Kuliah 13 - 19 03 2016
Pertukaran
الاستبدال
Mereka yang mendustakan Rasulullah (S) dan yang juga tidak beriman
kepadanya adalah
1. bangsanya,
kaumnya, penduduk Mekah dan
2. ulama
Yahudi dan Kristian,
3. dari
pemuka-pemuka negeri,
4. ketua-ketua
kaum,
tetapi orang-orang yang menerimanya dan beriman kepadanya adalah
1. orang
asing,
2. penduduk
Madinah yang baik dan diberkati, Yathrib,
3. orang-orang
miskin,
4. orang-orang
yang lemah tertindas (Mustadh’afin) dan
5. orang-orang
muda,
dan begitulah Allah pertukarkan
· ulama
agama,
· ketua-ketua
kaum dan
· sebahagian
yang mendakwa menunggu kerasulan Muhammad (S),
dengan yang lain iaitu
· para
sahabat Muhammad (S) yang terpilih mereka yang diletakkan di hadapannya di
dalam syurga, dan kebanyakan mereka telah terbunuh dalam hidup baginda sebagai
syuhada’ muhtasibin, Allah SWT berfirman:
﴿مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ
عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا
بَدَّلُوا تَبْدِيلاً﴾
{Di
antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang
telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada
yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu
dan mereka tidak merubah (janjinya),} [Al-Ahzab (33) : 23].
Allah SWT berfirman:
﴿مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى
الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ
فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَاناً سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ
السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الْأِنْجِيلِ كَزَرْعٍ
أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ
الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا
وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْراً عَظِيماً﴾
{Muhammad
itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras
terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka. Kamu lihat
mereka ruku' dan sujud mencari karunia Allah dan keridhaan-Nya, tanda-tanda
mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka
dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang
mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi
besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati
penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir
(dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang
beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala
yang besar.} [Surah Al-Fath ( 48): 29].
Sebahagian besar mereka yang berubah wajahnya dalam sejarah dan
diputihkan wajah kemanusiaannya,
1. Jafar
bin Abi Talib,
2. Abu
Dajanah Al-Ansari,
3. Handzalah
Ghasil Al-Mala'ikah,
4. Zaid
Bin Harithah,
5. Abdullah
Bin Ruwahah,
6. Al-
Miqdad,
7. Ammar,
8. Jundub
bin Junadah,
9. Salman
Al-Muhammadi Al-Farisi Al-Ashal dan lain-lain lagi,
·
mungkin sejarah tidak
menyebut sebahagian nama atau gambaran dari orang-orang yang rosak dan orang
yang melakukan kerosakan,
dan mereka yang tidak mahukan kemuliaan di bumi, terkenal di langit dan
tidak dikenali di bumi, maka beruntunglah bagi mereka disediakan tempat kembali
yang baik dan ganjaran yang Allah berikan kepada mereka pada Islam dan umat
Islam, ganjaran yang terbaik,
· untuk
mereka menolong agama Allah bumi-Nya, dan
· sokongan
mereka kepada Penghulu para Nabi dan
· Penghulu
Aushiak Muhammad dan Ali ke atas keluarga mereka, selawat (sanjungan) Tuhanku
dan Kesejahteraan..
Sejarah
(sirah) Yang
hampir dengannya adalah apa yang berlaku dengan orang-orang, yang mendahului
Muhammad (S) di kalangan para Nabi, seperti yang kita baca [sebelumnya] bahawa ulama
Yahudi tidak akan beriman kepada Isa a.s, dan tidak akan pernah beriman Kota
An-Nasirah di mana beliau dibesarkan, telah dinyatakan dalam Injil:
((1) Kemudian Yesus
berangkat dari situ dan tiba di tempat asal-nya, sedang murid-murid-Nya
mengikuti Dia.
(2) Pada hari
Sabat Ia mulai mengajar di rumah ibadat (Sinagog) dan jemaat yang besar takjub
ketika mendengar Dia dan mereka berkata: "Dari mana diperoleh-nya semuanya
itu? Hikmat apa pulakah yang diberikan kepada-nya? Dan mujizat-mujizat yang
demikian bagaimanakah dapat diadakan oleh tangan-nya?
(3) Bukankah Ia
ini tukang kayu, anak Maria, saudara Yakobus, Yoses, Yudas dan Simon? Dan
bukankah saudara-saudara-nya yang perempuan ada bersama kita?" Lalu mereka
kecewa dan menolak Dia.
(4) Maka Yesus
berkata kepada mereka: "Seorang nabi dihormati di mana-mana kecuali di
tempat asalnya sendiri, di antara kaum keluarganya dan di rumahnya."
(5) Ia tidak dapat
mengadakan satu mujizatpun di sana, kecuali menyembuhkan beberapa orang sakit
dengan meletakkan tangan-nya atas mereka.
