Manusia Dan Lapan Alam-alamnya ...
اللهم صلي على محمد وال محمد الائمة
والمهديين وسلم تسليما
السلام عليكم ايها الاخوة ورحمة الله
وبركاته
Saudara-saudara ansar sekelian:
Allah SWT berfirman di dalam KitabNya yang
mulia
بسم الله الرحمن الرحيم
لقد خلقنا الإنسان في أحسن تقويم
Sesungguhnya Kami
telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya....[Al-Tin 95:4]
Dari ayat yang mulia ini memperkatakan
tentang penciptaan manusia ... Kami akan membawakan tajuk penciptaan manusia
dan asal-usulnya dan apakah alam-alam yang dilalui oleh manusia sejak
penciptaan yang pertama sehingga yang terakhir, sama ada kamu akan berada di neraka
dan Sa’eir, - kita berlindung dengan Allah - atau berada di bentangan langit
dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertaqwa yang dijadikan Allah
dan kamu akan masuk ke dalamnya berbondong-bondong ...
Pada hakikatnya, terdapat lapan alam-alam yang
akan manusia lalui dan kita boleh memanggilnya lapan darjat atau kedudukan,
atau peringkat yang akan dilalui manusia dalam kewujudannya di Al-Zhar, duniawi
dan ukhrawi ...... beralih di setiap darjat dan peringkat dari pakaiannya diliputi
lendir hingga pakaian yang sewajarnya " Dengan demikian. ,, sama seperti manusia
itu menanggalkan pakaiannya dan menukarnya mengikut keperluan tempat dan masa, mengikut
sejuk dan panas dan sebagainya yang berubah-ubah untuk memanggilnya ..
Maka manusia dalam lapan pergerakannya di
setiap alam, termasuk hal-hal yang istimewa, dan sekarang kita berada di alam dunia
dan telah mencapai alam kelima dan masih ada di hadapan kita tiga alam
lain yang akan ditunjukkan kemudian.
Saudara-saudara ansar sekelian:
Ini adalah pengenalan ringkas kepada lapan alam-alam
yang memerlukan pernyataan dan penyelidikan yang panjang untuk mengetahui semua
petunjuk-petunjuknya tetapi cukuplah bagi kita hanya mendedahkan kesimpulan alam-alam
ini yang telah dikhabarkan oleh Al-Quran Al-Karim tentang lapan alam ini, dan
dinyatakan oleh Rasulullah Muhammad (S) dan Para Imam maksum dari Aali Muhammad
(as) ...
Berikut ini adalah alam-alam mengikut
susunan:
Alam pertama adalah Alam Al-Zhar
Allah berfirman di dalam Al-Quran Al-Karim
وَإذْ أَخَذَ رَبُّكَ
مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى
أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ
الْقِيَامَةِ انَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ
Dan ketika Tuhanmu
mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil
kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini
Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi
saksi". agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami
adalah orang-orang yang lengah (lupa) terhadap ini", [Al-A3raf 7:172]
Zararah
berkata: Aku bertanya Abi Ja`far (as) tafsir ayat yang mulia ini
Dia berkata: "Akan Keluar dari sulbi Adam
hingga hari kiamat, Mereka keluar seperti Al-Zhar (zarrah), dan mereka akan
mengenal dan melihat diri mereka sendiri, walaupun tidak ada seorangpun yang
mengenal Tuhannya". . . .
Dari Imam Al-Shadiq (as) dalam mentafsirkan
ayat yang mulia ini, beliau berkata:
Dan Allah berfirman kepada orang-orang yang
diciptakan dalam alam Al-Zhar siapa Tuhan kamu?.
