .

----------------
[1]. Qisas al-Anbiya ' (Kisah-kisah para nabi) dari Al-Jazairi : halaman 460, idat Ada'i : halaman 107, Bihar Al-Anwar : Jilid 14, halaman 239.
[2]. Injil Matius , Bab 15 (12-14 ).


3

Oleh itu, barisan depan kebatilan yang dihadapi Isa a.s. sangat luas, terdiri ulama Bani Israel, orang Yahudi yang memandang rendah kepadanya dengan tuduhan sesat mereka, dan kafir kepada pemerintah Pilatus dan tenteranya, dan mungkin sebahagian daripada mereka mempunyai hak akan terkejut, jika mereka tahu bahawa permusuhan ulama yang tidak beramal Bani Israel kepada Isa lebih teruk dari permusuhan Pilatus penguasa zalim , dan tenteranya, ini adalah mengapa Isa a.s. mula menunjukkan kesilapan ulama tidak beramal ini di hadapan orang ramai .

Dan pada hari-hari, pengikut Isa a.s. bertambah, dan mereka, seperti mana-mana pengikut Nabi, yang miskin dan yang ditindas, atau mengikut musuh-musuh para Nabi a.s. namakan mereka: {yang miskin hina dan tidak pandai menilai} [2].


Dan ulama Bani Israel mula berkomplot untuk membunuh Isa a.s. dengan alasan bahawa dia menuntut sebagai raja. Dan pengikutnya semakin ramai dan ini membawa kepada , bahawa orang-orang Rom akan menyerang orang Yahudi dan memusnahkan mereka, oleh itu, pemimpin ulama Yahudi memutuskan untuk pembunuh Isa a.s. dan kemusnahan beliau adalah lebih baik daripada kemusnahan seluruh rakyat, demikianlah dengan alasan melindungi rakyat, Isa a.s. perlu dibunuh!! .

Dan ini adalah neraca timbangan yang adil! Dan ini adalah benar di mata orang-orang terbalik ini, menindas dan membunuh para nabi, yang melihat kejahatan sebagai suatu kebaikan, maka supaya orang-orang Rom tidak mengganggu kehidupan mereka dan bahawa kepentingan dan hidup mereka jangan diletakkan dalam bahaya, Isa a.s. mesti dibunuh, kebenaran mesti dibendung dan cahaya mesti dipadamkan, supaya raja zalim, kezaliman dan kegelapan berkuasa, kerana yang penting adalah bahawa ulama tidak beramal Bani Israel terus hidup:

﴿وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَن يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّـهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ﴾

{Dan sungguh kamu akan mendapati mereka, manusia yang paling loba kepada kehidupan (di dunia), bahkan (lebih loba lagi) dari orang-orang musyrik. Masing-masing mereka ingin agar diberi umur seribu tahun, padahal umur panjang itu sekali-kali tidak akan menjauhkannya daripada siksa. Allah Maha Mengetahui apa yang mereka kerjakan.} [Al-Baqarah (2): 96].

Dan mereka cuba dengan setiap yang bermakna untuk memujuk beliau kepada Kaisar (Caesar) pemerintah Rom dan wakilnya Pilatus dan pengikut terkutuk beliau untuk membunuh dia! ! Dan kerana mereka adalah pengecut , mereka tidak menyedari keberanian Nabi yang besar ini, dalam Injil Matius :


Oleh itu, mereka mahu dari dia untuk mengatakan dengan cara yang jelas dan di depan orang ramai bahawa dia melarang membayar cukai kepada kerajaan daripada Kaisar terkutuk, untuk membuat dia tunduk kepada penzalim ini dan orang-orang yang kotor terkutuk ini, dan mereka membayar cukai untuk Kaisar dan mereka memberi Fatwa kepada orang ramai mengenai keharusan membayar kepada Kaisar, walaupun ia menguatkan kerajaan yang zalim, jadi mereka adalah hamba kepada penzalim dan jiwa mereka menyembunyikan sifat penakut kerana cinta mereka kepada kehidupan dan amat menjaganya.

Bagi jawapan Isa a.s, maksudnya adalah : Jangan beri penghormatan kepada Kaisar; kerana gambar dan tulisan pada dinar tidak mempunyai nilai, tetapi nilai ada pada emas jika (perkataan) dinar dibuang dan emas adalah untuk Allah, selepas semua ini, pada akhirnya, ulama Bani Israel menangkap Isa a.s.

