Saturday, 19 June 2021

Kuliah ke 12: Penyelamat Yang Dinantikan (as) (Al-Mahdi (as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah dan Al-Ghaibah (keghaibannya)

 

Kuliah ke 12: Penyelamat Yang Dinantikan (as)

(Al-Mahdi (as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah dan

Al-Ghaibah (keghaibannya)

 

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين

هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ

وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما

ربنا زدنا علما وارزقنافهما

اما بعد

 

Penyelamat Yang Dinantikan (as)

( (ع  لمصلح المنتظر

 

Yang Maha Tinggi berfirman:

 

﴿إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ * وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ * وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا يَحْذَرُونَ﴾

 

Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk orang-orang yang berbuat kerusakan. * Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), * dan akan Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir'aun dan Haman beserta tentaranya apa yang selalu mereka khawatirkan dari mereka itu. [Al-Qashash: 28: 4-6]   [134].

 

Imam Mahdi (as) Washiy kedua belas dari Aushiak Nabi al-Khatim (Penutup Nabi-nabi) (sawas), Imam yang terlalu lama selama bertahun-tahun, sehingga di kalangan Syiah memperkatakan tentang keimaman dan kekhalifahannya kepunyaan Allah di muka bumiNya. Penyelamat, yang ditunggu-tunggu semua umat manusia, umat Islam dan lain-lain, pengikutnya dan musuhnya. Manusia sedang menunggu kezuhurannya untuk menyokong beliau, dan yang lain pula menunggu-nunggunya untuk menimpakan marabahaya dan menghapuskannya jika dia zuhur dan bangkit, dan mereka fikir mereka boleh mengubah sunnah Allah.

 

Orang yang beriman sedang membuat persediaan untuk kezuhurannya dan yang lain juga membuat persediaan untuk kezuhurannya. Sebahagian orang Islam yang lalai tidak tahu menahu sedikit pun mengenai beliau, dan sebahagian pengikutnya atau daripada orang yang memanggil mereka dengan nama Syiah tidak mengetahui (mengenal)nya, melainkan sebagai simbol sahaja, berputus asa daripada kemunculannya dan kebangkitannya, pengharapan ini jelas kelihatan daripada tindakan (amalan) mereka, walaupun tidak menyatakannya dengan kata-kata.

 

Dalam saat-saat yang genting, yang terlalu hampir dengan kiraan jam menunjukkan sifar, kita perhatikan orang-orang yang jauh dari kebenaran mula mendekati beliau perlahan-lahan malah seolah-olah mereka telah masuk ke dalamnya. yang lain pula di tengah-tengah bulatan kebenaran mula menjauhinya sedikit demi sedikit sehingga mereka terkeluar darinya. Oleh itu, orang dalam lembah jurang mula naik ke gunung perlahan-lahan, dan yang lain pula mendapati diri mereka berada di puncak mula turun malah seperti mereka mungkin telah jatuh ke dalam jurang.

.

Dalam erti kata lain: dunia dan di akhirat, dan semua yang berkaitan dengannya. Sesiapa yang memilih kebenaran akan memeluk kematian dan berjalan menuju akhirat, tidak kira sama ada kematian berlaku atau berlaku kematian ke atasnya. sesiapa yang memilih kebatilan tertarik dengan kehidupan dan mengabdi kepada dunia. Dan orang-orang di antara kedua-dua golongan pula terasa bahangnya seperti mabuk, tidak masuk kepada golongan ini dan tidak (pula) kepada golongan itu, mereka mengenal kebenaran tetapi tidak menyokongnya, dan mereka membenci kepalsuan tetapi tidak memusuhinya. Rugi di dunia dan diakhirat, itulah kerugian yang nyata.

 

﴿إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ مَصِيراً

 

Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri, (kepada mereka) malaikat bertanya: "Dalam keadaan bagaimana kamu ini?". Mereka menjawab: "Adalah kami orang-orang yang tertindas di negeri." Para malaikat berkata: "Bukankah bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat berhijrah di bumi itu?". Orang-orang itu tempatnya neraka Jahannam, dan Jahannam itu seburuk-buruk tempat kembali, [135].

