Kuliah ke 12: Penyelamat Yang Dinantikan (as)
(Al-Mahdi (as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah dan
Al-Ghaibah (keghaibannya)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ
رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ
وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليما
ربنا زدنا علما
وارزقنافهما
اما بعد
Penyelamat Yang Dinantikan (as)
( (ع لمصلح
المنتظر
Yang Maha Tinggi berfirman:
﴿إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ
وَجَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طَائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ
أَبْنَاءَهُمْ وَيَسْتَحْيِي نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كَانَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ *
وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ
وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ * وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي
الْأَرْضِ وَنُرِيَ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُمْ مَا كَانُوا
يَحْذَرُونَ﴾
Sesungguhnya Fir'aun telah berbuat
sewenang-wenang di muka bumi dan menjadikan penduduknya berpecah belah, dengan
menindas segolongan dari mereka, menyembelih anak laki-laki mereka dan
membiarkan hidup anak-anak perempuan mereka. Sesungguhnya Fir'aun termasuk
orang-orang yang berbuat kerusakan. * Dan Kami hendak memberi karunia kepada
orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka pemimpin
dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi (bumi), * dan akan Kami
teguhkan kedudukan mereka di muka bumi dan akan Kami perlihatkan kepada Fir'aun
dan Haman beserta tentaranya apa yang selalu mereka khawatirkan dari mereka
itu. [Al-Qashash: 28: 4-6] [134].
Imam Mahdi (as) Washiy kedua belas dari
Aushiak Nabi al-Khatim (Penutup Nabi-nabi) (sawas), Imam yang terlalu lama
selama bertahun-tahun, sehingga di kalangan Syiah memperkatakan tentang keimaman
dan kekhalifahannya kepunyaan Allah di muka bumiNya. Penyelamat, yang
ditunggu-tunggu semua umat manusia, umat Islam dan lain-lain, pengikutnya dan
musuhnya. Manusia sedang menunggu kezuhurannya untuk menyokong beliau, dan yang
lain pula menunggu-nunggunya untuk menimpakan marabahaya dan menghapuskannya
jika dia zuhur dan bangkit, dan mereka fikir mereka boleh mengubah sunnah
Allah.
Orang yang beriman sedang membuat persediaan
untuk kezuhurannya dan yang lain juga membuat persediaan untuk kezuhurannya.
Sebahagian orang Islam yang lalai tidak tahu menahu sedikit pun mengenai
beliau, dan sebahagian pengikutnya atau daripada orang yang memanggil mereka
dengan nama Syiah tidak mengetahui (mengenal)nya, melainkan sebagai simbol
sahaja, berputus asa daripada kemunculannya dan kebangkitannya, pengharapan ini
jelas kelihatan daripada tindakan (amalan) mereka, walaupun tidak menyatakannya
dengan kata-kata.
Dalam saat-saat yang genting, yang terlalu
hampir dengan kiraan jam menunjukkan sifar, kita perhatikan orang-orang yang
jauh dari kebenaran mula mendekati beliau perlahan-lahan malah seolah-olah
mereka telah masuk ke dalamnya. yang lain pula di tengah-tengah bulatan
kebenaran mula menjauhinya sedikit demi sedikit sehingga mereka terkeluar
darinya. Oleh itu, orang dalam lembah jurang mula naik ke gunung
perlahan-lahan, dan yang lain pula mendapati diri mereka berada di puncak mula
turun malah seperti mereka mungkin telah jatuh ke dalam jurang.
.
Dalam erti kata lain: dunia dan di akhirat,
dan semua yang berkaitan dengannya. Sesiapa yang memilih kebenaran akan memeluk
kematian dan berjalan menuju akhirat, tidak kira sama ada kematian berlaku atau
berlaku kematian ke atasnya. sesiapa yang memilih kebatilan tertarik dengan
kehidupan dan mengabdi kepada dunia. Dan orang-orang di antara kedua-dua
golongan pula terasa bahangnya seperti mabuk, tidak masuk kepada golongan ini
dan tidak (pula) kepada golongan itu, mereka mengenal kebenaran tetapi tidak
menyokongnya, dan mereka membenci kepalsuan tetapi tidak memusuhinya. Rugi di
dunia dan diakhirat, itulah kerugian yang nyata.