(6) Ia merasa
heran atas ketidakpercayaan mereka. (6-6b) Lalu Yesus berjalan keliling dari
desa ke desa sambil mengajar.) [Injil Mark (Markus), Bab 6:1-6] .
Dan juga ia telah disebut dalam beberapa riwayat bahawa tidak akan beriman
dengan Al-Mahdi a.s
· sesetengah
Syiah,
· seperti
Sunni yang tidak percaya bapanya a.s,
· ([سنة
الله ولن تجد لسنة الله تبديلاً] -
Sunnah Allah, dan kamu sekali-kali tidak akan dapati peubahan pada sunnah
Allah.)
Bahkan, sesetengah ulama tidak beramal, seorang yang jahil beranggapan
bahawa mereka lebih hampir kepada beliau (as), tidak akan beriman kepadanya,
Imam As -Sadiq a.s. berkata:
(... Begitu jugalah Qaim (as). hari-hari
ghaib beliau akan panjang supaya kebenaran itu akan menjadi jelas dan
kepercayaan boleh menjadi tulen oleh kemurtadan semua orang dari Syiah dengan
sifat jahat, yang dikhuatiri akan menjadi munafik apabila mereka menjangkakan
penggantian dan pemberian kuasa bagi mereka urusan yang tersebar dalam
pemerintahan Qaim (as) ...
Dan beliau a.s. berkata:
"Semua itu, supaya penangguhan yang
Allah adakan dengan musuhnya, Iblis (l.a.), sehingga suatu tempoh yang
ditetapkan, dan supaya pastilah (ketetapan azab) terhadap orang-orang kafir,
dan janji Allah hamper, yang dijelaskan dalam kitab-Nya dengan firmanNya:
﴿وَعَدَ
اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ
قَبْلِهِمْ﴾
{Dan
Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan
mengerjakan amal-amal yang saleh bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan
mereka berkuasa dimuka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang
sebelum mereka berkuasa,} [Surah An-Nur ( 24): 55] ,
dan begitulah akhirnya apabila tiada apa yang tinggal
pada Islam kecuali,
· namanya
dan
·
Al-Quran kecuali tulisannya,
dan
·
ghaibnya pemilik urusan itu,
dan untuk menjelaskan alasannya,
maka masuklah fitnah ke dalam hati, sehingga
yang paling dekat dengannya menjadi musuh kepadanya.
Sesudah itu, Allah akan menyokong beliau dengan tentera yang kamu tidak
dapat melihatnya, dan akan tinggilah (menang) agama NabiNya dengan tanganNya,
dan akan mengalahkan (dzahir) atas segala agama, walaupun dibenci orang-orang
musyrik) [Kamal Ad-Din: Halaman 356; Ghaybat At-Tusi: Halaman
172; Bihar Al -Anwar: Jilid 51, Halaman 222].
Apa Pengisian penghijrahan?
ماذا بعد الهجرة ؟
1
Di Al-Madinah, Nabi (S) mula membina masyarakat Islam yang
dilaksanakan mengikut ajaran undang-undang Syariah Allah yang suci. Nabi (S)
bermula, di Al-Madinah, dengan
1. kalimah
(لا إله إلاّ الله),
dan
2. sehinggalah
pengurusan hal ehwal masyarakat dan
3. dasar
pengislahan (pembaikan) dan
4. penyempurnaan
mereka. dan ia adalah
a.
akhlak yang tinggi dan
b.
mukjizat yang dilakukan melalui
tangan berharga mempunyai kesan yang besar pada manusia, dan
c.
menambah bilangan umat
Islam, dan
d.
penumpuan mereka kepada
kesempurnaan moral dan
e.
meninggalkan perhiasan
Dunya, dan seperti itu,
5. padang
pasir yang mulanya tandus menjadi hijau, dan jika sahaja Muhammad (S)
meninggalkan menyeru manusia kepada Allah Yang Maha Suci, lagi Maha Pemurah,
lagi Maha Mengasihani, Tetapi adalah mustahil meninggalkan Qatta[1] untuk tidur.