Yang mila-mula berbicara adalah Rasul Allah (Muhammad (S)) dan Amirul Mukminin
(Ali (as)) dan para Imam selepasnya: Mereka berkata: Engkaulah Tuhan kami, lalu
dibawakan kepada mereka ilmu dan agama, dan Allah berfirman kepada para
malaikat:
Mereka ini membawa ilmuKu dan agamaKu, dan
amanahKu pada penciptaanKu dan mereka dipertanggung-jawabkan,
Kemudian Allah SWT berfirman kepada
anak-anak Adam: "Akuilah Allah dengan Al-Rububiyah (Ketuhanan) dan kepada pihak
mereka itu dengan wilayah dan ketaatan, Lalu mereka berkata: Tuhan kami, kami
mengaku
Dan Allah berfirman kepada para malaikat,
"Saksikanlah," dan para malaikat berkata, "Kami bersaksi agar di
hari esok nanti mereka tidak akan mengatakan: Sesungguhnya kami adalah orang-orang
yang lupa terhadap ini.
Saudara-saudara ansar sekelian... Ada
banyak riwayat dari Ahlulbait yang menerangkan perlakuan permulaan penciptaan
manusia dalam alam Al-Zhar dan apa yang berlaku di alam Al-Zhar.... Ia adalah alam
pertama yang dialami oleh manusia melalui rantaian asal-usulnya
Alam kedua adalah Alam Tanah (Al-Turab)
Allah SWT berfirman di dalam KitabNya yang
mulia:
هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ
مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ منْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلاً
لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخاً وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى
مِنْ قَبْلُ َلِتَبْلُغُوا أَجَلاً مُسَمّىً وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
((Dialah yang
menciptakan kamu dari tanah kemudian dari titisan mani, sesudah itu dari
segumpal darah, kemudian dilahirkannya kamu sebagai seorang anak, kemudian kamu
sampai kepada dewasa, kemudian kamu menjadi tua, di antara kamu ada yang
diwafatkan sebelum itu. supaya kamu sampai kepada ajal yang ditentukan dan
supaya kamu memahami(nya).)). [Ghafir 40:67]
Adalah diketahui bahawa asal-usul manusia
adalah dari tanah liat – Thin - (dan inilah yang mendorong iblis (la) untuk ingkar
perintah sujud terhadap Adam dengan membantah: Aku diciptakan dari api dan dia
diciptakan dari tanah liat).
Dan tanah liat – Al-Thin - sebenarnya sesuatu
dari tanah, oleh karena itu yang menjadi bahan mentah untuk tmembentuk tubuh
manusia adalah tanah, titisan mani terbentuk di sulbi lelaki.. Dan begitu juga
cairan yang dihasilkan oleh rahim perempuan ,,,
Dan kemudian titisan mani bersatu membentuk
janin ,,,,, yang hakikatnya dari sari pati makanan yang dimakan, serta minuman,
air dan cairan yang diminum oleh manusia sebelum itu.
Makanan yang dimakan dan minuman ini
berasal dari (tumbuh-tumbuhan bumi), (zarrah - unsur tanah) (dan unsur-unsur galian
- mineral) yang merupakan struktur unsur-unsur tanah bumi ini.
Oleh itu, asal usul tubuh manusia dalam kejadiannya
ialah unsur-unsur zarrah dan sari pati tanah yang bergerak dipindahkan melalui
makanan dan minuman dan menetap di dalam sulbi dan rahim.
Ini adalah alam tanah (Al-Turab) yang
kita tahu dari mana asal-usul kejadian titisan mani (nuthfah) manusia.
Alam ketiga adalah Alam Sulbi
Allah berfirman:
فَلْيَنظُرِ الاْنسَانُ
مِمَّ خُلِقَ * خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ * يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ
وَالتَّرَائِبِ .
"Maka
hendaklah manusia memperhatikan dari apakah dia diciptakan? * Dia diciptakan
dari air yang dipancarkan,* yang keluar dari antara tulang sulbi laki-laki dan
tulang dada perempuan.. [Al-Thariq 86:5-7]
Air mani keluar dari dari sulbi lelaki.dan ruas
tulang belakangnya untuk bercampur dengan air perempuan yang keluar dari dada
ke rahimnya.
