Katakanlah: Aku Bukanlah pembawa bid’ah Di Kalangan Rasul-Rasul
Dan Muhammad (S) bukan pembawa bid’ah di kalangan Rasul-rasul,
seruan semua nabi dan aushiak (as).
1. tidak
diterima oleh ulama-ulama agama dan pemimpin masyarakat yang diutus pada
mereka,
2. dan
Muhammad (S) ditentang oleh para pemimpin Makkah dan ulamaknya yang
mempererjuangkan Syariah,
3. dan
juga tidak beriman kepadanya ulama Yahudi,
4. ulama
Kristian dan orang-orang yang memandang rendah, walaupun mereka telah
menghebohkan berita gembira mengenainya dan menunggu kemunculannya [1].
·
Dan ramai dari Bani Israel
tidak berpuas hati dengan Musa (as), dan
·
sebahagian ulama mereka
menentangnya dan
·
cuba memutarbelitkan
Syari'at dan
·
begitu orang yang
memperlekeh,
·
seperti Samiri dan
·
Bal'am Bin Ba'ura [2].
·
Adapun Isa (as), kebanyakan
ulama Bani Israel dan pemimpin-pemimpin mereka
·
tidak berpuas hati
dengannya,
·
kerana kehadirannya (as) di
kalangan mereka adalah untuk menegur mereka, dan
·
kezuhudannya [adalah] satu
penghinaan yang menghina mereka.
Telah disebut di dalam Injil: (Dan kemudian Yesus dengan sifat
berapi-api besar menegur rakyat kerana mereka telah lupa firman Allah, dan
memberikan diri mereka hanya kepada sia-sia , dia menegur para paderi kerana
kecuaian mereka dalam mengikut perintah Tuhan dan kerana ketamakan duniawi
mereka; dia menegur ahli-ahli Taurat kerana mereka mengajar ajaran yang
sia-sia, dan telah meninggalkan hukum Allah, dia menegur tabib-tabib kerana
mereka membuatkan undang-undang Allah tiada kesan melalui amalan mereka. Dan dengan
bijaksana Yesus bercakap kepada penduduk itu, lalu semuanya menangis, dari yang
kecil hingga besar, menangis insaf, dan meminta Yesus supaya berdoa untuk
mereka; selamatkan hanya paderi-paderi dan pemimpin-pemimpin mereka, yang pada
hari itu membenci Yesus kerana telah bercakap terhadap para paderi, ahli
Taurat, dan tabib-tabib dan mereka mengharapkan kematiannya, tetapi kerana
takutkan orang ramai, yang telah menerima beliau sebagai seorang nabi Tuhan,
mereka tidak berbicara.
Yesus mengangkat tangannya kepada Allah dan berdoa, dan orang-orang
yang menangis berkata: “Perkenankanlan!
Wahai Tuhan Perkenankanlan!” Apabila doa yang
berakhir Yesus turun dari haikal (kuil); dan hari itu dia berangkat dari
Jerusalem, dengan ramai yang mengikutinya . Dan para paderi bercakap tentang
keburukan Yesus di antara mereka) [3].
Dan Al-Mahdi (as). akan menghadapi apa yang nenek moyang di kalangan
nabi dan Aushiak hadapi dari para ulama agama dan penzalim, dan mungkin ujian
beliau akan lebih besar kerana beberapa hadits menunjukkannya. Dan kajian
menunjukkan akan datang dalam hadits tentang ulama agama yang mentafsir
al-Quran, dan membantah Al-Mahdi dengan ayat-ayat Suci al-Quran, selepas mereka
menjelaskan dengan akal yang tidak sempura dan kehendak peribadi mereka [4].
------------
[1] Al-Ayashi meriwayatkan: dari Abi Basir,
dari Abi Abdullah (as). dalam firmanNya : (padahal sebelumnya mereka biasa
memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir)
(Surah Al-Baqarah (2): 89) beliau berkata: (Orang-orang Yahudi mendapati di
dalam kitab mereka bahawa Muhammad ((S)), Rasul Allah, akan berpindah dan
menetap di antara 'Ayr dan Uhud Jadi, mereka pergi mencari tempat itu, mereka
melalui gunung yang dipanggil Hadada dan mereka berkata : “Hadada dan Uhud adalah sama.” Lalu mereka berkampung berdekatannya.
