Kuliah Ke 10
Penyelewengan Kelima: Membelakangkan Quran dan Sunnah
خامساً: الإعراض عن القرآن والسنة
Apakah keadaan penyelewengan itu
·
Mereka membelakangkan
Quran dan Sunnah,
·
sama ada
kurang mempelajarinya,
·
kurang
mentafsir dan kurang menghayati makna al-Qur'an
·
kurang (atau
tidak) melihat (mencari) dalam al-Quran dan Sunnah Nabi dan keluarga ma'sumnya
(sawas).
·
Tafsiran
Al-Qurannya jauh dari riwayat ma'sumin (as) dan
·
menggunakan
kaedah-kaedah tatabahasa dan falsafah tafsiran yang kebanyakannya berbaur
khilafiyah tidak pernah dan tidak akan bebas dari percanggahan di dalamnya.
·
Apa lagi keadaan penyelewengan itu
o Apabila mentafsirkan Al-Quran mengikut pendirian
dan hawa nafsu peribadi,
o kesemuanya adalah percubaan untuk membawa Al-Quran
secara sesuka hati,
o kerana dirinya menjadi penakut dan tunduk kepada taghut penzalim,
o tidak didapatinya panggilan Al-Quran untuk
berjihad terhadap penguasa zalim bagi umat ini;
o tetapi dapati bahawa ketaatan mereka adalah wajib
dan bertaqiyah tanpa sempadan.
o Apa yang penting bagi mereka ialah untuk terus
hidup,
o tidak ada yang tinggal dengan Islam melainkan
namanya!!
o Kerana tunduk kepada hawa nafsu
o Dia tidak terjumpa panggilan (seruan) dalam
al-Quran untuk zuhud di dunia ini,
o tetapi dia dapat seruan untuk memuaskan nafsu
daripada kekayaan orang-orang Islam yang akan menyempurnakannya,
o dan mereka berkata, “Siapakah yang (berani)
mengharamkan perhiasan Allah.”
o Tidak pula akan mengatakan, “Sesungguhnya banyak
di antara pendita-pendita dan ahli-ahli ugama
o atau ulamak yang tidak beramal dan pembantu mereka
akan makan harta orang ramai secara batil.
·
Tetapi dia
terus mengikut Iblis.
·
Iblis Imam
orang-orang yang sombong
·
Dia tidak dapati
dalam Al-Quran seruan untuk merendah diri,
·
bahkan dia
dapat seruan untuk merendahkan orang-orang beriman,
·
dan menghina
dan tidak menghormati mereka.
Apa pesanan
Rasulullah (S) dan Aali Bait baginda (3alaihimu s-salam)
Oleh itu, mereka membawa Al-Quran mengikut
keinginan mereka sendiri, dari panduan mengikut keinginan-keinginan, dan
pendapat Quran:
كم مِن قارئ للقرآن والقرآن يَلْعَنَهُ
(Berapa ramai dari pembaca Quran tetapi
Al-Quran melaknatnya ) [114] seperti riwayat mereka (as).
قال أمير المؤمنين (ع)
في وصف حال القائم مع هذه الأمة وعلمائها عند ظهوره: (يعطف الهوى على الهدى إذا
عطفوا الهدى على الهوى، ويعطف الرأي على القران إذا عطفوا القرآن على الرأي)
Amirul Mukminin (as) dalam menyatakan
keadaan Al-Qaim umat ini dan dan ulamak mereka ketika dia bangkit -:
(kemewahan (keinginan) bersesuaian dengan
petunjuk,
apabila petunjuk bersesuaian dengan
kemewahan (keinginan),
pendapat bersesuaian dengan Al-Quran
apabila Al-Quran bersesuaian dengan pendapat) [115].
Berkata Al-Shadiq (as):
(Akal manusia tidak jauh dari Al-Quran )
[116].
Beliau (as) berkata:
(Sesiapa mentafsir menurut pendapatnya satu
ayat dari kitab Allah telah kafir.) [117].