 

Penyelamat Yang Dinantikan (as)

Mahdi (as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah

المهدي (ع) في الأديان الإلهية

 

Imam Mahdi (as) sebagai seorang Penyelamat Yang Dinantikan, dan sebagai penyelamat kepada Syariat Allah di bumiNya wujud dalam hampir semua agama samawi sebelum Islam, seperti Yahudi dan Nasrani (Kristian).

Di dalam Taurat, saudara akan dapat dalam (kitab Daniel dalam suatu penglihatan (mimpi) Nebukadnezar), yang dita’bir (tafsir mimpi) oleh Daniel (as) selepas melihatnya. Sebaik sahaja saudara dapati (Ru’ya Daniel - kerajaan dan empayar yang besar) yang bangkit di bumi selepasnya (as), dan juga perkara ini terdapat di dalam adalah Al-Kitab (Taurat – Perjanjian Lama) ini dalam edaran hari ini.

Dalam Al-Kitab, ia adalah (Injil - Perjanjian Baru) Penyelamat Yang Dinantikan yang akan turun bersama Isa ( AS) dari langit, terdapat di dalam Injil iaitu dalam (Ru’ya - Mimpi Tuhan, Yohana). Saudara juga akan dapati Isa (as) disebut dalam Injil iaitu tanda-tanda turun kembali ke bumi. Terdapat juga tanda-tanda tertentu yang dinyatakan oleh Rasulullah (sawas) dan para Imam yang suci (as) bagi Zuhur Imam Mahdi (as) dan kebangkitannya, seperti gerhana bulan dan gerhana matahari, dan peperangan dan khabar perang-perang beliau; dan sebagainya; Nabi Isa (as) akan turun dari langit pada masa kemunculan Imam Mahdi (as), dan menjadi wazirnya dan penyokong kebenarannya.

 

Sebagai umat Islam, Mahdi (as) satu keperluan agama dan ingkar kepadanya adalah ingkar kenabian Muhammad (sawas), kedatangannya diriwayatkan secara mutawatir dari Nabi (sawas), sama ada dari Sunnah atau Syiah. Tetapi Sunnah berpaling dari Aushiak Nabi (sawas) dan meninggalkan hadith mereka terperangkap dalam syak wasangka, bahawa ia akan dilahirkan di akhir zaman, tetapi mengakui bahawa ia lahir daripada Ali dan Fatimah (as).

Kemudian ada pula ulamak Sunnah dalam masa Ghaibah Kubra Imam Mahdi mengakui bahawa Imam al-Mahdi (as) adalah Imam kedua belas Imam Ahl al-Bayt (as), dan dia masih hidup dan ghaib dari penglihatan seperti al-Khidhir (as).

Di antaranya, Shafi'ei di dalam kitabnya (Muthalib  Al-Su’úl), di mana beliau berpegang pada bab akhir dalam kitab tersebut yang mempertahankan iktikadnya, Imam Mahdi adalah Muhammad bin Hasan al-Askari (as).

Adapun Syiah Imamiyyah Al-Itsna ‘Asyariyah, mereka telah merujuk kepada Aushiak Nabi (sawas) selepas baginda dan mematuhinya imam demi imam, sehingga mereka sampai ke al-Imamah dan Khalifah Nabi dan Khalifah Allah di bumiNya sehingga kepada Khatam Aushiak Imam Muhammad bin al-Hasan al-Mahdi (as), namun dia ghaib dari pandangan umum dan berhubung dengan pengikutnya melalui satu jalan (cara) keikhlasan orang-orang mukmih, bagaimanapun, bahawa hanya Syiah menerima keadaan (perkara) ini; kerana Nabi (sawas) dan para Imam (as) selepas beliau membuka keghaibannya (as), dan ia disebut di dalam hadits-hadits mereka.

Kehidupan Imam Mahdi (as) sebelum Ghaibah hampir lima tahun beliau bersama dengan bapanya, Imam Al-Hassan Al-‘Askari (as), dia (as) dilahirkan pada 15 Syaaban 255 Hijrah. pada sebahagian riwayat, dan mula Ghaibahnya pada hari pertama Imamahnya, pada sembilan Rabi3 Al-Awwal 260 H.