﴿إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ
ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ
قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ
قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا
فِيهَا فَأُولَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءَتْ
مَصِيراً﴾
Sesungguhnya orang-orang yang diwafatkan
malaikat dalam keadaan menganiaya diri sendiri, (kepada mereka) malaikat
bertanya: "Dalam keadaan bagaimana kamu ini?". Mereka menjawab:
"Adalah kami orang-orang yang tertindas di negeri." Para malaikat
berkata: "Bukankah bumi Allah itu luas, sehingga kamu dapat berhijrah di
bumi itu?". Orang-orang itu tempatnya neraka Jahannam, dan Jahannam itu
seburuk-buruk tempat kembali, [135].
Penyelamat Yang Dinantikan (as)
Mahdi (as) Dalam Agama-Agama Ilahiyah
المهدي (ع) في الأديان
الإلهية
Imam Mahdi (as) sebagai seorang Penyelamat
Yang Dinantikan, dan sebagai penyelamat kepada Syariat Allah di bumiNya wujud
dalam hampir semua agama samawi sebelum Islam, seperti Yahudi dan Nasrani
(Kristian).
Di dalam Taurat, saudara akan dapat dalam (kitab
Daniel dalam suatu penglihatan (mimpi) Nebukadnezar), yang dita’bir (tafsir
mimpi) oleh Daniel (as) selepas melihatnya. Sebaik sahaja saudara dapati (Ru’ya
Daniel - kerajaan dan empayar yang besar) yang bangkit di bumi selepasnya (as),
dan juga perkara ini terdapat di dalam adalah Al-Kitab (Taurat – Perjanjian
Lama) ini dalam edaran hari ini.
Dalam Al-Kitab, ia adalah (Injil - Perjanjian
Baru) Penyelamat Yang Dinantikan yang akan turun bersama Isa ( AS) dari langit,
terdapat di dalam Injil iaitu dalam (Ru’ya - Mimpi Tuhan, Yohana). Saudara juga
akan dapati Isa (as) disebut dalam Injil iaitu tanda-tanda turun kembali ke
bumi. Terdapat juga tanda-tanda tertentu yang dinyatakan oleh Rasulullah
(sawas) dan para Imam yang suci (as) bagi Zuhur Imam Mahdi (as) dan
kebangkitannya, seperti gerhana bulan dan gerhana matahari, dan peperangan dan
khabar perang-perang beliau; dan sebagainya; Nabi Isa (as) akan turun dari
langit pada masa kemunculan Imam Mahdi (as), dan menjadi wazirnya dan penyokong
kebenarannya.
Sebagai umat Islam, Mahdi (as) satu keperluan
agama dan ingkar kepadanya adalah ingkar kenabian Muhammad (sawas),
kedatangannya diriwayatkan secara mutawatir dari Nabi (sawas), sama ada dari
Sunnah atau Syiah. Tetapi Sunnah berpaling dari Aushiak Nabi (sawas) dan
meninggalkan hadith mereka terperangkap dalam syak wasangka, bahawa ia akan
dilahirkan di akhir zaman, tetapi mengakui bahawa ia lahir daripada Ali dan
Fatimah (as).
Kemudian ada pula ulamak Sunnah dalam masa
Ghaibah Kubra Imam Mahdi mengakui bahawa Imam al-Mahdi (as) adalah Imam kedua
belas Imam Ahl al-Bayt (as), dan dia masih hidup dan ghaib dari penglihatan
seperti al-Khidhir (as).
Di antaranya, Shafi'ei di dalam kitabnya
(Muthalib Al-Su’úl), di mana beliau berpegang pada bab akhir dalam kitab
tersebut yang mempertahankan iktikadnya, Imam Mahdi adalah Muhammad bin Hasan
al-Askari (as).
Adapun Syiah Imamiyyah Al-Itsna ‘Asyariyah, mereka
telah merujuk kepada Aushiak Nabi (sawas) selepas baginda dan mematuhinya imam
demi imam, sehingga mereka sampai ke al-Imamah dan Khalifah Nabi dan Khalifah
Allah di bumiNya sehingga kepada Khatam Aushiak Imam Muhammad bin al-Hasan
al-Mahdi (as), namun dia ghaib dari pandangan umum dan berhubung dengan
pengikutnya melalui satu jalan (cara) keikhlasan orang-orang mukmih,
bagaimanapun, bahawa hanya Syiah menerima keadaan (perkara) ini; kerana Nabi
(sawas) dan para Imam (as) selepas beliau membuka keghaibannya (as), dan ia
disebut di dalam hadits-hadits mereka.