Beliau (as) berkata:
(Tidak bertentangan (menentang) seorang
lelaki dengan sebahagian dari bahagian Al-Quran melainkan telah Kafir ) [118].
Beliau (as) berkata:
المُتشابِه ما اَشْتَبَهُ على جاهِلَه
(Al Mutasyaabih (kesamaran) adalah apa yang
samar atas kejahilannya.) [119].
Abu Ja’far (as) berkata:
(Kami tetap teguh serta mendalam dalam
bidang ilmu, kami tahu takwilannya (tafsirannya.)) [120].
Berkata Abu Abdillah (as):
(ditafsirkan Al-Quran menurut pendapatnya,
tidak merosakkan penggunaan,
kesilapan itu adalah satu dosa) ([ 121].
Kata Abu Jafar al-Baqir (as) berkata dalam
satu perbualan dengan Qatadah, Qatadah telah terkhilaf dalam mentafsir ayat,
beliau (as) berkata: (Celakalah Ya Qatadah, Sesungguhnya Al-Quran tahu
siapa yang membicarakannya ) [122].
Dan berkata Amirul Mukminin (as):
(Jangan sekali-kali mentafsir Al-Quran pada
pendapat kamu walaupun difahamkan dari ulamak – iaitu Imam-imam (as )
– sesungguhnya Tuhan menurunkannya menyamai
kata-kata manusia yang merupakan Kalam Allah
dan tidak boleh ditafsir (ditakwil)
dan tidak boleh disamakan dengan kata-kata
manusia,
dan seperti mana tiada sesuatu pun dari
ciptaanNya menyerupai Dia,
tidak sama perbuatanNya TWT sesuatu
perbuatan manusia,
tidak akan sama sesuatu KalamNya dengan
kata-kata manusia,
dan Kalam Allah TWT, adalah sifatNya,
dan kata-kata manusia perbuatan mereka ,
tidak sama Kalam Allah dengan kata-kata
manusia yang akan binasa dan sesat ) [123].
Dan Imam Hussein (as) dalam suratnya kepada
peduduk Basrah, berkata:
(Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi
Maha Pengasih,
Ada pun kemudiannya, tidaklah merendah diri
dan berbahas dalam Al-Quran tanpa ilmu,
bahawa aku telah mendengar datukku
Rasulullah (sawas) bersabda:
sesiapa yang membicarakan dari al-Quran
tanpa ilmu,
maka hendaklah dia mengambil tempatnya di
neraka ) [124].
Ia bermaksud dengan ilmu dari Allah
sebagaimana di sisi Al-Ma'sumin (as) atau yang diambil dari mereka.
Dan Imam Al-Ridha, dari bapanya, dari
Amirul Mukminin (as), beliau berkata: (Rasulullah (sawas) bersabda,
Allah Jalla Jalalah berfirman: Tidak
beriman denganKu sesiapa yang mentafsir dengan pendapatnya pada Kalam Ku,
dan tidak mengenal Ku sesiapa yang
menyamakan Ku dengan ciptaanKu,
dan (tidak mengenal) atas agamaKu sesiapa
yang mengamalkan qiyas (kias) dalam agamaKu) [125].
Ini penyelewengan
Rasulullah (sawas) bersabda:
(Sesungguhnya aku bimbang, umatku selepas
ku atas tiga perkara;
·
iaitu yang
mentakwil Al-Quran kepada selainnya,
·
atau mengikut
orang berilmu (alim) yang tergelincir,
·
atau
berlumba-lumba kepada harta kekayaan mereka sehingga melampau dan terpesona,
dan aku akan terangkan kepadamu jalan
keluar daripadanya,
·
dan adapun
Al-Quran diketahui dengan Muhkamah dan
diimani pada Mutasyabihat,
·
dan adapun
orang berilmu (alim) dan berhati-hatilah, jangan mengikut kesilapannya,
·
dan adapun
harta kekayaan disyukuri nikmatnya itu, dan tunaikan haknya) [126].