 

Dalam masa lima tahun pertama itu, tiada yang tahu kelahirannya tiada yang dapat melihatnya melainkan Syiah yang ikhlas. Mungkin empat puluh atau lebih atau kurang, kerana beliau (as) terlindung (terhijab) dari (pandangan) manusia sejak lahir untuk memelihara kehidupannya, dan ini adalah kerana imam-imam yang tidak adil dan sesat dari orang-orang Abbasiyyah (la’nahumu Allah) telah menunggu kelahiran untuk menghapuskannya dan membunuhnya, seperti Firaun (la’nahu Allah) menunggu kelahiran Musa (as) untuk membunuhnya, dan seperti juga gabenor Rom mahu membunuh Isa (as) apabila diketahui kelahirannya, dan mereka mahu memadamkan cahaya Allah dengan mulut busuk mereka, dan hanya Allah yang menyempurnakan cahayaNya, walaupun dibenci oleh orang-orang Umaiyah dan Abbasiyah dan imam-imam sesat dan taghut penzalim yang memerintah umat Islam.

 

Urusan Imam (as) adalah urusan yang besar, kedatangannya disebut dalam banyak hadits dari Nabi (sawas) di dalam Kitab-kitab Sunni dan Syiah, bahawa Isa (as) akan bersolat di belakang beliau dan menjadi wazirnya. Lebih-lebih lagi, Hamba Soleh ini penyelamat yang menegakkan keadilan di bumi dan membawa Kalimah

 

 

لا إله إلاّ الله محمد رسول الله

 

Tiada Tuhan Melainkan Allah, Muhammad Pesuruh Allah (sawas)

- untuk semua manusia di bumi. Telah dipilih oleh Allah dari semua anak-anak Adam dalam urusan ini, sebagai mana diriwayatkan, bahawa yang pertama membai’ah dalam urusan ini ketika kebangkitannya adalah Jibrail (as), dan bahawa ketika dibangkitkan Jibrail di sebelah kanan dan Mikail di sebelah kirinya.

 

Dari Salim Al-Asyal, beliau berkata : Aku mendengar Aba Jafar berkata: (Diperlihatkan Musa bin Imran pada perjalanan pertama sejak memandang Qaim Aali Muhammad diperkasakan dan dilebihkan, Musa berkata: Tuhanku, jadikanlah aku Qaim Aali Muhammad, dikatakan kepadanya: Itu dari zuriat Ahmad. Kemudian diperlihatkan perjalanan kedua, ditemui di dalamnya seperti itu, maka dia meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya perkara yang sama. kemudian diperlihatkan perjalanan ketiga, dia melihat perkara yang sama, maka dia meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya perkara yang sama) [136].

 

Dan dari Muhammad bin Ali (as), beliau berkata: (Adalah tongkat Musa (as) dari Adam (as), menjadi milik Shu’aib, dan kemudian datang kepada Musa bin Imran, dan bahawa ia ada pada kita, dan perjanjianku dengan yang di atas, Di sini telah diwujudkan berwarna hijau apabila dikeluarkan daripada pokoknya, dan ia untuk melafazkan jika dipersoalkan, yang disediakan bagi Qaim kita, dibuat sepertimana telah dibuat untuk Musa, dan ia adalah untuk mengganas dan menelan apa yang mereka pura-pura adakan (sihirkan), dan dibuat seperti yang diperintahkan , dan ia adalah di mana dia datang kembali meraih apa yang mereka pura-pura adakan, pada bibirnya [137], satu dalam tanah dan yang lain di langit-langit, dan di antara empat puluh hasta , dan meraih apa yang mereka pura-pura adakan (sihirkan) dengan lidahnya ) [138].