Dan ayat tersebut memanggil (tulang
rusuk - tulang dada perempuan) ,,, air lelaki dan perempuan
kedua-duanya adalah berbeza, tetapi kedua-duanya bercampur sehingga disebut dalam
ayat itu dengan perkataan tunggal (air yang dipancarkan) dan
menyatakannya dalam yang lain dengan perkataan yang bercampur
انا خلقنا الانسان من نطفة أمشاج
(Sesungguhnya Kami telah menciptakan
manusia dari setitis mani yang bercampur)
Alam keempat, yang mendahului alam dunia, adalah Alam Rahim
Allah SWT berfirman:
هُوَ الَّذَي
يُصَوِّرُكُمْ فِي الأّرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ لا الَهَ الا هُوَ الْعَزِيزُ
الْحَكِيم
((Dialah yang
membentuk kamu dalam rahim sebagaimana dikehendaki-Nya. Tak ada Tuhan melainkan
Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.)) [Aali Imram 3:6]
Rahim wanita adalah wadah untuk tahap
penciptaan deria manusia,.. dan melengkapkan organ-organ tubuh serta sisi
rohani dan jiwa (diri) di dalamnya.
Peringkat penciptaan tubuh dan organ-organ telah
disebut oleh Allah Taala
يا أيها الناس ان كنتم
في ريب من البعث فانا خلقناكم من تراب ثم من نطفة ثم من علقة ثم من مضغة مخلقة
وغير مخلقة لنبين لكم ونقر في الأرحام ما نشاء
((Hai manusia,
jika kamu dalam keraguan tentang kebangkitan, maka (ketahuilah) sesungguhnya
Kami telah menjadikan kamu dari tanah, kemudian dari setitis mani, kemudian
dari segumpal darah, kemudian dari segumpal daging yang sempurna kejadiannya
dan yang tidak sempurna, agar Kami jelaskan kepada kamu dan Kami tetapkan dalam
rahim, apa yang Kami kehendaki.)). [22:5]
Riwayat-riwayat melaporkan bahawa
sifat-sifat diri juga dipindahkan kepada janin dan kanak-kanak dari ibu bapa. Sehingga
Nabi bersabda (S) :
أنظر في أي شيء تضع ولدك فان العرق دساس.
Lihat apa sahaja yang meletakkan anak kamu yang
tumbuh dalam tulang akan keluar dalam daging
.
Dan diisyaratkan kepada hakikat ini bahagian
dalam ziarah Imam Al-Hussein (as). Aku bersaksi bahawa engkau adalah cahaya dalam sulbi
dan yang bercampur dan rahim-rahim suci tidak terkena najis jahiliyyah dengan
najis-najisnya dan kamu tidak memakai pakaian yang suram.
Alam kelima adalah alam pertama di mana manusia akan keluar ke dunia
ini dan dikenali alam ini sebagai Alam Dunia
Allah SWT berfirman:
انا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ
ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا انَّ
أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاكُمْ انَّ اللهَ عَلِيمُ خَبِير
(Wahai manusia, sesungguhnya Kami
menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan
kamu berbangsa-bangsa dan berpuak-puak supaya kamu saling kenal-mengenal.
Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang
yang paling takwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha
Mengenal.) [Al-Hujurat 49:13]
Alam dunia adalah rumah kita, dari mana
kita bercakap sekarang, rumah yang dikenali ramai oleh penampilan dan keindahan
dan yang dikenali oleh orang-orang mukmin yang benar secara dalaman –batin - dan
terperinci.
Berkata Amirul Mukminin Iman Ali (as) Dunia
adalah tempat lintasan dan
Akhirat adalah tempat menetap maka ambillah
laluan kamu ke tempat menetapmu,
Dan rahim wanita tempat bercocok tanam seperti
firman Allah SWT: "Isteri-isterimu adalah tanah tempat kamu bercocok tanam,"
dan air mani seperti benih, dan anak-anak seperti tumbuhan,
Dan ada zaman muda, seperti pertumbuhan ,
dan masa dewasa sebagai kematangan, dan hari-hari tua seperti kekeringan dan
kemarau, selepas keadaan-keadaan ini ianya mesti dituai ...
