Friday 19 July 2019

Lampiran Kuliah 8 Alam


Lampiran Kuliah 8 Alam

Manusia Dan Lapan Alam-alamnya ...
·       Penciptaan
·       Imtihan
         
1.    Alam Al-Zhar
a.    Al-Muzni
2.    Alam Tanah (Al-Turab) 
a.    Unsur tanah
3.    Alam Sulbi
4.    Alam Rahim
5.    Alam Dunia
6.    Alam Barzakh
a.    Apa Barzakh
7.    Alam Kebangkitan dan Alam Perhimpunan
a.    Al-Raj.ah
8.    Alam Akhirat


Al-Muzni

﴿أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ﴾

Kamukah yang menurunkannya dari Al-Muzni atau Kamikah yang menurunkannya? [Al-Waqi3ah 56:69] 

عن ابي عبد الله (ع) قال :
إنّ الله إذا أراد أن يخلق المؤمن من المؤمن , والمؤمن من الكافر بعث ملكاً فأخذ من ماء المُزُن فألقاها على ورقة فأكل منها أحد الأبوين فذلك المؤمن منه .

Diriwayatkan bahawa Abi Abdillah (AS) berkata:
Sekiranya Allah ingin mencipta mukmin dari mukmin, dan orang mukmin dari orang kafir diutus seorang malaikat, dia mengambil dari air Al-Muzni ditemukan (diletakkan) di atas sehelai daun dan dimakan oleh salah seorang dari  ibu bapa maka jadilah orang mukmin darinya.

Mitsaq dan 3ahd


"Kemudian persetiaan (Al-Mitsaq) diambil atas para nabi, maka Dia SWT berkata: 
1.    “Bukankah Aku Tuhan kamu?
2.    Dan bahawa Muhammad ini RasulKu?
3.    Dan Ali ini Amir Al-Mukminin (Ketua Orang Beriman).” 
Mereka berkata: Bahkan. Maka kenabian mereka telah disahkan, dan persetiaan (Al-Mitsaq) diambil atas Uulu Al-3azm:

1.    Bahawa Akulah Tuhan kamu, dan
2.    Muhammad adalah RasulKu, dan.
3.    Ali adalah Amir Al-Mukminin, dan
4.    Aushiak selepasnya adalah Wilayah UrusanKu dan Khazanah IlmuKu (as), dan bahawa
5.    Al-Mahdi yang akan monolong agama Ku dan memenangkan daulahKu dan membalas bela musuh-musuh Ku, dan supaya Aku disembah dengan sukarela atau terpaksa.” 


Maka mereka berkata: “Kami mengakui, wahai Tuhan kami, dan kami menyaksikannya.” Adam tidak menafikan, dia tidak mengakuinya untuk mengitsbat (mengesahkan) kebesaran kelima-lima perkara mengenai Imam Mahdi. Adam tidak mempunyai keazaman untuk berikrar (mengakuinya). Itulah Firman-Nya Azza waa Jalla:  وَلَقَدْ عَهِدْنَا إِلَىٰ آدَمَ مِن قَبْلُ فَنَسِيَ وَلَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْمًا - {Dan sesungguhnya telah Kami perintahkan kepada Adam dahulu, maka ia lupa, dan tidak Kami dapati padanya kemauan yang kuat.}, [Thaha 20:115]. Beliau berkata: Sebaliknya, ia adalah kepadanya: sehingga dia meninggalkannya... " Al- Kafi jilid 2, halaman 8


Al-Barzakh


Golongan manusia dari berbagai golongan (kelas) yang berbezahda, dan mempunyai Barzakh mereka sendiri.

Maka lainlah pula keadaan para Nabi, Aushiak, dan Auliyaa Allah SWT, yang tidak sama keadaan yang berlaku pada orang-orang mukmin yang melakukan perbuatan maksiat. Dan lainlah pula keadaan yang berlaku pada orang-orang kafir seperti keadaan para pemimpin kufaar dan perosak seperti Namrud yang menentang Nabi Allah Ibrahim (as), dan Firaun yang menentang Nabi Allah Musa (as), dan seperti Hananiah (Chananyah) dan Kayafa (Caiaphas) ulama orang-orang Yahudi yang tidak beramal yang menentang Nabi Allah Isa (as).

Dan mungkin mereka yang mati dalam Barzakh boleh menziarahi orang hidup dan yang mati dengan izin Allah, dan mereka makan dan minum apa yang sesuai dengan alam mereka yang diturunkan (diberikan) dan yang sesuai dengan amalan mereka sebelumnya. Dan orang yang beriman sebahagian mereka mendapat manfaat daripada kerja-kerja baik (kebajikan) yang dilakukan kepada mereka oleh orang yang beriman dalam kehidupan alam ini. Dan saya secara peribadi melawat pusara bapa saya tahun lalu dan beliau bercakap kepada saya dari kubur dan saya mendengar suaranya.

Dan banyak orang hidup melihat orang mati menziarahi mereka dalam rukya, iaitu semasa tidur.

Bagi para nabi dan Aushiak di Barzakh pasti mereka terus bekerja pada apa yang telah diperintahkan Allah kepada mereka, dan mereka mempunyai amalan-amalan dan kesan di alam ini dan di alam yang lain. [154]


Al-Raj.ah

• Mukhtashar Basha'ir Al-Darajat: «Diberitahu padaku Al-Syeikh Abu Abdillah Muhammad bin Makki dengan isnadnya dari Ali bin Ibrahim Ibn Hashim pada mentafsirkan Al-Quran Al-Aziz kataya: Dalam menjawab kepada mereka yang menafikan Al-Raj’ah Allah AWJ berfirman

وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا
Dan pada hari Kami kumpulkan dari tiap-tiap umat segerombolan besar [27:83]

Ali bin Ibrahim berkata: Diberitahu padaku oleh bapaku dari Ibn Abi ‘Umair dari Hamad, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: Apa yang orang katakana pada ayat ini: 
وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا
Dan pada hari Kami kumpulkan dari tiap-tiap umat segerombolan besar.
Aku berkata: mereka mengatakan ia adalah hari Kiamat. Beliau berkata:. Ia bukan sebagaimana yang mereka katakan, Bahawa ia adalah Al-Raj’ah, Allah akan mengumpulkan pada hari Kiamat dari tiap-tiap umat segerombolan besar dan meninggalkan yang lain?! Adapun ayat hari Kiamat:

﴿وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا﴾

Dan Kami kumpulkan seluruh manusia, dan tidak kami tinggalkan seorangpun dari mereka.».[Al-Kahf 18:47] 




No comments:

Post a Comment