Dan ia telah disebut dalam Injil yang mereka meludah pada muka Nabi yang diberkahi dan memukulnya dan menghina , dan mereka menuduhnya bahawa beliau adalah kafir dan berdusta tentang Allah SWT, maka mereka menyerahkan dia kepada Pilatus, dan mereka menuduhnya bahawa beliau ingin menjadi raja dan mengancam Empayar Rom, dan mereka meminta Pilatus membunuhnya dan menyalibnya , dan mereka berkeras dengan permintaan itu.

Telah disebut dalam Injil

Dan apabila Pilatus, penguasa zalim, mahu melepaskan dia pada Paskah, ulama Yahudi dan orang-orang yang memandang rendah padanya menolaknya, dan mereka meminta bahawa salah seorang pembunuh dilepaskan bukannya dia, dan mereka berkeras membunuh dan menyalibkan Isa a.s, dan perkara yang pelik ialah apabila mereka membawa Isa a.s. ke istana Pilatus untuk menyerahkan beliau, mereka tidak memasuki istana, kerana mereka percaya Pilatus adalah seorang kafir, oleh itu, sesiapa yang memasuki istananya akan menjadi tidak suci, walau bagaimanapun, mereka meletakkan tangan mereka bergandingan dengan tangan Pilatus untuk memusnahkan Isa a.s.

Lihatlah bagaimana masyarakat yang batil, walaupun mereka berbeza dan bermusuhan, akan berkumpul untuk menghapuskan kebenaran!!

Dan renungkanlah dan jangan jangan sekali-sekali lalai, orang-orang yang salah, tidak kira bagaimana pun perbezaan mereka dan bagaimana bercanggah kepercayaan mereka dan pandangan mereka, ketaatan kepada syaitan (l.a.) akan mengumpulkan mereka, dan cintakan Dunya akan menyatukan mereka .

Lagipun, tipu daya (makar) mereka, di samping makar (perancangan) Allah, malah Allah adalah sebaik-baik perancang (tipu daya), [يمكرون و يمكر الله والله خير الماكرين], maka Allah tidak membenarkan mereka membunuh Isa a.s., tetapi Dia mengangkatnya ke langit dan mengelirukan mereka, dan mereka menyangka bahawa mereka tidak membunuhnya, Allah SWT berfirman:

﴿وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِيناً * بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً * وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً﴾

{dan karena ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa. (157) Tetapi (yang sebenarnya), Allah telah mengangkat Isa kepada-Nya. Dan adalah Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (158) Tidak ada seorangpun dari Ahli Kitab, kecuali akan beriman kepadanya (Isa) sebelum kematiannya. Dan di hari kiamat nanti Isa itu akan menjadi saksi terhadap mereka. (159)} [2].


----------------
[1]. Gospel of Luke, Chapter 23.
[2]. An-Nisa’ (4) : 157-159..


6
Dan Allah telah menyelamatkan Isa a.s. hidup hingga akhir zaman, dan dia akan turun dari langit ke bumi Insya Allah sebagai pembimbing ke jalan yang lurus, dan Wazir kepada Penutup Ausiak Nabi (sawas). Al-Mahdi a.s. waktu dia bangkit dengan kebenaran akan membersihkan bumi dari syirik, atheisme, kezaliman dan kerusakan, dan menyebarkan Tauhid, Keadilan dan Rahmah di kalangan hamba.

Pada hakikatnya kita harus, sambil membaca cerita-cerita Nabi besar a.s. ini, dengan penuh yakin bahawa kebatilan, tidak kira berapa tinggi ia kelihatan, ia adalah seperti buih, ia mudah menghilang begitu saja, dan bahawa kebenaran itu tidak kira bagaimana kepalsuan cuba menutupnya, ia tetap kekal dan memberi manfaat kepada manusia seperti air yang berada di bawah buih itu,

Allah SWT berfirman:

﴿أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رَابِياً وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ﴾

 {Allah telah menurunkan air (hujan) dari langit, maka mengalirlah air di lembah-lembah menurut ukurannya, maka arus itu membawa buih yang mengambang. Dan dari apa yang mereka lebur dalam api untuk membuat perhiasan atau alat-alat, ada (pula) buihnya seperti buih arus itu. Demikianlah Allah membuat perumpamaan (bagi) yang benar dan yang bathil. Adapun buih itu, akan hilang sebagai sesuatu yang tak ada harganya; adapun yang memberi manfaat kepada manusia, maka ia tetap di bumi. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan.} [Ar-Ra'd (13):17].