Dan ketahuilah saudara-saudara ansar
sekelian, bahawa Alam Dunia adalah alam yang paling rendah yang diciptakan oleh
Allah AWJ.
Dari Amirul Mukminin (as), beliau berkata:
"Barangsiapa yang menginginkan dunia tidak akan mendurhakai Allah
melainkan di dalamnya."
Alam keenam adalah Alam Barzakh
Untuk mengetahui makna Al-Barzakh "Kita
mesti tahu makna mengikut bahasa terlebih dahulu, dan jika kita rujuk kitab-kitab
bahasa kita dapati bahawa "Al-Barzakh"adalah: penghalang antara
kedua-dua benda, dan mencegah kedua-duanya dari bencampur dan bergabung.
Ia disebut dalam Al-Quran pada tiga tempat,
di antaranya”
Allah SWT berfirman di dalam KitabNya yang
mulia:
﴿لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ
كَلَّا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ
يُبْعَثُونَ﴾
"Agar aku
berbuat amal yang saleh terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak.
Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkannya saja. Dan di hadapan mereka
ada dinding (Barzakh) sampal hari mereka dibangkitkan: [Al-Mukminun
23:100]
Dalam Al-Quran, Allah menggunakan perkataan
ini untuk menunjukkan bahawa ada alam lain yang memisahkan dunia dari akhirat
yang dilalui manusia...
Hadits-hadits yang mulia seperti ayat ini
mengesahkan bahawa "Al-Barzakh" adalah masa yang memisahkan di antara
kehidupan manusia di alam dunia dan penciptaannya di alam akhirat, dari masa
kematiannya hingga kebangkitannya pada Hari Kiamat.
Berikut kita merujuk kepada beberapa hadits
yang menyebutkan Al-Barzakh:
1. Dari Amru bin Yazid, Aku berkata kepada
Abi Abdullah (as) ... Dan apakah Al-Barzakh itu? Beliau berkata: "Kubur dari
masa kematiannya hingga Hari Kiamat.
2. Imam Al-Shadiq (as) berkata: "(as)
Al-Barzakh adalah kubur, dan itulah ganjaran di antara dunia dan akhirat.
Dan dalam pandangan Islam untuk alam Al-Barzakh
dan kematian bukanlah akhir kehidupan, dan bahawa kehidupan bukanlah diakhiri
dengan kematian, tetapi manusia dipindahkan dengan perantaraan kematian oada kehidupan
lain, dan dari kehidupan di alam dunia ini ke alam lain yang dipanggil alam Al-Barzakh,
yang menjadi perantara alam dunia dan akhirat.
Dan masih banyak hadits-hadits mengenai alam
Al-Barzakh dan mempunyai banyak perkara yang terperinci jika kita pergi ke
dalamnya, dan pada kedudukan ini, kita tidak dapat menangani semua perbahasan dan
kitab-kitab tentang alam peralihan di antara dua alam ini. Maka kehidupan Al-Barzakh
adalah pengantara kehidupan manusia dalam alam dunia dan kehidupannya dalam alam
akhirat, dan memulakan hidup Al-Barzakh apabila roh manusia dicabut dari
tubuhnya dan disimpan di kubur, ia terus berada di sana sehingga bangkitnya
kiamat.
Alam ketujuh, Alam Kebangkitan dan Alam Perhimpunan
Allah berfirman
وَأَنَّ السَّاعَةَ
آتِيَةُ لاَ رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ
(dan sesungguhnya hari kiamat itu pastilah
datang, tak ada keraguan padanya; dan bahwasanya Allah membangkitkan semua
orang di dalam kubur.): [Al-Hajj 22:7]
Allah berfirman sebagai membalas kepada
orang-orang yang mendustakan hari mengembalikan kamu ke tempat kembali dan
kembali kepada tubuh badan sebagaimana kita berada di dunia ini
وضرب لنا مثلا ونسي خلقه
قال من يحي العام وهي رميم * قل يحييها الذي أنشأها أول مرة وهو بكل خلق عليم .
