Wednesday 16 March 2016

Kuliah 13 - 19 03 2016

Kuliah 13 - 19 03 2016

Pertukaran
الاستبدال



Mereka yang mendustakan Rasulullah (S) dan yang juga tidak beriman kepadanya adalah

1.   bangsanya, kaumnya, penduduk Mekah dan
2.   ulama Yahudi dan Kristian,
3.   dari pemuka-pemuka negeri,
4.   ketua-ketua kaum,

tetapi orang-orang yang menerimanya dan beriman kepadanya adalah

1.   orang asing,
2.   penduduk Madinah yang baik dan diberkati, Yathrib,
3.   orang-orang miskin,
4.   orang-orang yang lemah tertindas (Mustadh’afin) dan
5.   orang-orang muda,

dan begitulah Allah pertukarkan

·      ulama agama,
·      ketua-ketua kaum dan
·      sebahagian yang mendakwa menunggu kerasulan Muhammad (S),

dengan yang lain iaitu

·      para sahabat Muhammad (S) yang terpilih mereka yang diletakkan di hadapannya di dalam syurga, dan kebanyakan mereka telah terbunuh dalam hidup baginda sebagai syuhada’ muhtasibin, Allah SWT berfirman:

﴿مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً﴾

{Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya),} [Al-Ahzab (33) : 23].

Allah SWT berfirman:

﴿مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْأِنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً﴾

{Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar.} [Surah Al-Fath ( 48): 29].

Sebahagian besar mereka yang berubah wajahnya dalam sejarah dan diputihkan wajah kemanusiaannya,

1.   Jafar bin Abi Talib,
2.   Abu Dajanah Al-Ansari,
3.   Handzalah Ghasil Al-Mala'ikah,
4.   Zaid Bin Harithah,
5.   Abdullah Bin Ruwahah,
6.   Al- Miqdad,
7.   Ammar,
8.   Jundub bin Junadah,
9.   Salman Al-Muhammadi Al-Farisi Al-Ashal dan lain-lain lagi,

·     mungkin sejarah tidak menyebut sebahagian nama atau gambaran dari orang-orang yang rosak dan orang yang melakukan kerosakan,

dan mereka yang tidak mahukan kemuliaan di bumi, terkenal di langit dan tidak dikenali di bumi, maka beruntunglah bagi mereka disediakan tempat kembali yang baik dan ganjaran yang Allah berikan kepada mereka pada Islam dan umat Islam, ganjaran yang terbaik,

·      untuk mereka menolong agama Allah bumi-Nya, dan
·      sokongan mereka kepada Penghulu para Nabi dan
·      Penghulu Aushiak Muhammad dan Ali ke atas keluarga mereka, selawat (sanjungan) Tuhanku dan Kesejahteraan..

Sejarah (sirah) Yang hampir dengannya adalah apa yang berlaku dengan orang-orang, yang mendahului Muhammad (S) di kalangan para Nabi, seperti yang kita baca [sebelumnya] bahawa ulama Yahudi tidak akan beriman kepada Isa a.s, dan tidak akan pernah beriman Kota An-Nasirah di mana beliau dibesarkan, telah dinyatakan dalam Injil:

((1) Kemudian Yesus berangkat dari situ dan tiba di tempat asal-nya, sedang murid-murid-Nya mengikuti Dia.
(2) Pada hari Sabat Ia mulai mengajar di rumah ibadat (Sinagog) dan jemaat yang besar takjub ketika mendengar Dia dan mereka berkata: "Dari mana diperoleh-nya semuanya itu? Hikmat apa pulakah yang diberikan kepada-nya? Dan mujizat-mujizat yang demikian bagaimanakah dapat diadakan oleh tangan-nya?
(3) Bukankah Ia ini tukang kayu, anak Maria, saudara Yakobus, Yoses, Yudas dan Simon? Dan bukankah saudara-saudara-nya yang perempuan ada bersama kita?" Lalu mereka kecewa dan menolak Dia.
(4) Maka Yesus berkata kepada mereka: "Seorang nabi dihormati di mana-mana kecuali di tempat asalnya sendiri, di antara kaum keluarganya dan di rumahnya."
(5) Ia tidak dapat mengadakan satu mujizatpun di sana, kecuali menyembuhkan beberapa orang sakit dengan meletakkan tangan-nya atas mereka.
(6) Ia merasa heran atas ketidakpercayaan mereka. (6-6b) Lalu Yesus berjalan keliling dari desa ke desa sambil mengajar.) [Injil Mark (Markus), Bab 6:1-6] .