Pentakwilan Al-Quran atau tafsirannya tidak
ada yang mengetahuinya kecuali Allah dan orang-orang teguh serta mendalam
ilmunya,
mereka adalah Muhammad dan keluarga
Muhammad (sawas).
Bahawa Al-Quran sendiri mengatakannya,
ayat-ayat Mutasyabihat dijelaskan dengan hadits-hadits mereka
supaya diketahui atas sebabnya dan daripada
mereka,
telah diriwayatkan dari mereka (as) bahawa
tafsiran Al-Quran perlu dirujuk kepada
hadits-hadits mereka.
Mereka (as) menuliskan laluan dan jalan
yang lurus yang menerangkan ayat-ayat Kitab Suci Al-Quran Al-Karim.
Dengan mentafsirkannya atau menerangkannya,
bahawa tidak boleh mengambil ringan jalan itu
supaya tidak tergelincir telapak kakinya
terjerumus ke dalam al-Jahim (neraka),
bahkan jangan membuka peluang untuk
mentafsirkannya oleh diri yang tidak suci.
Firman Yang Maha Tinggi:
﴿لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ﴾
tidak menyentuhnya kecuali orang-orang yang disucikan. [Al-Waqi3ah 56:79] [127]).
(Merekalah orang-orang yang disucikan adalah
إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ
لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan mensucikan kamu sesuci-sucinya.
Adapun orang berilmu (alim) yang
tergelincir;
karena sesungguhnya dia telah sesat
dan menyesatkan pula umat yang mengikutnya,
seperti mana Samiri menysesatkan
Bani Israel.
Adapun untuk harta kekayaan,
maka oleh kerana manusia yang kaya harta
biasanya kurang memandang (tawajjuhnya) kepada Allah untuk meminta keperluan
(hajat-hajat)nya),
﴿كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى﴾
Ketahuilah! Sesungguhnya manusia benar-benar melampaui batas, * karena dia melihat dirinya serba cukup (kaya). [Al-3alaq 96:6-7] [128].
Tetapi apabila menjadi fakir (serba kurang)
dan menerima bala’ (ujian)
biasanya akan menyeru (berdoa) berpaling
(bertawajjuhnya) kepada Allah dan rujuk kembali kepadaNya SWT.
Adapun pengubatan (rawatan) yang disaring
(penapisan),
yang telah ditunjukkan kepadanya oleh
Al-Mushthafa (sawas),
adalah sejauh mana imannya dengan ayat-ayat
Mutasyabihat Al-Quran,
kerana sesungguhnya ia diturunkan Allah dan
wajib ditafsir (ditakwil)
dengan merujuk kepada keluarga Muhammad
(sawas).
Ayat-ayat Mutasyabihat Al-Kitab adalah
Dalil-dalil Yang Agung
iaitu dalil-dalil dari Imam-imam mereka
untuk umat ini,
dan Mungkin kerana dianggarkan banyak
hukum-hukum pada hari ini
dan tiada pengetahuan halal dan haram;
memperkuat pernyataan betapa perlunya
(berhajatkan) Penutup Aushiak, Al-Mahdi (as) .
Bagi para ulamak,
asas pemikiran mereka dan hal keadaan
mereka, kerana mereka bukan maksumin (tidak sempurna),
dan mungkin pula mereka termasuk al-Samiri dan imam-imam sesat.
(tiada siapa dapat
menentukannya sendiri – dan sejarah telah banyak membuktikannya)
Dan kamu boleh bertaklid dan menjadi orang
yang buta
kerana mengikuti orang yang menghalalkan
yang haram dan mengharamkan yang halal
maka jadilah kamu penyembahnya dan tidak
kepada Allah.
Mereka (as) telah memberi amaran kepada
ulamak yang tidak beramal
yang sedang berusaha menghancurkan
hadits-hadits (riwayat) mereka (as)
dan meninggalkan puncak hembusan
angin yang terpecah ([ 129].