Dan tidak kira berapa banyak cabang pokok yang batil ini, menebal dan menutup beberapa cabang Pohon yang benar dan cuba memlilitnya, akan datang satu masa di mana pokok yang batil akan dan membawanya ke jurang tumbang tanpa perdu, tidak berakar, apa terjadi walaupun tinggal dari Pohon Kebenaran hanya satu cabang yang akan mencecah awan, ia akan berkembang dan cabangnya akan bercambah dan menebal sehingga ia menaungi penduduk bumi; kerana akarnya teguh di dalam bumi dan cabangnya menjulang ke langit,

Allah SWT berfirman:

﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ * تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ * وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ * يُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَفِي الْآخِرَةِ وَيُضِلُّ اللَّهُ الظَّالِمِينَ وَيَفْعَلُ اللَّهُ مَا يَشَاءُ﴾

 {Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya teguh dan cabangnya (menjulang) ke langit, (24 ) pohon itu memberikan buahnya pada setiap musim dengan seizin Tuhannya. Allah membuat perumpamaan-perumpamaan itu untuk manusia supaya mereka selalu ingat. (25 ) Dan perumpamaan kalimat yang buruk seperti pohon yang buruk, yang telah dicabut dengan akar-akarnya dari permukaan bumi; tidak dapat tetap (tegak) sedikitpun. (26) Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan memperbuat apa yang Dia kehendaki. (27) } [Ibrahim (14):24-27].


Penyelewengan Taurat dan Injil


Bukti-bukti tentang penyelewengan Taurat dan Injil oleh orang-orang Yahudi dan Kristian ada banyak, dan saya tidak akan meninjaunya, kerana penyelewengan yang tidak tersembunyi daripada sesiapa yang membacanya dengan berikir secara mendalam dan seorang pemilik dari naluri yang tepat dan bersih, dan menkaji semula apa yang pemikir mereka tulis, seperti Spinoza dalam bukunya (Treatise on Theology and Politics, Chapter 8), dan sebagai contoh,
saya menyalin perenggan ini daripada kata-kata beliau, beliau berkata:

(Untuk memastikan ianya teratur, saya akan mulakan dengan prejudis mengenai siapa yang menulis kitab-kitab suci, bermula dengan penulis kepada Pentateuch [= lima buku pertama Perjanjian Lama]. Hampir semua orang telah berfikir bahawa Musa yang menulisnya. tetapi orang-orang Farisi menyokong pandangan ini dengan ketabahan yang besar sehingga mereka berjanji untuk mereka yang berfikir sebaliknya adalah pembidaah yang seolah-olah berfikir sebaliknya. sebab itulah Ibn Ezra , seorang lelaki yang berfikiran bebas ke tahap tertentu, yang merupakan penulis pertama yang saya tahu yang mengambil perhatian terhadap perkara prejudis ini, tanpa mengira risiko menyatakan kedudukannya secara terbuka, dan berani hanya untuk menunjukkan masalah dari segi istilah yang tidak jelas. saya tidak takut untuk membuat lebih jelas di sini, memilih kata-kata yang akan membuat ia jelas. Di sini, adalah kata-kata Ibn Ezra dalam komentarnya terhadap Ulangan (Deuteronomy): “Di luar Jordan ... dan lain-lain,, jika anda memahami misteri dua belas ... Musa menulis hukumnya...).

1.    Kejadian (Genesis)
2.    Keluaran (Exodus)
3.    Imamat (Leviticus)
4.    Bilangan (Numbers)
5.    Ulangan (Deuteronomy)

Dengan kata-kata yang sedikit, dia menjelaskan dan membuktikan dalam masa yang sama bahawa Musa bukan penulis kepada lima kitab-kitab Perjanjian Lama, sebaliknya, penulisnya adalah orang lain yang lahir lama selepas dia, dan Musa telah menulis Buku yang berbeza dan untuk membuktikan ini dia menyebut
1 - Bahawa Musa tidak menulis pengenalan Ulangan ; kerana dia tidak menyeberangi Jordan.
2 - ... dan lain-lain ) [ 1].