Sebahagian daripada mereka menetap di Fadak, dan sebahagian yang lain di
Khaibar dan yang lain di Taima'. Mereka di Taima' pada suatu hari dikehendaki
(untuk berjumpa) beberapa orang saudara mereka (di tempat lain). Seorang Badui
dari (suku) Qais melalui mereka dan mereka menyewa (untanya). Badui itu
beritahu mereka: “Aku akan bawa kamu di antara 'Ayr dan Uhud” mereka berkata kepadanya: “Apabila kamu melalui antara keduanya, beritahu
kami.“' Apabila mereka sampai di tanah Madinah, Badui itu berkata: “Itulah'Ayr dan ini Uhud, mereka turun dari unta dan berkata kepadanya: “Kami kini telah menemui (tempat) hasrat kami, kami tidak perlukan unta
kamu lagi, pergilah ke mana yang kamu mahu”' Kemudian mereka menulis surat kepada
saudara-saudara mereka di Fadak dan Khaibar : “Kami telah menemui
tempatnya, oleh itu datanglah kepada kami.” Mereka membalas surat itu: “Sekarang kami telah menetap di tempat ini, dan telah memperolehi harta;
dan kami begitu dekat dengan kamu. Oleh itu, bila ia akan berlaku (iaitu,
apabila Nabi (S) akan datang ke Madinah), kami akan bersegera kepadamu.” Mereka membeli harta da tanah di Madinah. Apabila kekayaan mereka
meningkat, berita tersebut datang ke telinga Tubba' dan dia menyerang mereka.
Mereka pertahankan diri mereka dan Tubba' mengepung mereka. Mereka telah
berbelas kasihan kepada tentera Tubba' yang lemah dan membaling kurma dan barli
kepada mereka pada waktu malam. Ia menarik perhatian Tubba' dan dia mula berlembut
terhadap mereka dan dia memberi jaminan keselamatan kepada mereka lalu mereka
datang kepadanya. Tubba' kata kepada mereka: “Saya suka tempat
ini kamu dan aku suka untuk menetap di sini.” Mereka berkata:
'Ia bukan untuk kamu. Ia adalah tempat penghijrahan seorang nabi; dan tiada
siapa boleh menetap di sini sehingga itu,” beliau menjawab: “Kala begitu aku tinggalkan di antara kamu beberapa orang suku kaumku,
supaya apabila ia berlaku mereka akan berkidmat dan membantunya.” Oleh itu dia tinggalkan dua suku yang kamu lihat hari ini, Aus dan
Khazraj. Apabila kedua-dua (puak) ini meningkat bilangannya, mereka mula
merebut harta Yahudi itu. Pada masa itu, orang-orang Yahudi memberi amaran
kepada mereka: “Nanti apabila diutus Muhammad ((S))
sesungguhnya kami akan mengusir kamu dari rumah dan harta kami!” Tetapi apabila Muhammad (S) diutus sebagai Nabi, mereka menjadi Ansar
(Aus dan Khazraj) yang beriman kepadanya dan orang Yahudi mengingkarnya! Inilah
makna kata-kata Allah (Padahal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan
Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, maka setelah datang
kepada mereka apa yang telah mereka ketahui, mereka lalu ingkar kepadanya. Maka
laknat Allah-lah atas orang-orang yang ingkar itu.) ([2:89] Tafsir Al-Ayashi: Jilid
1, halaman 49.
[2]. Beliau (as). telah menunjukkan sikap
mereka yang memalukan sebelum ini, jadi renungkanlah.
[3]. Injil Barnabas, Bab 12.
[4]. Dari Al-Fadil Bin Yassar , beliau
berkata: (Aku mendengar Aba Abdullah (as). berkata : "Apabila Qa'im kami
(AS) bangkit dia akan menghadapi kejahilan orang yang lebih teruk daripada apa
yang Rasulullah (S) hadapi dari orang-orang yang jahil semasa al-jahiliah .
"Aku bertanya,"Mengapa ia harus begitu? " Imam (as)
menjawab," Rasulullah (S) didatangkan kepada orang-orang yang menyembah
batu-batu , batu keras, kayu dan kayu yang diukir . Walau bagaimanapun, Qa'im (as).
kita akan datang kepada orang-orang yang semua akan mentafsir kitab Allah
berlawanan dengan tafsirannya, dan akan berhujah dengannya. Demi Allah,
keadilannya beliau (as) akan masuk ke rumah-rumah mereka, sama seperti panas
dan sejuk mendapatkan mereka ") Al-Ghayba dari An-Nu'mani: Halaman 307
Bab17
Muhammad (S) - Pendakwah kepada Allah di Mekkah
Muhammad (S) .