Untuk harta kekayaan,
maka bersyukurlah atas nikmat, dan
tunaikanlah hak-haknya,
iaitu: dengan bertawajjuh berpaling kepada
Allah, dengan beribadah dan taat,
dan gunakan harta kekayaan ini untuk
menyokong agama dan meninggikan Kalimah [لا إله إلاّ الله] Tiada Tuhan Selain Allah, dan selebihnya kepada yang
fakir-fakir.
Ini adalah
penyelewengan yang paling penting (besar) kepada umat Islam dan pada
keseluruhannya.
Ia adalah perkara biasa (tabi3i) untuk
mempunyai sebahagian daripadanya mungkin juga kesemuanya disebabkan oleh
perbuatan khianat,
yang bermaksud untuk menyesatkan manusia.
Ia adalah tabi’ei (fitrah) untuk terjadi
dari syaitan-syaitan manusia dan hamba-hamba kepada abdi Iblis,
mungkin sebahagian daripada imam-imam ini
yang menyeru kepada api (neraka)
dengan sangkaan bahawa mereka berbuat yang
sebaik-baiknya.
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى
النَّارِ ۖ وَيَوْمَ
الْقِيَامَةِ لَا يُنصَرُونَ
Dan Kami jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang
menyeru ke neraka dan pada hari kiamat mereka tidak akan ditolong. [Al-Qashash:41]
✡✡✡✡✡
---------------------------------
[114] – Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 4
halaman 250 , Bihar Al-Anwar: Jilid 89 halaman 184, pada: (رب تال
للقرآن والقرآن يلعنه).
[115] - Nahj Al-Balaghah, Muhammad Abduh:
Jilid 2 halaman 21 , Bihar Al-Anwar: Jilid 31halaman 549.
[116] - Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman
18, Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 17 halaman 335 , Bihar Al-Anwar: Jilid 89
halaman 111.
[117] - Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman
18, Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman 60 , Bihar Al-Anwar Jilid 89 halaman 111.
[118] – Tsawab Al-A3mal: halaman 280, Bihar
Al-Anwar: Jilid 89 halaman 390.
[119] - Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman
12 , Bihar Al-Anwar: Jilid 66 halaman 93 , Mizan Al-7ikmah: Jilid 3 halaman
2534 .
[120] – Bashair Al-Darajat: halaman 224,
Al-Kafi: Jilid 1 halaman 213, dan diriwayatkan daripada Al-Shadiq (as) . Dan
juga Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman 179 dari (as) , Bihar Al-Anwar: Jilid 23
halaman 199.
[121] - Tafsir Al-3iyasyi: Jilid 1 halaman
17, Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 17 halaman 337, Bihar Al-Anwar: Jilid 89
halaman 110.
[122] – Al-Kafi: Jilid 8 halaman 312,
Wasa’il Syi3ah: Jilid 27 halaman 185, Bihar Al-Anwar: Jilid 24 halaman 238.
[123] - Tauhid Al-Shaduq: halaman 265,
Mustadrak Al-Wasa’il: Jilid 17 halaman 326,Bihar Al-Anwar: Jilid 3 halaman 69 ,
Bihar Al-Anwar: Jilid 8 halaman 107.
[124] – Tauhid Al-Shaduq: 50 , Wasa’il
Syi3ah: Jilid 27 halaman 189 , Bihar Al-Anwar: Jilid 3 halaman 223.
[125] – 3amaliy Al-Shaduq: halaman 55,
Wasa’il Syi3ah: Jilid 23 halaman 45, Al-I7tihijaj: Jilid 2 halaman 191, Bihar
Al-Anwar: Jilid 2 halaman 297.
[126] – Al-Khishal Al-Shaduq: halaman 164 ,
Bihar Al-Anwar: Jilid 2 halaman 42, Mi3dan Al-Jauhar, Al-Karajiki: halaman 31.
[127] – Al-Waqi3ah: 79.
[128] – Al-3alaq: 6-7.