Walau bagaimanapun, penyelewengan Taurat dan Injil yang ada hari ini adalah dicurigai, atau sekurang-kurangnya tegas bagi setiap pemikir bebas yang memutuskan rantai tiruan buta, dan di manakah orang-orang ini! Jika tidak, bagaimana seorang yang beriman kepada Allah SWT boleh mengendalikan kekasaran dan kelucahan yang diberikan kepada Nabi-Nabi Allah dan RasulNya a.s, dan Taurat yang penuh dengannya?!

Walau bagaimanapun, Taurat dan Injil kekal sebagai teks sejarah yang boleh mendapat manfaat daripada, dan sebagai penghakiman Tuhan dan berita tentang yang ghaib, yang sebahagian daripadanya telah dikeluarkan oleh Nabi a.s, atau makna-maknanya telah dinukilkankan, kerana ia adalah sama dengan makna-makna Al-Qur'an, Sunnah Rasulullah (sawas). dan yang dibawa oleh Keluarga ma'sum baginda a.s.






Islam Dihidupkan Semula Dari Syariat Ibrahim a.s



﴿قُلْ إِنَّنِي هَدَانِي رَبِّي إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ * قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * لا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ﴾

{Katakanlah: "Sesungguhnya aku telah ditunjuki oleh Tuhanku kepada jalan yang lurus, (iaitu) agama yang benar, agama Ibrahim yang lurus, dan Ibrahim itu bukanlah termasuk orang-orang musyrik". Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagi-Nya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)". } [Al-An'am (6): 161-163].


Sebelum diutus Muhammad (S), terdapat di Semenanjung Arab tiga agama Ilahi dan ia adalah:

1.    Hanif,
2.    Yahudi
3.    Kristian.

Dan mereka semua
1.    diputarbelitkan dari jalan yang lurus, oleh itu, pengikut mereka menyimpang dari jalan yang benar, kecuali sebahagian kecil yang berpegang kepada yang benar, dan mereka tetap ada dari masa ke suatu masa, dan
2.    kebanyakan orang Mekah telah menerima pakai Hanif sebagai agama mereka, yang sebahagian daripada ulama sesat menyelewengkannya apabila mereka membawa patung-patung batu dan mendakwa bahawa patung-patung ini adalah imej-imej malaikat,
3.    dan orang-orang memandang ringan dan menjadikannya suci, dan melakukan kepadanya dengan cara sembahan yang berbeza, dan mereka membuat manusia percaya bahawa Allah mahu mereka mendekatiNya dengan perantaraan palung-patung ini, dan menjadikan mereka percaya bahawa ia memberi mudharat dan manfaat selain Allah, bahkan, mereka menjadikan patung-patung itu tuhan-tuhan disamping Allah SWT, satu kezaliman yang besar.

Dan sebagai  kepercayaan yang diselewengkan dalam Syariah Hanif dimana hukum Syariahnya juga diselewengkan, ia diselewengkan dengan lebih mudah
.
Telah diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) bersabda kepada Aktham Bin Al-Jun:

“Aku melihat Imran menyeret ususnya dalam neraka , dan dia adalah orang pertama yang mengubah agama Ibraham , dan yang pertama untuk melindungi Al-Haam, dan meninggalkan Al-Saa'ibah, melepaskan ke mana saja ia mahu, dan memotong telinga Al-Baheerah, dan menjaga Al-Waseelah, dan untuk mengadakan berhala, dan untuk menukar agama Ismail, jadi aku tidak lihat tiada siapa yang lebih menyerupainya selain kamu, dia berkata: “Wahai Rasulullah tidakkah ini sesuatu membahayakanku,” baginda bersabda: “tidak, kerana kamu seorang yang beriman dan dia seorang kafir) [2]

Dan telah diriwayatkan bahawa Rasulullah (S) berkata:

(Aku melihat `Amr bin `Amir Al- Khaza`i menarik usus di belakangnya dalam Neraka, dan dia adalah orang pertama untuk memulakan amalan Sa'ibah ) [3].
.
Tidak semua penganut Hanif (al-Ahnaf) di Mekah menyeleweng, tetapi ada yang kekal dari mereka sekumpulan kecil yang telah memegang kebenaran, mereka adalah

1.    Abd Al- Muttalib, datuk Nabi (S), dan
2.    Abdullah bapa Nabi (S), dan
3.    Abu Talib, bapa saudara Nabi (S),

telah dinyatakan dalam wasiat Nabi (S). kepada Ali a.s.