Dan dari Jabir al-Ansari berkata : Aku mendengar Rasulullah (sawas) bersabda: (Bahawa Zhi Al-Qarnain (yang ada dua tanduk) adalah seorang Hamba Soleh, Allah menjadikan beliau hujah pada hamba-hambaNya, dia menyeru kaumnya kepada Allah Azza wa Jalla dan memerintahkan mereka untuk bertaqwa kepadaNya, dipukulnya mereka dengan tanduk itu, dan dia ghaib dari mereka berzaman-zaman, sehingga ada yang mengatakan dia telah mati atau terkorban dalam mana-mana arus lembah? Kemudian dia muncul dan kembali kepada kaumnya, dipukulnya mereka dengan tanduk itu, bukankah pada kamu, merupakan suatu sunnah, dan sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya jalan (untuk mencapai) segala sesuatu, dari Timur sampai ke Barat, dan bahawa Allah Tabaraka wa Taala akan meneguhkan sunnahNya pada al-Qaim dari anakku dan menyampaikan padanya di muka bumi dari Timur sampai ke Barat, sehingga tidak ada yang tinggal dengan mudah atau tidak ada keadaan yang mudah dan tidak ada Gunung yang tidak dipijak melainkan Zhi Al-Qarnain memijaknya, dan Allah menunjukkan kepadanya perbendaharaan bumi dan galian, dan menyokong beliau dengan ketakutan, bumi ini dipenuhi dengan keadilan dan kesaksamaan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan penindasan dan kezaliman ) [139].

Bertanya kepada Abu Abdillah (as) : Adakah telah lahir al-Qaim? Beliau berkata : (Belum, meskipun aku sudah menyadari untuk hari-harinya dalam hidupku) [140].

Semoga Allah berselawat kepada sesiapa yang berkata kepada Imam ma'sum: Jika aku sedar untuk hari-harinya dalam hidupku.

 

 

Al-Ghaibah

 

Al-Ghaibah

 الغيبة

 

Dari Abi Abdillah (as): Telah bersabda Rasulullah (sawas): (Bagi Ghaibah masa kanak-kanak. Mereka bertanya: Mengapa tidak (ghaib) Wahai Rasulullah? Baginda bersabda: Takut dibunuh) [141].

Kata Abu Ja’far (as): (Jika Allah membenci kita, yang sepatut para imam berada pada sesuatu kaum, Dia akan membawa kita jauh dari mereka.) [142].

Berkata Abu Abdillah (as) : (Bagi al-Qaim dua ghaibah: satu pendek, satu lagi panjang, pada Ghaibah Pertama, tiada yang mengetahuinya melainkan Syiah tertentu, dan satu lagi Ghaibah tiada yang mengetahuinya melainkan yang khusus mewalikannya) [143].

 

(Ghaibah) Imam Mahdi (as) bukan sesuatu yang baru pada para rasul dan nabi-nabi yang mendahuluinya, telah ghaib Musa (as) dari kaumnya, beliau menghabiskan sepuluh tahun di Madyan menjaga biri-biri untuk Nabi Allah Shu’aib (as), dan Ghaibah Yusuf (as) dan nabi-nabi yang lain. Ghaibah Imam (as) dari pengelihatan manusia dan taghut penzalim adalah perkara biasa yang berlaku kepada nabi-nabi terdahulu (as) .

 

Adapun sekitar umurnya yang mulia, tidaklah sepanjang umur Al-Khidhir (as).

Pada awal Ghaibah Imam (as) terdapat beberapa timbalan, wakil (safar) atau pintu-pintu atau apa sahaja nama yang diberikan, ia adalah penting kerana mereka adalah kumpulan orang beriman yang ikhlas. Tugas mereka adalah menyampaikan surat-surat dari orang-orang mukmin dan masalah syariah mereka kepada Imam (as), dan menyampaikan jawapan-jawapan Imam (as) kepada mereka , dan menyampaikan arahan-arahan (panduan) kepada orang-orang mukmin. Wakil-wakilnya (safar) adalah:

- Utsman bin Sa’eid [144],

- Muhammad bin Utsman [145],

- Al-Hussein Bin Ruh [146],

- Ali bin Muhammad [147].

Dan terputus hubungan wakil-wakil (safar) dan orang-orang mukmin dengan Imam (as ) dengan kematian Ali bin Muhammad Al-Simari (rahimahu Allah), dan berlakulah Ghaibah Penuh (Kubra).

 

Tamat

 

 

No comments:

Post a Comment