الداعي إلى الله في مكة
Pendakwah kepada Allah di Mekkah
1
Allah SWT berfirman:
:
﴿لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ
حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَحِيمٌ * فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ
حَسْبِيَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ
الْعَرْشِ الْعَظِيمِ﴾
{Sungguh
telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya
penderitaanmu, sangat menginginkan bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang
terhadap orang-orang mukmin. (128) Jika mereka berpaling maka
katakanlah: "Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya
kepada-Nya aku bertawakkal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang
agung".(129) } [1] .
Masyarakat Mekah dibagi kepada dua atau tiga kumpulan:
1.
mereka adalah orang-orang
yang memimpin penyelewengan Syariah Hanafi dan pengikut mereka.
a.
Dan ini melibatkan ibadah
yang salah,
b.
baik dalam keyakinan mereka
seperti menyembah berhala atau
c.
penilaian hukum Syariah
mereka, seperti larangan Al-Bahira dan Al-Haam [2], dan ini adalah
ketua-ketua kaum dan ulama-ulama mereka , dan tentulah sebagian besar orang
Mekah adalah pengikut mereka.
2.
mereka adalah orang-orang
yang mendapati
a.
datuk nenek mereka tersesat,
atau
b.
orang-orang yang menyimpang,
dalam masyarakat yang sesat, dari jalan yang lurus, tetapi mereka tidak puas
hati dengan keadaan buruk mereka, sebaliknya, sebahagian daripada mereka berada
dalam keadaan mengubah diri mereka ke atas keadaan yang rosak.
3.
kumpulan ketiga: mereka
adalah kumpulan kecil yang berada pada kebenaran, bermakna agama Hanafi yang
betul, atau daripada apa yang sampai kepada mereka, dan sekurang-kurangnya
terdapat penganut Tauhid. Oleh itu, apabila Nabi (S) diutus, baginda merupakan
berita gembira bagi orang yang beriman itu, yang menunggu diutus dan penyeru
kepada Allah untuk menunjukkan kepada mereka amalan mereka, dan juga Nabi (S)
adalah kubu tempat perlindungan dan gua persembunyian bagi setiap yang
tenggelam dalam kesesatan kejahilan, dan mencari cahaya kebenaran, ukuran
keadilan dan jalan yang lurus .
Oleh itu, Nabi (S) telah diutus di Mekah, kota ummu al-quraa, bandar di
mana
1. orang
pergi ke haji, dan
2. bandar
yang mewakili rujukan agama untuk Hanafi,
untuk memulakan pengislahan dari pusat agama di Semenanjung Arab, pusat
bandar itu di mana
1. banyak
kerosakan dalam akidah dan hukum. Dan Rasulullah (S) dihantar dengan Syariah
Islam yang
2. memperbaharui
Syariat Hanafi (Ibrahim (as)) dan
3. menyalin
beberapa hukumnya.
Oleh kerana Syariat Ibrahim (as) adalah yang
1. paling
dekat dengan hati, dan
2. mengharap
agar orang-orang Yahudi dan Kristian, yang menghormati Ibrahim (as) dan
3. mengingatinya
sebagai bapa kepada Nabi besar (as),
4. menyertai
di bawah panji-panjinya,
Muhammad (S),
1. dan
nabi yang berani yang
2. tidak takutkan celaan orang yang mencela,
3. mula
memberi amaran kepada orang-orang yang sesat di kalangan kaumnya dengan izin
Allah SWT, dan
4. peristiwa
terkenal yang berlaku di rumah baginda [3], dan
5. Nabi
(S) menyampaikan kepada kerabat baginda tentang utusan dan kenabian, dan
6. baginda telah
melantik pada hari itu dengan perintah Allah SWT, washinya, wazirnya semasa
hidupnya dan selepas kematiannya, Ali Ibn Abi Talib (as),
7.
dan mulalah ad-dakwah kepada Allah tersebar di Mekah, dan mulalah
pemimpin-pemimpin Mekah
1. melihat
kepentingan mereka diancam, jadi
2. mereka
mula merancang dalam pelbagai cara untuk menggagalkan Nabi (S) dan membunuhnya
sekiranya ia mungkin, dan
3. untuk
memukul Islam, dan Nabi (S), dan washinya
4. dan
orang-orang beriman berdakwah kepada Allah tanpa henti, dengan itu
5. jumlah
umat Islam semakin meningkat.
6. Dan
penentangan orang-orang kafir juga meningkat dan
7. mereka
mula menyeksa mereka dan
8. menghalang Nabi
(S) yang menyampaikan risalah langit.