“Wahai Ali, Abdul Mutalib mengamalkan lima kebiasaan (Sunan) - semasa Jahiliah - yang Allah Azza wa Jal jalankan dalam Islam: Haram mengahwini (bekas) Isteri bapa. Oleh itu, Allah Azza wa Jal turunkan﴿وَلا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ﴾ {Dan janganlah kamu kawini wanita-wanita yang telah dikawini oleh ayahmu,} [4]  “Wahai Ali! Abdul Mutalib tidak pernah berjudi cabutan anak panah (Al-Azlaam), dan tidak menyembah berhala, dan tidak makan persembahan pada peringatan,. Beliau pernah berkata , 'Aku adalah pengikut agama bapaku - Ibrahim (as) ...) [5].

Dan di dalam buku Sejarah, bahawa Sayyid Abd Al-Muttalib mengetahui tempat Zamzam selepas dia diilhamkan (wahyu) Ilahi, oleh (ru’ya – pengelihatan- visi), jadi dia menggali di tempat yang dilihatnya sebagai tempat Zamzam [6], Ada pun Abu Talib, dia adalah ketua Hanif dan wasi dari Ausiak Ibrahim a.s, bahkan dia adalah penutup mereka dan dia merupakan (hujjah) bukti kepada Nabi sebelum diutus, kemudian dia adalah seorang pengikut Rasulullah (S). selepas diutus, jadi dia adalah ketua bagi umat Islam di Mekah, dan kaumnya meriwayatkan banyak tentang kelebihannya , dan mereka meriwayatkan banyak syair untuknya atas keIslamannya, dan mereka meriwayatkan banyak jawatan-jawatan beliau dalam menyokong Islam , namun, mereka mengatakan bahawa Abu Talib meninggal dunia sebagai orang kafir, tanpa alasan lain kecuali kebencian pada anaknya Ali a.s, yang peringatan padanya dilindungi (disembunyikan) dan mereka tidak menemui sebarang kesalahan untuk mencelanya dari makhluk, akhlak atau agama, apa Abi Talib kata:

"Tidakkah kamu tahu bahawa kita dapati Muhammad seorang nabi seperti Musa, di dalam permulaan kitab." Sudah cukup untuk membuktikan keIslamannya, jadi bagaimana kedudukan beliau dalam menyokong agama Islam adalah lebih jelas daripada matahari pada siang hari , walaupun dia menyembunyikan keIslamannya satu tempoh masa, seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun. "[7].