Dan juga ia telah disebut dalam beberapa riwayat bahawa tidak akan beriman dengan Al-Mahdi a.s
·      sesetengah Syiah,
·      seperti Sunni yang tidak percaya bapanya a.s,
·      ([سنة الله ولن تجد لسنة الله تبديلاً] - Sunnah Allah, dan kamu sekali-kali tidak akan dapati peubahan pada sunnah Allah.)

Bahkan, sesetengah ulama tidak beramal, seorang yang jahil beranggapan bahawa mereka lebih hampir kepada beliau (as), tidak akan beriman kepadanya, Imam As -Sadiq a.s. berkata:

(... Begitu jugalah Qaim (as). hari-hari ghaib beliau akan panjang supaya kebenaran itu akan menjadi jelas dan kepercayaan boleh menjadi tulen oleh kemurtadan semua orang dari Syiah dengan sifat jahat, yang dikhuatiri akan menjadi munafik apabila mereka menjangkakan penggantian dan pemberian kuasa bagi mereka urusan yang tersebar dalam pemerintahan Qaim (as) ...

Dan beliau a.s. berkata:

"Semua itu, supaya penangguhan yang Allah adakan dengan musuhnya, Iblis (l.a.), sehingga suatu tempoh yang ditetapkan, dan supaya pastilah (ketetapan azab) terhadap orang-orang kafir, dan janji Allah hamper, yang dijelaskan dalam kitab-Nya dengan firmanNya:

﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ﴾

{Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa dimuka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa,} [Surah An-Nur ( 24): 55] ,

dan begitulah akhirnya apabila tiada apa yang tinggal pada Islam kecuali,

·      namanya dan
·      Al-Quran kecuali tulisannya, dan
·      ghaibnya pemilik urusan itu, dan untuk menjelaskan alasannya,
maka masuklah fitnah ke dalam hati, sehingga yang paling dekat dengannya menjadi musuh kepadanya.

Sesudah itu, Allah akan menyokong beliau dengan tentera yang kamu tidak dapat melihatnya, dan akan tinggilah (menang) agama NabiNya dengan tanganNya, dan akan mengalahkan (dzahir) atas segala agama, walaupun dibenci orang-orang musyrik) [Kamal Ad-Din: Halaman 356; Ghaybat At-Tusi: Halaman 172; Bihar Al -Anwar: Jilid 51, Halaman 222].



Apa Pengisian penghijrahan?
ماذا بعد الهجرة ؟


1
Di Al-Madinah, Nabi (S) mula membina masyarakat Islam yang dilaksanakan mengikut ajaran undang-undang Syariah Allah yang suci. Nabi (S) bermula, di Al-Madinah, dengan
1.   kalimah (لا إله إلاّ الله), dan
2.   sehinggalah pengurusan hal ehwal masyarakat dan
3.   dasar pengislahan (pembaikan) dan
4.   penyempurnaan mereka. dan ia adalah
a.   akhlak yang tinggi dan
b.   mukjizat yang dilakukan melalui tangan berharga mempunyai kesan yang besar pada manusia, dan
c.    menambah bilangan umat Islam, dan
d.   penumpuan mereka kepada kesempurnaan moral dan
e.   meninggalkan perhiasan Dunya, dan seperti itu,
5.   padang pasir yang mulanya tandus menjadi hijau, dan jika sahaja Muhammad (S) meninggalkan menyeru manusia kepada Allah Yang Maha Suci, lagi Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani, Tetapi adalah mustahil meninggalkan Qatta[1] untuk tidur.