Dengan itu, Nabi (S) bergerak kepada langkah kedua (berhijrah kepada
Allah ). Allah SWT berfirman:
وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي
سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَماً كَثِيراً وَسَعَةً وَمَنْ
يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِراً إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ
الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً
رَحِيماً
{Barangsiapa
berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini tempat
hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya
dengan maksud berhijrah kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian kematian
menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh telah tetap
pahalanya di sisi Allah. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.} [4].
Dan Rasulullah (S) mula mencari pangkalan Islam dan sebuah bandar
untuk berhijrah, dan baginda mula berjumpa dengan orang-orang dalam musim
Haji, dan mengatakan kepada mereka:
(هل
من رجل يحملني إلى قومه، فإن قريش قد منعوني أن ابلغ كلام ربي)
(Adakah
sesiapa ingin membawaku kepada kaumnya, kerana kaum Quraisy yang telah
menghalang ku menyampaikan kata-kata Tuhanku ) [5],
dan Quraisy tidak membiarkan baginda walaupun pada musim haji,
sebaliknya, mereka menyuruh orang untuk mendustakaninya dan mencemuhnya, dan
baginda menghadapi mereka dengan ketahanan dan kesabaran.
Dan telah diriwayatkan bahawa beliau telah mengatakan:
ربي اغفر لقومي إنهم لا يعلمون
(Tuhanku,
ampunilah kaumku kerana mereka tidak mengetahui) [6].
Dalam hal keadaan yang menyakitkan ini, satu Rombongan datang berjumpa
Rasulullah (S) dari orang-orang Kristian Habsyah bersama Jafar
bin Abi (as).Taleb apabila dia kembali ke Mekah selepas hijrah, dan sekumpulan
sahabat Rasulullah (S) ke Habsyah, dan orang-orang Kristian adalah tiga puluh
orang lebih:
(oleh itu, apabila mereka duduk di sebelah Rasulullah (S) dan melihat
sifat-sifat dan keadaan baginda dan mendengar apa yang dibacakan kepada mereka
dari al-Quran, mereka semua percaya, jadi apabila Abu Jahal tahu dia pun
datang kepada mereka dan berkata: “Kita tidak pernah melihat orang yang bodoh
menunggang seperti kamu, orang kamu menghantar dan kamu tahu berita manusia
ini, jadi majlis-majlis kamu tidak yakin dengan dia sehingga kamu meninggalkan
agama kamu dan percaya padanya dalam apa yang dia katakan,” maka mereka
berkata: “Salam ke atas kamu, kami tidak akan menjahilkan kamu, kami mempunyai
apa yang kami ada, dan kamu mempunyai apa yang kamu ada, kami tidak akan
menghalang diri kita daripada menerima yang baik, jadi Allah SWT menurunkan
ayat mengenai mereka:
﴿ الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِهِ هُمْ بِهِ
يُؤْمِنُونَ * وَإِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ قَالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ
مِنْ رَبِّنَا إِنَّا كُنَّا مِنْ قَبْلِهِ مُسْلِمِينَ * أُولَئِكَ يُؤْتَوْنَ
أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ بِمَا صَبَرُوا وَيَدْرَأُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُون * وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا
عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَكُمْ أَعْمَالُكُمْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لا
نَبْتَغِي الْجَاهِلِينَ﴾
{Orang-orang
yang telah Kami datangkan kepada mereka Al Kitab sebelum Al Quran, mereka
beriman (pula) dengan Al Quran itu. ( 52) Dan apabila dibacakan (Al Quran
itu) kepada mereka, mereka berkata: "Kami beriman kepadanya; sesungguhnya;
Al Quran itu adalah suatu kebenaran dari Tuhan kami, sesungguhnya kami
sebelumnya adalah orang-orang yang membenarkan(nya). ( 53)Mereka itu
diberi pahala dua kali disebabkan kesabaran mereka, dan mereka menolak
kejahatan dengan kebaikan, dan sebagian dari apa yang telah Kami rezekikan
kepada mereka, mereka nafkahkan. (54) Dan apabila mereka mendengar
perkataan yang tidak bermanfaat, mereka berpaling daripadanya dan mereka
berkata: "Bagi kami amal-amal kami dan bagimu amal-amalmu, kesejahteraan
atas dirimu, kami tidak ingin bergaul dengan orang-orang jahil".} [7]
... ) [8] .
-----------------------------------------------
[1]. Surah At-Taubah (9):128-129 .