[129] - Mereka (as) menunjukkan apa yang
diriwayatkan dari datuk mereka Amirul Mukminin (as), diriwayatkan dari Sheikh al-Kulayni
Amirul Mukminin (as), beliau berkata:
(Bahawa ciptaan yang paling dibenci Allah
Azza wa Jalla adalah dua jenis lelaki. Seorang lelaki yang Allah
telah membiarkan semua untuk dirinya sendiri dan dia menyimpang dari jalan
keadilan dan sangat tertarik ke arah kata-kata bidaah. Dia seolah-olah
ahli dalam melaksanakan puasa dan solat tetapi adalah pemfitnah untuk
menipu manusia, dia telah sesat dari hidayah kepada orang
mengelirukan mereka yang mungkin mengikutinya dalam hidupnya dan selepas
kematiannya, dia memikul dosa-dosa orang lain. dan menggadai dosanya
sendiri.
Dan seorang lagi (kedua) yang
mengumpul kejahilan orang yang jahil, yang juga seorang tawanan kesamaran
fitnah,.orang-orang yang dipanggil dan yang kelihatan seperti
seorang alim tetapi beliau tidak sedemikian walaupun untuk
satu hari satu malam. Yang telah membuat satu usaha awal
untuk memperbanyak, yang menunjukkan bahawa sedikit adalah
lebih baik daripada banyak dan dengan cara ini dia telah memadamkan
dirinya dengan air yang tercemar dan telah menghargai apa yang tidak berguna.
Dia duduk di kalangan manusia sebagai hakim untuk menjalankan
tanggungjawab yang mengelirukan dan tidak menentu kepada orang lain.
Dia juga boleh menentang keputusan hakim itu di hadapannya, tiada
siapa yang boleh mengatakan sama ada penghakimannya akan
kekal sah atau hakim selepas dia akan mengubahnya seperti yang telah dilakukan
kepada penghakiman hakim-hakim sebelumnya. Jika ia akan menghadapi salah
satu masalah yang berat dan sukar dia datang dengan satu timbunan
pendapat peribadinya dan kemudian dia membentuknya sebagai suatu penghakiman
yang jelas. Malah, dirinya telah berpakaian
dengan perkara ragu-ragu seperti sarang labah-labah yang rapuh.
Dia tidak pasti jika dia telah melakukan perkara yang betul atau yang salah.
Dia tidak pertimbangkan kebenaran bahawa di
dalam masalah yang tidak diketahui
mempunyai ilmu yang diperlukan dan tidak melihat bahawa di
sebalik pendapatnya terdapat aliran mazhab. Dia bandingkan suatu
perkara kepada perkara yang lain tetapi bukan perkara asal,
tiada masalah jika pendapatnya akan berubah menjadi satu pembohongan.
Jika masalah buntu (tidak diketahui) kepadanya dia menyembunyikannya untuk
menyembunyikan kejahilannya jadi orang ramai tidak akan berkata dia tidak tahu.
Dia kemudiannya memutuskan dengan berani dan itulah kunci
kepada bahaya, seorang penunggang keraguan, bingung dalam kejahilan dan tidak
pernah kesal oleh kekurangannya. Tahap
pengetahuannya tidak pernah naik untuk mencapai keyakinan, supaya
dia akan mendapat manfaat. Dia mengeluarkan Hadith seperti menghembuskan
rumput kering. Warisan menangis kerananya, darah-darah
(hukuman pembunuhan) menjerit terhadapnya. Hubungan perkahwinan yang sah
diharamkan kerana penghakimannya dan yang menyalahi hukum menjadi
sah. Dia tidak mempunyai keyakinan dalam masalah
penghakiman, penghakimannya tidak boleh dipercayai, dia
boleh melakukannya tetapi tidak layak, atas apa yang
mungkin telah dilakukannya dalam kebanyakan perkara
yang didakwanya, dia mempunyai pengetahuan yang benar.") Al-Kafi
Jilid 1 halaman 55, telah disebut (as) dalam perbahasan mencari bukti kepada
keperluan untuk menghentikan fatwa pada halaman 36 .
No comments:
Post a Comment