Kehidupan Imam Mahdi (as) sebelum Ghaibah
hampir lima tahun beliau bersama dengan bapanya, Imam Al-Hassan Al-‘Askari
(as), dia (as) dilahirkan pada 15 Syaaban 255 Hijrah. pada sebahagian riwayat,
dan mula Ghaibahnya pada hari pertama Imamahnya, pada sembilan Rabi3 Al-Awwal
260 H.
Dalam masa lima tahun pertama itu, tiada yang
tahu kelahirannya tiada yang dapat melihatnya melainkan Syiah yang ikhlas.
Mungkin empat puluh atau lebih atau kurang, kerana beliau (as) terlindung
(terhijab) dari (pandangan) manusia sejak lahir untuk memelihara kehidupannya,
dan ini adalah kerana imam-imam yang tidak adil dan sesat dari orang-orang
Abbasiyyah (la’nahumu Allah) telah menunggu kelahiran untuk menghapuskannya dan
membunuhnya, seperti Firaun (la’nahu Allah) menunggu kelahiran Musa (as) untuk
membunuhnya, dan seperti juga gabenor Rom mahu membunuh Isa (as) apabila
diketahui kelahirannya, dan mereka mahu memadamkan cahaya Allah dengan mulut
busuk mereka, dan hanya Allah yang menyempurnakan cahayaNya, walaupun dibenci
oleh orang-orang Umaiyah dan Abbasiyah dan imam-imam sesat dan taghut penzalim
yang memerintah umat Islam.
Urusan Imam (as) adalah urusan yang besar,
kedatangannya disebut dalam banyak hadits dari Nabi (sawas) di dalam
Kitab-kitab Sunni dan Syiah, bahawa Isa (as) akan bersolat di belakang beliau
dan menjadi wazirnya. Lebih-lebih lagi, Hamba Soleh ini penyelamat yang
menegakkan keadilan di bumi dan membawa Kalimah
لا إله إلاّ الله محمد رسول الله
Tiada Tuhan Melainkan Allah, Muhammad Pesuruh
Allah (sawas)
- untuk semua manusia di bumi. Telah dipilih
oleh Allah dari semua anak-anak Adam dalam urusan ini, sebagai mana
diriwayatkan, bahawa yang pertama membai’ah dalam urusan ini ketika
kebangkitannya adalah Jibrail (as), dan bahawa ketika dibangkitkan Jibrail di
sebelah kanan dan Mikail di sebelah kirinya.
Dari Salim Al-Asyal, beliau berkata : Aku
mendengar Aba Jafar berkata: (Diperlihatkan Musa bin Imran pada perjalanan
pertama sejak memandang Qaim Aali Muhammad diperkasakan dan dilebihkan, Musa
berkata: Tuhanku, jadikanlah aku Qaim Aali Muhammad, dikatakan kepadanya: Itu
dari zuriat Ahmad. Kemudian diperlihatkan perjalanan kedua, ditemui di dalamnya
seperti itu, maka dia meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya perkara
yang sama. kemudian diperlihatkan perjalanan ketiga, dia melihat perkara yang
sama, maka dia meminta perkara yang sama, dikatakan kepadanya perkara yang
sama) [136].
Dan dari Muhammad bin Ali (as), beliau
berkata: (Adalah tongkat Musa (as) dari Adam (as), menjadi milik Shu’aib, dan
kemudian datang kepada Musa bin Imran, dan bahawa ia ada pada kita, dan
perjanjianku dengan yang di atas, Di sini telah diwujudkan berwarna hijau
apabila dikeluarkan daripada pokoknya, dan ia untuk melafazkan jika
dipersoalkan, yang disediakan bagi Qaim kita, dibuat sepertimana telah dibuat
untuk Musa, dan ia adalah untuk mengganas dan menelan apa yang mereka pura-pura
adakan (sihirkan), dan dibuat seperti yang diperintahkan , dan ia adalah di
mana dia datang kembali meraih apa yang mereka pura-pura adakan, pada bibirnya
[137], satu dalam tanah dan yang lain di langit-langit, dan di antara empat
puluh hasta , dan meraih apa yang mereka pura-pura adakan (sihirkan) dengan
lidahnya ) [138].