(ungkapan ini dikatakan oleh Imam Al-Husein untuk saudara perempuannya
Zeinab a.s untuk membandingkan pendakwaan beliau oleh musuh-musuhnya dengan
burung ini). Qatta = burung saiz merpati, yang cantik dan mahal, orang-orang
Arab akan sentiasa mengejar, siang dan malam, hingga burung itu tidak tidur dan
mereka tidak akan dapat menangkapnya)
Dan sebelum ini, Namrud tidak membiarkan Ibrahim a.s, dan Firaun pula
tidak membiarkan Musa a.s ,
﴿وَقَالَ
فِرْعَوْنُ ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسَى وَلْيَدْعُ رَبَّهُ إِنِّي أَخَافُ أَنْ
يُبَدِّلَ دِينَكُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسَادَ * وَقَالَ
مُوسَى إِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ مِنْ كُلِّ مُتَكَبِّرٍ لا يُؤْمِنُ
بِيَوْمِ الْحِسَابِ﴾
{Dan
berkata Fir'aun: "Biarkanlah aku bunuh Musa dan hendaklah ia memohon
kepada Tuhannya, karena sesungguhnya aku khawatir dia akan menukar agamamu atau
menimbulkan kerusakan di muka bumi."* Dan Musa berkata: "Sesungguhnya
aku berlindung kepada Tuhanku dan Tuhanmu dari setiap orang yang menyombongkan
diri yang tidak beriman kepada hari berhisab."} [Ghafir (40): 26-27].
Lihatlah logik si kafir ysng sombong ini, dan ini adalah logik Firaun
yang menguasai umat Islam hari ini
1. dia
sedang menyebarkan kebenaran dengan minuman keras dan perbuatan yang songsang,
dan
a.
Musa pula yang menyebabkan
kerosakan di muka bumi dengan menyebarkan kalimah (لا
إله إلا الله), dan mewujudkan tadbir Ilahi
ke atas bumi,.
Jadi, jika kita tahu perkara ini, kita akan tahu bahawa
2. pertembungan
bersenjata tidak dapat dielakkan,
3. sebagai
Jihad kerana menyebarkan Kalimah (لا إله إلا الله) adalah penting,
4. agar
agama ikhlas kepada Allah dan Kalam Allah yang tertinggi ,
﴿الَّذِينَ
آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي
سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ
كَانَ ضَعِيفاً﴾
{Orang-orang
yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang kafir berperang di jalan
thaghut, sebab itu perangilah penolong-penolong syaitan itu, karena
sesungguhnya tipu daya syaitan itu adalah lemah.} [An-Nisa (4): 76].
Umat Islam mula mempertahankan kesatuan Islam mereka dari
1. Al-Madinah yang masih kecil kemudian
2. berkembang dengan anugerah Allah, dan
3. selepas bersedia, mereka
telah menyerang kerajaan zalim (taghut) yang menguasai manusia yang
4. selepas
itu manusia berada di bawah
naungan negara Islam, negara (لا إله إلاّ الله),
5. di
mana mereka boleh memilih untuk memeluk Islam atau kekal dengan salah satu agama
Ilahi sebelumnya, dengan membayar Jizyah yang sama dengan Zakat yang dibayar oleh orang
Islam,
6. ini
adalah undang-undang yang adil Islam dalam al-Quran, [لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ]
{Maka tidak ada paksaan dalam agama } [Al-Baqarah (2): 256].
7. Bagi
negeri yang tidak mengamalkan mana-mana agama Pencipta Maha Kuasa, dan tidak
mempunyai agama Samawi, mereka ini harus diperangi sehingga mereka mengucapkan:
(لا
إله إلاّ الله محمد رسول الله)
Dan seperti itu, Islam disebarkan dengan mengutamakan Allah dan dengan
Jihad Nabi, Washi dan orang-orang beriman.
1. Nabi
(S) adalah seperti Tabib yang akan berpergian dengan ubat-ubatannya yang
dinyatakan Amir Al-Mukminin a.s.[ 2],
2. dia
berjalan antara manusia menyeru mereka kepada makruf dan mencegah mereka dari
yang mungkar, dan
3. dia
bekerja siang dan malam untuk menyebarkan kalimah (لا
إله إلاّ الله),
dan ini adalah riwayat kehidupan amalan para Imam a.s. selepasnya, kerana
ia adalah amalan para nabi dan Rasul-rasul yang terdahulu daripadanya, Isa a.s.
sebagai seorang pengembara di bumi menyeru manusia kepada Allah dan seperti
itulah nabi-nabi seperti Ibrahim dan Musa dan nabi-nabi yang lain a.s.
Ini adalah kisah-kisah mereka dalam Al-Quran yang menyeru dan berusaha
terus menerus untuk menyebarkan kalimah (لا إله إلاّ الله), dan menyeru kepada makruf dan mencegah kemungkaran.
[2]. Amir Al-Mu'minin a.s mengatakan dalam
beberapa khutbahnya menjelaskan Ar-Rasul (S):. (Tabib menjelajah perubatannya
dan menentukan jenis ubat dan membantu melindungi wabak, Dia mengubat di mana
muncul keperluan, untuk menyembuhkan hati yang buta, telinga tuli, dan lidah
bisu. Ia diikuti dengan ubat-ubatan di tempat yang lalai dan tempat-tempat
kebingungan) Nahj Al-Balaghah, dengan penjelasan dari Muhammad Abduh:. V1, Page
207.
No comments:
Post a Comment