[2]. Al-Iyashi meriwayatkan: dari Muhammad
Ibn Muslim dari Abi Abdullah as mengenai firman Allah : (Allah sekali-kali
tidak pernah mensyari'atkan adanya bahiirah, saaibah, washiilah dan haam.)
(Surah Al- Maida (5): 103) , beliau berkata: (Pengikut Jahiliah, apabila unta
betina melahirkan dua ekor dalam perutnya, mereka kata: Wasalat (berkaitan
penghantaran) jadi mereka tidak dibenarkan sembelih atau memakannya, dan jika
dia melahirkan sepuluh anak mereka memanggilnya Sa'iba lalu mereka tidak
benarkan menunggang atau memakannya, dan Al Haam: unta jantan cukup umur mereka
tidak membenarkannya, maka Allah dihantar, Sesungguhnya Allah tidak melarang
apa-apa mengenainya) Tafsir Al- Iyashi : V1, Page 347.
[3]. Ahmad meriwayatkan di dalam Musnad
(Kitab) dan lain-lain: dari Sharik bin Al- A'masy, dari Al-Minhal , dari ‘Abbad
bin Abdullah Al-Asadi , dari Ali r.a, dia berkata: apabila ayat ini diwahyukan:
(Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang terdekat,) (Surah
Asy-Syu'araa ( 26): 214) , beliau berkata: (Nabi saw mengumpul ahli
keluarganya, maka berkumpullah 30 orang, lalu mereka siberi makan dan minum dan
kemudian baginda berkata: " Siapa yang sanggup menjamin bagiku agamaku dan
berjanji bersamaku supaya dia akan bersamaku di syurga dan akan menjadi
Khalifahku dari kalangan keluargaku." Seorang lelaki yang namanya tidak
disebutkan Sharik berkata: Wahai Rasulullah Engkau seperti lautan,
yang boleh ambil tanggungjawab ini. Katanya, Baginda berkata buat
kali terakhir terakhir, dan berkata: Maka memperkenalkan pada ahli
keluarganya, Maka berkata Ali r.a: “Aku.") Jilid 1, Halaman
111.
Dan As-Saduq meriwayatkan dalam Al-'ilal:
dari Ali Bin Abi Talib (as). katanya: ”apabila (وَأَنذِرْ
عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ) Dan berilah peringatan kepada kerabat-kerabatmu yang
terdekat) diturunkan, Rasulullah (S) menjemput Bani Abd Muttalib dan
mereka empat puluh lelaki dalam bilangan, jadi Bagindaberkata: Sesiapa di
antara kamu mahu menjadi saudara ku, washiku, waris ku, wazir ku dan khalifahku selepas ku?
jadi Baginda menawarkan mereka bahawa seorang demi seorang
lelaki, dan semua mereka menolak, sehingga Ali datang, lalu berkata
: Aku, Wahai Rasulullah, jadi dia berkata: Wahai Bani Abd
Muttalib ini adalah saudara ku, washiku, waris ku, wazir ku dan khalifah ku di
antara kamu selepasku, maka orang ramai mula ketawa antara satu sama lain dan
berkata kepada Abi Talib: dia telah mengarahkan kamu mendengar dan
taat kepada budak ini) Jilid 1, Halaman 17, dan kenyataan:
Al-Irshad dari Seikh Al- Mufid: Jilid 1, Halaman 49;
Manaqib Ibn Shahr Ashub: Jilid 1,Halaman 305, dan lain-lain .
[4]. Surah An-
Nisa ' (4): 100.
[5]. Musnad Ahmed: Jilid 3, Halaman 390,
dan kajian: Sunan Ad-Darmi Jilid 2, Halaman 440, Sunan Ibn Majja
: Jilid 1, 73, dan lain-lain .
[6]. Iqbal Al- A'mal : V1, Page 384, Bihar Al
-Anwar : Jilid 95, Halaman 167, Musnad Ahmed: Jilid1, Halaman 427
, Sahih Al -Bukhari Jilid 4, Halaman 151.
[7]. Surah Al-Qasas (28 ): 52-55 .
[8]. Fiqh As-Sirah Al-Buti : Page 126;
Sirah Ibn Ishaq : Jilid 4, Halaman 200; Tafsir Al-Qurtubi :Jilid 6, Halaman 356;
Tafsir Ibn Kathir: Jilid 3, Halaman 405, Al-Bidayah Wa An-Nihaya Jilid
3,Halaman 103.
No comments:
Post a Comment