Dan dari Jabir al-Ansari berkata : Aku
mendengar Rasulullah (sawas) bersabda: (Bahawa Zhi Al-Qarnain (yang ada dua
tanduk) adalah seorang Hamba Soleh, Allah menjadikan beliau hujah pada
hamba-hambaNya, dia menyeru kaumnya kepada Allah Azza wa Jalla dan
memerintahkan mereka untuk bertaqwa kepadaNya, dipukulnya mereka dengan tanduk
itu, dan dia ghaib dari mereka berzaman-zaman, sehingga ada yang mengatakan dia
telah mati atau terkorban dalam mana-mana arus lembah? Kemudian dia muncul dan
kembali kepada kaumnya, dipukulnya mereka dengan tanduk itu, bukankah pada
kamu, merupakan suatu sunnah, dan sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah
memberi kekuasaan kepadanya di (muka) bumi, dan Kami telah memberikan kepadanya
jalan (untuk mencapai) segala sesuatu, dari Timur sampai ke Barat, dan bahawa
Allah Tabaraka wa Taala akan meneguhkan sunnahNya pada al-Qaim dari anakku dan
menyampaikan padanya di muka bumi dari Timur sampai ke Barat, sehingga tidak
ada yang tinggal dengan mudah atau tidak ada keadaan yang mudah dan tidak ada
Gunung yang tidak dipijak melainkan Zhi Al-Qarnain memijaknya, dan Allah
menunjukkan kepadanya perbendaharaan bumi dan galian, dan menyokong beliau
dengan ketakutan, bumi ini dipenuhi dengan keadilan dan kesaksamaan sebagaimana
ia telah dipenuhi dengan penindasan dan kezaliman ) [139].
Bertanya kepada Abu Abdillah (as) : Adakah
telah lahir al-Qaim? Beliau berkata : (Belum, meskipun aku sudah menyadari
untuk hari-harinya dalam hidupku) [140].
Semoga Allah berselawat kepada sesiapa yang
berkata kepada Imam ma'sum: Jika aku sedar untuk hari-harinya dalam hidupku.
Al-Ghaibah
Al-Ghaibah
الغيبة
Dari Abi Abdillah (as): Telah bersabda
Rasulullah (sawas): (Bagi Ghaibah masa kanak-kanak. Mereka bertanya: Mengapa
tidak (ghaib) Wahai Rasulullah? Baginda bersabda: Takut dibunuh) [141].
Kata Abu Ja’far (as): (Jika Allah membenci
kita, yang sepatut para imam berada pada sesuatu kaum, Dia akan membawa kita
jauh dari mereka.) [142].
Berkata Abu Abdillah (as) : (Bagi al-Qaim dua
ghaibah: satu pendek, satu lagi panjang, pada Ghaibah Pertama, tiada yang
mengetahuinya melainkan Syiah tertentu, dan satu lagi Ghaibah tiada yang
mengetahuinya melainkan yang khusus mewalikannya) [143].
(Ghaibah) Imam Mahdi (as) bukan sesuatu yang
baru pada para rasul dan nabi-nabi yang mendahuluinya, telah ghaib Musa (as)
dari kaumnya, beliau menghabiskan sepuluh tahun di Madyan menjaga biri-biri
untuk Nabi Allah Shu’aib (as), dan Ghaibah Yusuf (as) dan nabi-nabi yang lain.
Ghaibah Imam (as) dari pengelihatan manusia dan taghut penzalim adalah perkara
biasa yang berlaku kepada nabi-nabi terdahulu (as) .
Adapun sekitar umurnya yang mulia, tidaklah
sepanjang umur Al-Khidhir (as).
Pada awal Ghaibah Imam (as) terdapat beberapa
timbalan, wakil (safar) atau pintu-pintu atau apa sahaja nama yang diberikan,
ia adalah penting kerana mereka adalah kumpulan orang beriman yang ikhlas. Tugas
mereka adalah menyampaikan surat-surat dari orang-orang mukmin dan masalah
syariah mereka kepada Imam (as), dan menyampaikan jawapan-jawapan Imam (as)
kepada mereka , dan menyampaikan arahan-arahan (panduan) kepada orang-orang
mukmin. Wakil-wakilnya (safar) adalah:
- Utsman bin Sa’eid [144],
- Muhammad bin Utsman [145],
- Al-Hussein Bin Ruh [146],
- Ali bin Muhammad [147].
Dan terputus hubungan wakil-wakil (safar) dan
orang-orang mukmin dengan Imam (as ) dengan kematian Ali bin Muhammad Al-Simari
(rahimahu Allah), dan berlakulah Ghaibah Penuh (Kubra).
Tamat
No comments:
Post a Comment