______________________
[2] Al-Awa'il dari Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 40, dan kajian: Musnad Ahmad: Jilid 2, Halaman 366; Sahih Al-Bukhari: Jilid 4, Halaman 160.
al-haam (unta jantan – yang dibebaskan dari kerja untuk berhala mereka selepas ia telah selesai beberapa kali mengawan
al-saa'ibah (unta betina - dilepaskan bebas di padang rumput untuk tuhan-tuhan palsu mereka, dan tidak ada yang boleh diperlakukan atasnya)
al-baheerah (unta yang susunya yang dikhaskan untuk berhala dan tiada siapa yang dibenarkan ambil susunya),
al-waseelah (seekor unta betina dibebaskan untuk berhala kerana ia telah melahirkan seekor unta pada penghantaran pertama dan sekali lagi melahirkan seekor unta pada penghantaran kedua ),
[3] Al-Awa'il dari Ahmad Bin Abi Asim: Halaman 26, dan mengkaji semula sumber dalam nota kaki sebelumnya.
[4] Surah An-Nisa' (5):22.
[5] Man La Yahdurhu Al-Faqih : Jilid 4, Halaman 366; Makarim Al-Akhlaq: Halaman 440.
[6] Sheikh Al-Kulaini meriwayatkan, beliau berkata: Ali Bin Ibrahim dan lain-lain yang membangkitkannya (disampaikan rantaian riwayat yang tiba kepada perawi hadith), beliau berkata: (Di Ka’bah ada dua rusa emas dan lima pedang emas. Apabila suku Khaza’ah memenangi ke atas suku Jurham dan mereka bertujuan untuk mengambil alih al-Haram (Baitullah), penduduk Jurham menanam dua rusa dan pedang di Telaga Zamzam dengan baik dan menimbusnya dengan tanah dan batu dengan cara yang tidak ada tanda ke pada yang melihatnya supaya mereka boleh keluarkan. Apabila Qusayy menguasai Khaza’ah dan kembali mengawal Mekah tiada yang mengetahui tentang Telaga Zamzam hingga ke masa Abdul Muttalib (as) dan dia menjadi pemilik Ka’bah. Baginya, membentang permaidani di hadapan Kaabah- Tiada yang pernah berbuat demikian sebelumnya. Satu malam ketika dia sedang tidur berhampiran Kaabah dia melihat dalam mimpi bahawa seseorang telah memintanya , “Galilah Barrah.”  beliau berkata: “Apa dia Barrah? Kemudian dia datang kepadanya pada malam ke dua dan memintanya: . Galilah Taibah.” Pada malam ketiga dia datang kepadanya dan bertanya kepadanya: . “Galilah Masunah.” beliau berkata: Apa dia Masunah.” Akhirnya pada malam keempat beliau diarahkan untuk menggali Telaga Zamzam, juga yang tidak akan pernah kering; tidak kira berapa banyak diberikan kepada Jamaah Haji; galilah di tempat di mana gagak putih datang setiap hari untuk makan semut. Dan pada Zamzam ada batu tempat semut keluar, jadi gagak putih datang kepadanya setiap hari untuk makan semut. Apabila Abdul Muttalib bermimpi seperti itu dia mengikuti maksudnya dan juga dapat tempat Zamzam. Kemudian katanya kepada Quraisy: Selama empat malam, saya telah bermimpi tentang penggalian Telaga Zamzam yang harta berharga. Marilah kita menggalinya. Oleh kerana mereka tidak bersetuju, dia mula melakukan kerja itu sendiri. Pada masa itu dia hanya mempunyai seorang anak lelaki bernama Harith yang juga membantu beliau. Apabila mereka merasakan ia adalah sukar untuk menggali , dia datang ke pintu Kaabah dan berdoa kepada Allah Azza wa Jal untuk memberinya sepuluh anak lelaki dan berikrar yang dia akan mengorbankan salah seorang tersayang daripada mereka untuk mendekatkan diri kepada Allah Azza wa Jal. Kemudian dia mula menggali telaga itu lagi sehingga dia jumpa batu asas Ismail (as) dan memahami bahawa mereka telah mencapai air beliau berteriak "Allah Akbar " Melihat keadaan ini orang Quraisy juga berulang bertakbir dan berkata: "Ya Aba al-Harith! Kami juga berkongsi harta ini, tidak boleh hanya untuk kamu. " Abdul Muttalib menjawab:" Kamu tidak membantuku menggalinya, ia kini untukku dan anakku selamanya ") Al- Kafi : Jilid 4, halaman 219.
[7 ] Dari Imam Al-Hassan Bin Ali, Al-Askari dari bapa a.s: (Allah Tabaraka wa Taala telah mewahyukan kepada Rasul-Nya (S) bahawa: “Aku menyokong kamu dengan dua Syiah: Syiah yang menyokong kamu dalam rahsia, dan Syiah yang menyokong kamu secara terbuka, bagi yang menyokong kamu dalam rahsia, penghulu mereka dan yang terbaik daripada mereka adalah bapa saudara kamu Abu Talib, dan bagi orang yang menyokong kamu secara terbuka, penghulu mereka dan yang terbaik daripada mereka. adalah anaknya Ali Ibn Abi Talib. Kemudian dia berkata: “dan bahawa Abi Talib adalah seperti orang yang beriman dari keluarga Firaun, menyembunyikan imannya) Al- Ghadir: Jilid 7 , halaman 395; dan mengkaji Al- Kafi : Jilid 1, halaman 448, Bihal Al-Anwar : Jilid 17 , halaman 141, dan lain-lain .


No comments:

Post a Comment