Dan ia membuat
perumpamaan bagi Kami; dan dia lupa kepada kejadiannya; ia berkata:
"Siapakah yang dapat menghidupkan tulang belulang, yang telah hancur
luluh?" * Katakanlah: "Ia akan dihidupkan oleh Tuhan yang
menciptakannya kali yang pertama. Dan Dia Maha Mengetahui tentang segala
makhluk.. [Ya Sin 36:78-79]
Dalam hadits, kita membaca kata-kata Nabi
yang mulia (S:
لا يؤمن عبدا حتى يؤمن
بأربعة: حتى يشهد ان لا اله الا الله وحده لا شريك له ، واني رسول الله بعثت بالحق
،وحتى يؤمن بالبعث بعد الموت، وحتى يؤمن بالقدر
Seorang hamba tidak beriman sehingga
mempercayai empat oerkara: sehingga bersaksi bahawa tidak ada Tuhan selain
Allah dan KeEsaanNya tiada sekutu bagiNya, dan sesungguhnya aku adalah utusan
Allah aku diutus dengan kebenaran, sehingga beriman dengan kebangkitan selepas
kematian, dan sehingga beriman dengan Al-Qadar
Dan dari hadits oleh Imam Zain Al-Abidin
(as)
Adalah pelik dari segala yang pelik mereka
yang menafikan kematian dan dia melihat orang mati siang dan malam, dan adalah
pelik dari segala yang pelik menafikan kejadian akhirat, dan dia melihat penciptaan oermulaan
Alam Akhirat, terakhir dari lapan alam-alam ini
Alam kekal selama-lamanya, sama ada di
Syurga atau di neraka
Allah SWT berfirman di dalam KitabNya yang
mulia:
وَأَمَّا الَّذِينَ
سُعِدُوا فَفِي الْجِنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا ما دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ
الاََّ مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذ
(Adapun
orang-orang yang berbahagia, maka tempatnya di dalam syurga, mereka kekal di
dalamnya selama ada langit dan bumi, kecuali jika Tuhanmu menghendaki (yang
lain); sebagai kurnia yang tiada putus-putusnya.) [Hud 11:108]
Dari Abdul Salam Bin Saleh Al-Harawiy
berkata: Aku berkata kepada Ali bin Musa Al-Redha (as): Wahai putera
Rasulullah! Apa yang kamu katakan pada hadits yang diriwayatkan oleh ahli-ahli Hadits:
Bahawa orang-orang yang beriman menziarahi Tuhan mereka dari rumah mereka di
Syurga?
Dia (as) berkata: Ya Aba Al-Shalat! Bahawa
Allah TWT melebihkan NabiNya Muhammad (S) dan keluarganya atas semua
ciptaan-Nya dari para nabi dan para malaikat, dan menjadikan ketaatan pada
baginda adalah taat kepada-Nya, dan berbai’ah pada baginda adalah bai’ah
kepada-Nya, dan menziarihi baginda di dunia dan akhirat adalah menziarihiNya, Kerana
Allah AWJ berfirman: Barangsiapa yang mentaati Rasul itu, sesungguhnya ia telah
mentaati Allah [Al-Nisa’ 4:80], Dan firmanNya
الَّذِينَ
يُبَايِعُونَكَ إِنَّمَا يُبَايِعُونَ اللَّـهَ يَدُ اللَّـهِ فَوْقَ
أَيْدِيهِمْ ۚ
Bahwasanya orang-orang yang berbai’ah kepada
kamu sesungguhnya mereka berbai’ah kepada Allah. Tangan Allah di atas tangan mereka, [Al-Fath
48:10]
Dan Nabi
(S) bersabda «Barangsiapa yang menziarihiku semasa hidupku atau selepas
kematianku sesungguhnya telah menziarihi Allah», dan darjat Nabi (S) dan
keluarganya di Syurga diangkat beberapa darjat, Barangsiapa yang menziarihi
baginda pada darjat baginda di Syurga dari rumahnya sesungguhnya telah
menziarihi Allah TWT.