(ungkapan ini dikatakan oleh Imam Al-Husein untuk saudara perempuannya Zeinab a.s untuk membandingkan pendakwaan beliau oleh musuh-musuhnya dengan burung ini). Qatta = burung saiz merpati, yang cantik dan mahal, orang-orang Arab akan sentiasa mengejar, siang dan malam, hingga burung itu tidak tidur dan mereka tidak akan dapat menangkapnya)


Dan sebelum ini, Namrud tidak membiarkan Ibrahim a.s, dan Firaun pula tidak membiarkan Musa a.s ,

﴿وَقَالَ فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَنْ يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ * وَقَالَ مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ بِيَوْمِ الْحِسَابِ﴾

{Dan berkata Fir'aun: "Biarkanlah aku bunuh Musa dan hendaklah ia memohon kepada Tuhannya, karena sesungguhnya aku khawatir dia akan menukar agamamu atau menimbulkan kerusakan di muka bumi."* Dan Musa berkata: "Sesungguhnya aku berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu dari setiap orang yang menyombongkan diri yang tidak beriman kepada hari berhisab."} [Ghafir (40): 26-27].

Lihatlah logik si kafir ysng sombong ini, dan ini adalah logik Firaun yang menguasai umat Islam hari ini

1.   dia sedang menyebarkan kebenaran dengan minuman keras dan perbuatan yang songsang, dan
a.   Musa pula yang menyebabkan kerosakan di muka bumi dengan menyebarkan kalimah (لا إله إلا الله), dan mewujudkan tadbir Ilahi ke atas bumi,.

Jadi, jika kita tahu perkara ini, kita akan tahu bahawa

2.   pertembungan bersenjata tidak dapat dielakkan,
3.   sebagai Jihad kerana menyebarkan Kalimah (لا إله إلا الله) adalah penting,
4.   agar agama ikhlas kepada Allah dan Kalam Allah yang tertinggi ,

﴿الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفاً﴾

{Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang kafir berperang di jalan thaghut, sebab itu perangilah penolong-penolong syaitan itu, karena sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.} [An-Nisa (4): 76].


Umat Islam mula mempertahankan kesatuan Islam mereka dari 

1.   Al-Madinah yang masih kecil kemudian
2.   berkembang dengan anugerah Allah, dan
3.   selepas bersedia, mereka telah menyerang kerajaan zalim (taghut) yang menguasai manusia yang
4.   selepas itu manusia berada di bawah naungan negara Islam, negara (لا إله إلاّ الله),
5.   di mana mereka boleh memilih untuk memeluk Islam atau kekal dengan salah satu agama Ilahi sebelumnya, dengan membayar Jizyah yang sama dengan Zakat yang dibayar oleh orang Islam,
6.   ini adalah undang-undang yang adil Islam dalam al-Quran, [لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ] {Maka tidak ada paksaan dalam agama } [Al-Baqarah (2): 256].

7.   Bagi negeri yang tidak mengamalkan mana-mana agama Pencipta Maha Kuasa, dan tidak mempunyai agama Samawi, mereka ini harus diperangi sehingga mereka mengucapkan: (لا إله إلاّ الله محمد رسول الله)

Dan seperti itu, Islam disebarkan dengan mengutamakan Allah dan dengan Jihad Nabi, Washi dan orang-orang beriman.

1.   Nabi (S) adalah seperti Tabib yang akan berpergian dengan ubat-ubatannya yang dinyatakan Amir Al-Mukminin a.s.[ 2],
2.   dia berjalan antara manusia menyeru mereka kepada makruf dan mencegah mereka dari yang mungkar, dan
3.   dia bekerja siang dan malam untuk menyebarkan kalimah (لا إله إلاّ الله),

dan ini adalah riwayat kehidupan amalan para Imam a.s. selepasnya, kerana ia adalah amalan para nabi dan Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya, Isa a.s. sebagai seorang pengembara di bumi menyeru manusia kepada Allah dan seperti itulah nabi-nabi seperti Ibrahim dan Musa dan nabi-nabi yang lain a.s.

Ini adalah kisah-kisah mereka dalam Al-Quran yang menyeru dan berusaha terus menerus untuk menyebarkan kalimah (لا إله إلاّ الله), dan menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran.

[2]. Amir Al-Mu'minin a.s mengatakan dalam beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (S):. (Tabib menjelajah perubatannya dan menentukan jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia mengubat di mana muncul keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga tuli, dan lidah bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page 207.


No comments:

Post a Comment