Dia berkata: Aku berkata: Wahai anak
Rasulullah! Apakah maksud khabar yang mereka meriwayatkannya: bahawa ganjaran La
Ilaha Illa Allah adalah melihat wajah Allah?
Lalu dia (as) berkata: Ya Aba Al-Shalat!
Bahawa barangsiapa yang menggambarkan wajah Allah dengan mengumpamakan wajahNya
sesungguhnya dia telah kafir, tetapi wajah Allah adalah nabi-nabiNya, rasul-rasulNya
dan hujah-hujahNya (selawat Allah ke atas mereka semua), mereka adalah
orang-orang yang menghadap Allah AWJ, kepada agamaNya dan makrifah kepadaNya, Allah
AWJ telah berfirman:
كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ * وَيَبْقى وَجْهُ
رَبّكَ ذُوالْجَلالِ وَالإْكْرامِ
Semua yang ada di bumi itu akan binasa, * Dan
tetap kekal Wajah Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan. [Al-Rahman 55:26]
dan Allah AWJ berfirman:
كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إلاّ وَجْهَهُ
Tiap-tiap sesuatu pasti binasa, kecuali wajahNya. [Al-Qashash
28:88]
Maka akan melihat kepada nabi-nabi Allah,
rasul-rasulNya dan hujah-hujahNya (as), pada darjat mereka sebagai danjaran yang
besar bagi orang yang beriman pada hari kiamat.
Dan Nabi (S) telah berxabda:.
«Barangsiapa yang membenci Ahl Baitku dan ‘Itrahku
tidak akan melihatku dan aku tidak melihatnya pada hari kiamat
Dan baginda (S) berxabda:
Ada di abtara kamu yang tidak dapat
melihatku selepas berpisah denganku»,
Ya Aba Al-Shalat! Bahawa Allah TWT tidak dapat
digambarkan pada tempat, dan tidak dapar dilihat oleh penglihatan dan khayalan.
Dia berkata: Aku berkata kepadanya: Wahai
anak Rasulullah! Khabarkanlah padaku tentang Syurga dan Neraka, adakah keduanya
hari itu adalah makhluk-makhluk (yang diciptakan)?
Dia berkata: Ya, dan bahawa Rasulullah (S) telah
masuk Syurga dan melihat Neraka ketika baginda mikraj ke langit.
Dia berkata: Aku berkata kepadanya: Ada
orang berkata: Hari kedua-duanya ini ditakdirkan bukannya makhluk-makhluk!
Lalu dia (as) berkata: mereka itu bukan
dari kita/kami dan kita/kami juga bukan dari mereka, mereka menafikan
penciptaan syurga dan neraka telah mendustakan Nabi (S) dan mendustakan kami,
dan ia bukan dari wilayah kami sedikit pun, dan dia akan kekal dalam neraka
jahannam, dan Allah AWJ berfirman
هذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّب
بِهَاالْمُجْرِمُونَ * يَطُوفُونَ بَيْنَها وَبَيْنَ حَمِيمٍ آنٍ .
Inilah neraka Jahannam yang didustakan oleh
orang-orang berdosa. * Mereka berkeliling di antaranya dan di antara air
mendidih yang memuncak panasnya.. : [Al-Rahman 55:43-44]
Berpeganglah kita kepada Allah dan bertakwalah
kamu dan cukuplah kita dengan Allah dan berhati-hatilah dengan neraka Jahannam dan
kepanasannya dan memberkati kita dengan nikmat syurga dan keindahannya ... dan ketahuilah
bahawa untuk menjauhi neraka, hanya dengan berwalikan (wilayah) auliak Allah di
buminya, hujah-hujahNya pada penciptaan-Nya, yang difardhukan ke atas kita
ketaatan dan pimpinan dan perintah mereka dan berjalan di atas minhaj mereka
...
والحمد لله رب العالمين
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam
Sumber: الانسان
وعوالمه الثمانية...
No comments:
Post a Comment